Zamknij

"Ludzie tracą pracę, Toruń umiera, a my wydamy 200 milionów bez sensu". Gorzkie słowa mieszkańca

17:21, 21.02.2021 ddtorun.pl Aktualizacja: 17:38, 21.02.2021
Skomentuj Fot. Agnieszka Bielecka Fot. Agnieszka Bielecka

"Ludzie tracą pracę, Toruń umiera, a my wydamy 200 milionów bez sensu". Gorzkie słowa mieszkańca

Ta inwestycja budzi ogromne emocje wśród mieszkańców Torunia. Podczas trwającej pandemii koronawirusa i wielkich oszczędności temat ten wraca. Chodzi o budowę Europejskiego Centrum Filmowego na potrzeby festiwalu EnergaCamerimage. Miasto ma wydać na ten cel 200 milionów złotych, a rząd dołoży 400 milionów. Inwestycja jest już pewna, ale nadal budzi emocje. 

Poniżej list naszego Czytelnika.

Piszę do Was, bo widzę, że  temat ucichł, jakby nie było już odwrotu, a miasto w kryzysie. Urząd oszczędza na wszystkim, a chce nam kolejny moloch budować.

Chodzi o to, że w naszym mieście ma powstać obiekt pod festiwal EnergaCamerimage. Już nawet podobno są tam zatrudnieni ludzie i biorą pensję, mimo, że siedziby brak.

 Tak się zastanawiam, po co komu teraz ta inwestycja? Jest ogromny kryzys, miasto oszczędza na oświetleniu, komunikacji, toruńska starówka się zwija, nie wiadomo ile jeszcze potrwa pandemia, to tego większość imprez online (no niby teraz warunkowo, ale ciekawe na jak długo w obiektach) a my się pchamy w kolejną bryłę...

  Mamy CSW, Jordanki, w Bydgoszczy, czy Łodzi przez lata festiwal egzystował bez tego centrum i stało się coś? Wielkie gwiazdy z Hollywood mimo braku tego centrum i tak przyjechały i odjechały. Przeciętny mieszkaniec Torunia i tak nie miał możliwości zobaczenia Quentina Tarantino, czy innych aktorów, bo była to impreza dla wybranych: urzędników, ludzi kultury i celebrytów.  Pewnie to się nadal nie zmieni. Co ja, jako zwykły zjadacz chleba z tego miałem i będę miał? Nic, a  od lat płacę podatki w Toruniu, a miasto mnie pod tym względem kolokwialnie mówiąc olało. 

My zwykli mieszkańcy chcemy autobusów częściej niż co 30 minut, chcemy oświetlonych ulic i dobrych dróg, a nie jakiś tam Europejskich budynków. Mamy to co mamy, super i z tego się cieszymy. 

Powstała kilka lat temu Arena Toruń. Super hala sportowa, typowo pod zawody lekkoatletyczne. Dostaliśmy organizację HME i co? Będą bez publiki. Życie jest nieprzewidywalne. 

Ja wiem, że Pan Marek Żydowicz jest dyrektorem tego festiwalu i jego twórcą i ma wizję i o nią zabiega i dobrze.  Im więcej imprez w Toruniu tym lepiej, ale po co takie centrum na potrzeby jego festiwalu budować? Zaraz niech powstanie centrum na potrzebny Tofifest, Bella Skyway Festival czy innych imprez. Przecież można swobodnie korzystać z obiektów które mamy. Nikomu nic się nie stanie, a te 600 milionów to ogromna kwota.

To nie tylko moje zdanie, ale też wielu zwykłych zjadaczy chleba, którym wystarczy dobry kabaret w TV. Oby ktoś nas wysłuchał.

Pozdrawiam Paweł

Jakie jest Wasze zdanie w tej sprawie?

