Zamknij
Ważne

Zmiana opon na zimę – przewodnik dla kierowcy

Artykuł sponsorowany 15:25, 16.09.2025 Aktualizacja: 15:26, 16.09.2025
Źródło zdjęcia: własne Źródło zdjęcia: własne

Zima w Polsce to chłód, mokra nawierzchnia i częste błoto pośniegowe. W takich warunkach zimówki dają realną przewagę: krótszą drogę hamowania i pewniejsze prowadzenie. Poniżej – prosty, praktyczny poradnik dla kierowcy.

Dlaczego zimówki działają lepiej w chłodzie?

Zimówki różnią się od letnich przede wszystkim składem gumy i rzeźbą bieżnika. Mieszanka z większym udziałem krzemionki pozostaje elastyczna w niskich temperaturach, podczas gdy guma letnia twardnieje i traci przyczepność. Gęsta sieć lameli w bieżniku tworzy tysiące ostrych krawędzi, które wgryzają się w śnieg i lód, ułatwiając ruszanie i skracając drogę hamowania; szerokie kanały skuteczniej odprowadzają wodę oraz błoto pośniegowe, ograniczając zjawisko slushplaningu, czyli unoszenia się opony na zrywającym przyczepność klinie z błota tworzącym się na styku opony z jezdnią podczas próby hamowania. W praktyce oznacza to krótszą drogę hamowania na zimnym, mokrym, zaśnieżonym lub zabłoconym asfalcie, pewniejsze prowadzenie w zakrętach i więcej kontroli przy nagłych manewrach.

Opony całoroczne – czy to dobry pomysł?

W polskich warunkach to z reguły kompromis. Latem nie dorównują dobrym letnim oponom, zimą – porządnym zimówkom. Dla większości kierowców bezpieczniej i ekonomiczniej jest mieć dwa komplety. Co więcej, wiele krajów ościennych wymaga opon zimowych i ich brak może skończyć się dotkliwym mandatem - jeśli wybierasz się na zimowe wyprawy, koniecznie zadbaj o założenie opon akceptowanych przepisami lokalnego prawa. Na przykład w Niemczech w okresie zimowym nie wolno jeździć na oponach, które nie posiadają symbolu 3PMSF (śnieżynki na tle trzech szczytów) - symbol ten znajdziesz na boku dedykowanych opon zimowych.

Kiedy całoroczne mogą wystarczyć? Jeśli robisz małe przebiegi, jeździsz niewielkim, lekkim samochodem z niską prędkością i głównie po mieście, a jednocześnie masz alternatywę i możesz zrezygnować z jazdy w szczególnie ciężkich warunkach. W każdej innej sytuacji wybierz komplet letnich + zimowych.

Jak wybrać dobre zimówki?

  1. Symbol 3PMSF (śnieżynka na tle trzech szczytów) – potwierdza skuteczność na śniegu. Samo M+S to za mało.
  2. Rozmiar – zgodny z tabliczką producenta (słupek drzwi/klapka wlewu).
  3. Indeks nośności i prędkości – co najmniej takie, jakie zaleca producent auta.
  4. Etykieta UE – zwróć uwagę na hamowanie na mokrym i hałas; to realnie wpływa na komfort i bezpieczeństwo.

Większość serwisów wulkanizacyjnych prowadzi również sprzedaż opon, ale ze względów logistycznych może nie mieć na stanie wszystkich możliwych rodzajów, rozmiarów i wariantów - planując zakup opon jednocześnie z przekładką, koniecznie zamów opony w serwisie z wyprzedzeniem. Możesz też poszukać opon w Internecie, najlepiej u wyspecjalizowanych sprzedawców, z dostawą do domu lub wybranego serwisu. Pamiętaj, że opony to biznes sezonowy - najlepsza dostępność i najszerszy wybór jest na początku sezonu, więc zaplanuj zakup z wyprzedzeniem, zwłaszcza jeśli potrzebujesz opon o nietypowym rozmiarze i parametrach. Pod koniec sezonu wybór może być już nieco ograniczony.

