Zima w Polsce to chłód, mokra nawierzchnia i częste błoto pośniegowe. W takich warunkach zimówki dają realną przewagę: krótszą drogę hamowania i pewniejsze prowadzenie. Poniżej – prosty, praktyczny poradnik dla kierowcy.
Dlaczego zimówki działają lepiej w chłodzie?
Zimówki różnią się od letnich przede wszystkim składem gumy i rzeźbą bieżnika. Mieszanka z większym udziałem krzemionki pozostaje elastyczna w niskich temperaturach, podczas gdy guma letnia twardnieje i traci przyczepność. Gęsta sieć lameli w bieżniku tworzy tysiące ostrych krawędzi, które wgryzają się w śnieg i lód, ułatwiając ruszanie i skracając drogę hamowania; szerokie kanały skuteczniej odprowadzają wodę oraz błoto pośniegowe, ograniczając zjawisko slushplaningu, czyli unoszenia się opony na zrywającym przyczepność klinie z błota tworzącym się na styku opony z jezdnią podczas próby hamowania. W praktyce oznacza to krótszą drogę hamowania na zimnym, mokrym, zaśnieżonym lub zabłoconym asfalcie, pewniejsze prowadzenie w zakrętach i więcej kontroli przy nagłych manewrach.
Opony całoroczne – czy to dobry pomysł?
W polskich warunkach to z reguły kompromis. Latem nie dorównują dobrym letnim oponom, zimą – porządnym zimówkom. Dla większości kierowców bezpieczniej i ekonomiczniej jest mieć dwa komplety. Co więcej, wiele krajów ościennych wymaga opon zimowych i ich brak może skończyć się dotkliwym mandatem - jeśli wybierasz się na zimowe wyprawy, koniecznie zadbaj o założenie opon akceptowanych przepisami lokalnego prawa. Na przykład w Niemczech w okresie zimowym nie wolno jeździć na oponach, które nie posiadają symbolu 3PMSF (śnieżynki na tle trzech szczytów) - symbol ten znajdziesz na boku dedykowanych opon zimowych.
Kiedy całoroczne mogą wystarczyć? Jeśli robisz małe przebiegi, jeździsz niewielkim, lekkim samochodem z niską prędkością i głównie po mieście, a jednocześnie masz alternatywę i możesz zrezygnować z jazdy w szczególnie ciężkich warunkach. W każdej innej sytuacji wybierz komplet letnich + zimowych.
Jak wybrać dobre zimówki?
Większość serwisów wulkanizacyjnych prowadzi również sprzedaż opon, ale ze względów logistycznych może nie mieć na stanie wszystkich możliwych rodzajów, rozmiarów i wariantów - planując zakup opon jednocześnie z przekładką, koniecznie zamów opony w serwisie z wyprzedzeniem. Możesz też poszukać opon w Internecie, najlepiej u wyspecjalizowanych sprzedawców, z dostawą do domu lub wybranego serwisu. Pamiętaj, że opony to biznes sezonowy - najlepsza dostępność i najszerszy wybór jest na początku sezonu, więc zaplanuj zakup z wyprzedzeniem, zwłaszcza jeśli potrzebujesz opon o nietypowym rozmiarze i parametrach. Pod koniec sezonu wybór może być już nieco ograniczony.
Co składa się na jakościową usługę sezonowej zmiany opon?
Konserwacja opon profesjonalną farbą – dlaczego warto?
To prosta i przydatna usługa, o którą warto poprosić przy przekładce: zabezpiecza gumę przed promieniowaniem UV, ozonem i solą drogową, spowalniając mikropęknięcia i starzenie. Do tego poprawia wygląd, nadając oponom głęboką, naturalną czerń i ułatwia utrzymanie ich w czystości zmniejszając przywieranie zabrudzeń.
Jeżeli zależy Ci na profesjonalnej konserwacji opon w Toruniu, sprawdź ofertę ? dlaserwisu.pl – znajdziesz tam sprawdzone rozwiązania i fachowe doradztwo w zakresie serwisu ogumienia.
Jak przechowywać drugi komplet opon?
Podsumowanie
Zimowe opony to najprostsza inwestycja w bezpieczeństwo: w chłodzie i na mokrym asfalcie zatrzymują auto szybciej, a na śniegu i błocie pośniegowym dają więcej kontroli nad samochodem. Nie czekaj na pierwszy przymrozek i śnieg – gdy temperatury spadną w okolice 7°C, umów przekładkę i upewnij się, że serwis wykona kompleksową usługę - montaż opon, wyważenie, pompowanie do zalecanego ciśnienia, konserwację lub wymianę zaworów. Wybierz ogumienie z symbolem 3PMSF, w rozmiarze i indeksach zalecanych przez producenta auta, a drugi komplet przechowuj w odpowiednich warunkach lub skorzystaj z hotelu opon. Przy okazji poproś o zabezpieczenie boków opon profesjonalną farbą na bazie wody – spowalnia starzenie, ułatwia utrzymanie w czystości i przez cały sezon zapewnia estetyczną, głęboką czerń.
Dobrze przygotowane opony to krótsza droga hamowania, przewidywalne reakcje pojazdu i większy margines na uniknięcie zagrożenia - szczególnie istotne w sezonie, w którym jeździmy dużo po zmroku i w trudnych warunkach, gdzie każda przewaga może być na wagę złota. Zadzwoń do Twojego wybranego serwisu już dziś i zarezerwuj termin – zima Cię nie zaskoczy.