[ALERT]1613924771874[/ALERT]

(ddtorun.pl)

Internauta

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(48)

Vademecum kulturalneVademecum kulturalne

25 4

Ostatnio znany działacz kulturalny Torunia niezamierzenie powiedział online, że "Tofifest jest dla ludzi z Torunia" ..... Wszyscy rozmówcy tylko się uśmiechali, do czego jest to nawiązanie 18:50, 21.02.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

kinomankinoman

20 1

ciekawe, bo torunian też na salach od lat nie widać ... pusto tam. kto na to chodzi ? 10:30, 22.02.2021


hehehehheheheh

0 0

A może to wcale nie było niezamierzone... 17:14, 25.02.2021


reo

filantropfilantrop

11 63

Jak dają 400 milionów to grzech nie wziąć. Z drugiej strony jak odmówimy to i tak do Torunia trafi ta kasa, tyle że kilkanaście kilometrów dalej bo w okolice Portu Drzewnego. Tak czy inaczej Toruń wygrany ;) 19:31, 21.02.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

iviivi

22 7

już nie przynudzaj ciągle tym ojcem Rydzykiem ! 20:41, 21.02.2021


glomaryglomary

119 2

Dobrze ten Pan pisze ale czy tutejsza WADZA jest logiczna? Towarzysze z czasu gospodarzy i inni megalomani mają gdzieś zdanie przeciętnego mieszkańca ,bo ważne ,żeby sami mogli się zabawić, pogwiazdożyć, pokazać się mediach ogólnopolskich , chociaż co tutaj dużo pisać, urodą nie grzeszą. Komunikacja itp. ich przecież nie dotyczy ,mają służbowe i swoje auta. 20:50, 21.02.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

KokoszKokosz

24 1

Rada Miasta do wymiany i zablokować to monstrum 12:55, 22.02.2021


ZydowiczZydowicz

43 4

Juz tumult dostal w prezencie i jak wykorzystal? Szkoda 5 pln na to 20:51, 21.02.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

shoppgirlshoppgirl

0 0

a Ty nazywasz się Żydowicz? Podszywanie się pod kogoś grozi konsekwencjami prawnymi... 09:11, 25.02.2021


HehHeh

121 6

Wydawanie pieniędzy 200mln w czasie pandemii kiedy ludzie tracą pracę wszystko w mieście drożeje na pomnik dla Żydowicza to kompletnie nietrafiony pomysł! 21:41, 21.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZochaZocha

10 15

Świata nie zmieni się za pomocą młotka więc trzeba trochę inaczej patrzec na perspektywy Torunia 23:03, 21.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

HiHi

93 4

Nikt w Toruniu nie chce marnować pieniędzy na festiwal Żab ,w czasie kiedy żyje się w tym mieście coraz gorzej , a miasto zadłużone maksymalnie! 07:42, 22.02.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

torunianektorunianek

4 26

chyba Tobie żyje się gorzej. jest coraz więcej atrakcji, drogi coraz lepsze, chodniki, ścieżki rowerowe. nowe muzea. żyję w tym mieście ponad 50 lat od urodzenia i nie mogę czytać tych bzdur. człowieku, zobacz co się dzieje w mieście obok. nawet mostu nie potrafili dobrze zbudować.
a ten festiwal może przynieść tylko wiele dobrego. ile inwestycji w Toruniu wniosło do miasta 400 mln z budżetu centralnego? Ile? Żadna? Ile obiektów kultury ma rokroczne, gwarantowane dofinansowanie z Ministerstwa Kultury? chyba Centrum Sztuki Współczesnej, ale czy czasem za jego budową też nie stał dyrektor Camerimage? Coś jeszcze? Ten festiwal Żab przynosi do Torunia więcej korzyści niż wszyscy jego krytycy razem wzięci. 10:41, 22.02.2021


KinKin

75 3

Lepiej przeznaczyć pieniądze na potrzeby zwykłych mieszkańców a nie wydawać taką kasę na Żydowicza. 08:21, 22.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PrzecieżPrzecież

77 3

To widać jak na dłoni że dzisiejszy Toruń i od kilku lat się cofa w rozwoju,coraz więcej ludzi opuszcza miasto,zrobił się zaścianek po prostu.Już dawno powiedziałem że Zaleski i jego przydupasy to mają jakąś megalomanię że niby z Torunia zrobią światowa metropolie,zamiast miasto dla mieszkańców.Ubzdural sobie że Toruń turystyka stoi zamiast sprowadzać do miasta przemysł i teraz widać...Turystów nie ma i miasto umiera a mieszkańcy? Ważne że władza będzie miała gdzie się bawić...Żenada. 08:27, 22.02.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

hahahahahaha

3 16

już Gierek chciał do Torunia sprowadzać przemysł. I co z tego wyszło? Gdzie dzisiaj jest Elana, Merinotex, Polchem itd. Ich przemysłowa zabudowa tylko szpeci wjazdy do Torunia od Olsztyna i Bydgoszczy ...
Toruń nigdy nie będzie miastem przemysłowym. Każdy logicznie myślący człowiek to wie. Rozwój można oprzeć tylko o szeroki sektor usług korzystając z dziedzictwa, które dała nam historia i geograficzne położenie. I nowe technologie, jak to co się dzieje przy Exea. To jest droga rozwoju, a nie żaden przemysł. 10:53, 22.02.2021