Co składa się na jakościową usługę sezonowej zmiany opon?

  • Wyważenie kół po montażu – zapewni komfortową jazdę bez wibracji i ograniczy zużycie elementów układu kierowniczego.
  • Kontrola i ustawienie ciśnienia według naklejki producenta.
  • Kontrola/serwis zaworu i uszczelnień (w tym TPMS, czyli system kontroli ciśnienia w oponach – sprawdzenie, ewentualna wymiana baterii/programowanie).
  • Dokręcenie kół kluczem dynamometrycznym.
  • Rotacja opon (zamiana osi/przód–tył), jeśli zaleca to producent.
  • Kontrola geometrii – gdy auto ściąga albo opony zużywają się nierówno (przekładka to dobra okazja żeby sprawdzić bieżnik po sezonie i umówić się na ustawienie geometrii jeśli zauważymy nieprawidłowości)
  • Konserwacja opon profesjonalną farbą – szczegóły poniżej.

Konserwacja opon profesjonalną farbą – dlaczego warto?

To prosta i przydatna usługa, o którą warto poprosić przy przekładce: zabezpiecza gumę przed promieniowaniem UV, ozonem i solą drogową, spowalniając mikropęknięcia i starzenie. Do tego poprawia wygląd, nadając oponom głęboką, naturalną czerń i ułatwia utrzymanie ich w czystości zmniejszając przywieranie zabrudzeń. 

Jeżeli zależy Ci na profesjonalnej konserwacji opon w Toruniu, sprawdź ofertę ? dlaserwisu.pl – znajdziesz tam sprawdzone rozwiązania i fachowe doradztwo w zakresie serwisu ogumienia.

Jak przechowywać drugi komplet opon?

  • Jeżeli chcesz przechować opony samodzielnie, upewnij się że są poprawnie oznakowane (przód/tył, lewa/prawa), oczyszczone i wysuszone. Możesz przechować je składując cały komplet pionowo, lub zainwestować w garażowy wieszak na opony, który pozwala zaoszczędzić nieco miejsca.
  • Rozważ hotel opon w serwisie – opony zostaną przechowane w odpowiednich warunkach w profesjonalnym magazynie, i będą gotowe do montażu gdy przyjedziesz na wiosnę. Taka usługa kosztuje około 200 złotych za sezon, ale dzięki niej nie musisz rezerwować dla opon miejsca w garażu lub komórce lokatorskiej - to świetne rozwiązanie dla osób, które nie mają aż tyle wolnego miejsca na przechowywanie.

Podsumowanie

Zimowe opony to najprostsza inwestycja w bezpieczeństwo: w chłodzie i na mokrym asfalcie zatrzymują auto szybciej, a na śniegu i błocie pośniegowym dają więcej kontroli nad samochodem. Nie czekaj na pierwszy przymrozek i śnieg – gdy temperatury spadną w okolice 7°C, umów przekładkę i upewnij się, że serwis wykona kompleksową usługę - montaż opon, wyważenie, pompowanie do zalecanego ciśnienia, konserwację lub wymianę zaworów. Wybierz ogumienie z symbolem 3PMSF, w rozmiarze i indeksach zalecanych przez producenta auta, a drugi komplet przechowuj w odpowiednich warunkach lub skorzystaj z hotelu opon. Przy okazji poproś o zabezpieczenie boków opon profesjonalną farbą na bazie wody – spowalnia starzenie, ułatwia utrzymanie w czystości i przez cały sezon zapewnia estetyczną, głęboką czerń. 

Dobrze przygotowane opony to krótsza droga hamowania, przewidywalne reakcje pojazdu i większy margines na uniknięcie zagrożenia - szczególnie istotne w sezonie, w którym jeździmy dużo po zmroku i w trudnych warunkach, gdzie każda przewaga może być na wagę złota. Zadzwoń do Twojego wybranego serwisu już dziś i zarezerwuj termin – zima Cię nie zaskoczy.

(Artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%