Zamknij

Przedszkole Montessori w Warszawie – czym się różni od tradycyjnego przedszkola?

14:56, 19.09.2022 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 14:57, 19.09.2022
pixabay pixabay

Niewykorzystywany powszechnie sposób nauczania zwany metodą Montessori, pozwala zrozumieć indywidualne potrzeby dziecka i wychodzi im naprzeciw. W przeciwieństwie do tradycyjnych placówek oświatowych, w przedszkolach Montessori to pociechy i ich naturalna chęć do okrywania nowych rzeczy jest bazą do nauki. Oznacza to, że dzieci już od najmłodszych lat zgłębiają wiedzę w sposób niewymuszony i zabawny.

Założenia metody Montessori

Pedagog, który postępuje według zasad Montessori, zapewnia dziecku odpowiednią przestrzeń do rozwoju. Utrzymywana jest w czystości, spójności, a jednocześnie wciąż ulega zmianom, aby stale dostosowywać się do potrzeb maluchów. Dzieci nie muszą siedzieć w ławkach, jak to ma miejsce w tradycyjnym systemie szkolnictwa. Same wybierają przestrzeń, w której pracują i dbają o jej porządek. Dzięki odpowiednio urządzonej sali zapewnia się dziecku aktywny kontakt z otoczeniem.

Warto zaznaczyć, że sala podzielona jest na wiele sektorów, w których dominują inne aktywności. Przedszkole Montessori w Warszawie zapewnia swoim podopiecznym miejsce rozwoju zainteresowań przyrodniczych, matematycznych, literackich, sportowych, artystycznych itd.

Przedszkole Montessori a tradycyjne – najważniejsze różnice

W tradycyjnym systemie szkolnictwa indywidualne podejście do dziecka jest niemożliwe. Uczeń przybiera bierną postawę słuchacza i proszony jest o wykonywanie poleceń i zadań. Jest to bardzo mało efektywna metoda nauki, która zniechęca dzieci do zdobywania wiedzy. Dzieci od najmłodszych lat są tam oceniane i krytykowane, co ma negatywny wpływ na ich postrzeganie siebie.

W metodzie Montessori szanuje się to, kiedy dziecko odpoczywa i nie jest zmuszane do pracy, która byłaby nieefektywna. Nie ma ściśle określonego czasu na naukę i przerwy, ponieważ każdy z ma swój własny rytm działania. Gdy dzieci popełniają błędy, nie są one poprawiane, tylko umiejętnie nakierowywane na poprawne rozwiązanie. W ten sposób dzieci aktywnie uczestniczą w zajęciach i lepiej przyswajają wiedzę. We wspomnianym już modelu tradycyjnego nauczania (inaczej zwanego szkołą pruską) każdy błąd ciągnie za sobą konsekwencje, a takie podejście zniechęca dzieci do próbowania oraz szukania nowych rozwiązań.

Kształtowanie w dziecku unikatowych cech

Wszystkie te zabiegi, które wykorzystywane są w metodzie Montessori, powodują, że dzieci rozwijają się szybciej w kierunkach, które je interesują oraz kształtuje się w nich poczucie wartości. Główne założenia tej metody to nauka przez działanie, która rozwija samodzielność i koncentrację. Montessori cechuje się swobodą i dużą indywidualizacją tak ogromnie potrzebną dla prawidłowego rozwoju dziecka.

W metodzie Montessori inne są również pomoce dydaktyczne. Nie ograniczają się one jedynie do długich i często nieciekawie napisanych podręczników. Każde dziecko dostaje materiały indywidualnie dopasowane pod swój wiek (od zabawek poprawiających małą motorykę, po albumy stworzone przez starsze roczniki). Taka swoboda i przestrzeń na popełnianie błędów jest niezwykle ważna szczególnie w pierwszych etapach nauczania, gdy dziecko bardzo mocno kształtuje siebie, swoją osobowość i charakter.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%