do hahahado hahaha

21 0

Trochę masz rację ale myślę że koledze wyżej chodziło o to że nie można nastawiać się od tylu już lat i tkwić w tym przekonaniu że Toruń turystyką stoi...Owszem turyści są ważni ale powinni być dodatkiem a miasto powinno dbać o potrzeby mieszkańców w pierwszej kolejności żeby mieli gdzie pracować i za godne pieniądze.Co nam po turystach jak mieszkańcy uciekają z miasta bo nie ma pracy a jak jest to za grosze? 11:37, 22.02.2021


rozsądnyrozsądny

6 53

Lepiej wydać 200 mln przez kilka lat (czyli rocznie z budżetu miasta dużo mniej) na europejskie centrum kultury, które da ludziom pracę i będzie organizować w Toruniu fajne rzeczy niż wydać 72 miliony na przystanek tramwajowy. W samym tytule tego artykułu jest błąd logiczny - taka inwestycja daje pracę, zarówno przy budowie, jak i potem podczas funkcjonowania. 10:22, 22.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

blogerbloger

9 55

Już skończcie z tymi atakami na Camerimage. To jest nudne. 10:23, 22.02.2021

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

oświeconyoświecony

5 11

nie skończą, bo w 2019 roku redaktor DDTorun nie dostał darmowego wejścia na festiwal. 😥😥😥I poczuł się niedoceniony. I koledzy dziennikarze się z niego śmiali. 🤣🤣🤣 I teraz szuka dziury w całym. A jak mówi staropolskie przysłowie: "Psy szczekają, a karawana idzie dalej." 10:26, 22.02.2021


NegralNegral

11 0

Oświecony, a raczej Panie Marku (bo z Panem była rozmowa) wstyd, że Pan poświęca czas na dyskusje w necie. Nikt nie poczuł się urażony, trudno, imprezka dla wybranych i tyle. A Pan wyciąga prywatne rozmowy. Musi Pan mieć smutne życie
11:04, 22.02.2021


TołdiTołdi

9 3

Swoją drogą to dziwne, że najiwększa internetowa redakcja w Toruniu nie została wpuszczona, a niszowa blogerka pracują w sklepie tak...Mierna, ale wierna? Warto się tym zainteresować. Nie może być tak, że dyrektor wpuszcza na festiwal dziennikarzy według sympatii. #wolnemedia 11:34, 22.02.2021


yankeeyankee

3 2

Ale się nazwali. Największa internetowa redakcja ... Jakby co najmniej onetem byli. Megalomania na całego. Ile to już takich portalików było. 19:35, 22.02.2021


czytelnikczytelnik

4 39

te listy to chyba redaktor pisze sam do siebie. a dyktuje mu dyrektorka TOFF-u czy jak mu tam ... błazenada 10:28, 22.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JoJo

62 5

Mieszkańcy Torunia nie chcą Camerimage i licznych podwyżek komunikacji miejsc parkingowych itp. 10:42, 22.02.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

mieszkaniec_torunmieszkaniec_torun

1 9

podwyżki to normalna sprawa. od zawsze były. płace też rosną. a co ma do tego festiwal. niedługo ddtorun napiszą, że przez Camer deszcz pada. 19:30, 22.02.2021


NergalNergal

3 30

Ojojoj, jeszcze siedzimy nie ma, a widać już komputery podłączone i muszą klikać komentarze. Byłoby mi wstyd pisać takie rzeczy. Ludzie związani z Tumultem i spółka - warto być przyzwoitym. 11:05, 22.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GrabarzGrabarz

43 4

To żadne centrum festiwalowe, to mauzoleum Prezydenta Shreka na wzór Lenina i Kim-ir-sena 13:00, 22.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

shoppgirlshoppgirl

6 23

cóż to za pokrętna argumentacja - zamknijmy więc stadion żużlowy bo 80% Torunian tam nie chodzi i się nie interesuje w ogóle. 14:44, 22.02.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ANNAMARIA ANNAMARIA

12 0

TAK BO NIE MAJĄ KASY ANI CZASU I TAK BĘDZIE Z TYM CAMERNICZ
17:58, 22.02.2021


ANNAMARIA ANNAMARIA

30 2

LUDZIE TRACĄ PRACĘ ZACZYNA ZAGLĄDAĆ BIEDA A TU JEGOMOŚCIE Z POTPISAMI NA BUDOWE CAMERNICZ WYSKAKUJĄ LEPIEJ NIECH Z PORTWELA WYSKOCZĄ I MIASTU POMOGĄ WYBRNĄĆ Z DŁUGU .......... NIECH IDĄ W CZORTY Z NASZEGO MIASTA SĄ MIASTA WĘKSZE OD TORUNIA A SIĘ DO NIEGO PRZYCZEPILI A SIO Z STĄD 😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😡😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠😠 18:03, 22.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

torun2021torun2021

3 29

co to za brednie? gdzie Toruń umiera? posłuchajcie ludzi z zewnątrz, jak oceniają nasze miasto! kto to pisze? 19:26, 22.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

hmmmhmmm

5 6

na Skyway chyba nie trzeba budować siedziby ... to raczej plenerowy festiwal ... a Toffik chyba ma wystarczająco miejsca w małej sali na Jordankach - skoro nie bierze dużej. To po co mu coś budować. :-) Trochę brak logiki w tym liście Panowie redaktorzy. 19:41, 22.02.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

NergalNergal

1 0

Oj Panie Marku, ładnie się Pan udziela ;) 10:20, 23.02.2021


LalunaLaluna

25 1

Kiedys Aula wystarczala a rozkapryszony Zydowicz wyniosl sie ze swoim festiwalem do innych miast to niech tam teraz wraca. 01:49, 23.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Wyborca Wyborca

26 2

Moglibyśmy za tą kwotę stworzyć niezła firmę transportową . Pieniędzy starczyłoby na zakup 60 nowych autobusów. Też uważam że dobry gospodarz zaspakaja w pierwszym rzędzie podstawowe potrzeby a dopiero później zajmuje się kulturą. Uważam że czas na referendum nad odwołaniem prezydenta Zaleskiego. 06:42, 23.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Sondaż Sondaż

32 3

Kto za referendum nad odwołaniem Prezydenta Zaleskiego. Kto za łapka w górę. 06:43, 23.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Sondaż. Sondaż.

34 3

Kto za referendum nad odwołaniem prezydenta Zaleskiego? Łapka w górę za. 06:45, 23.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

EdEd

23 1

Ile prezydent przeznaczył na ochronę covid branży gastro-fit ? 06:47, 23.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Marcus Marcus

28 2

Do afery z niegospodarnością, bo już mieszkańcy tak to nazywają możemy dorzucić aferę z nagrodami i dziwne praktyki zatajania kto bierze udział w konkursach na dyrektorów . Nazbierało się tego. Może czas na referendum o odwołanie prezydenta? 07:08, 23.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PolkaPolka

24 1

A po co nam moloch za taką kasę?
Czy nie ma na co wydawać pieniędzy .
Wesprzeć szpitale , hospicjum a nie wydawać na bzdury.
Panie Prezydencie obudź się. 08:15, 23.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

NormalnyNormalny

13 1

Bydgoszcz juz to zrozumiala i pogonila goscia.

10:37, 23.02.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

do normalnego  i.diodo normalnego i.dio

1 1

taaa i wybudowała MOST który sie zawala...de.bilu 16:37, 23.02.2021


ChrisChris

9 1

Absolutnie popieram ludzi nie chcących budowy kolejnego gmaszyska dla tzw. kultury, dla wybrańców, od kilku lat usiłuję kupić bilet, wejściówkę bez powodzenia, straciłem na to dużo czasu, rozmawiałem osobiście z p. Żydowi czemu koło CSW, w trakcie trwanie festiwalu, wzruszył ramionami, pomyślał, obiecał, nie dotrzymał słowa, pewnie się obraził, bo zapytałem, dla kogo są bilety, jestem magistrem humanistyki. 11:31, 23.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

cynikcynik

4 1

ale o co chodzi ?tak dziala socjalizm .nie ponosi si odpowiedzialnosci za swojee czyny czy mniej za zaniechania .... 12:16, 23.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REALNY OGLĄDREALNY OGLĄD

4 5

NIE CHCIEC TO WY SOBIE MOZECIE.BYLY JAKIES KONSULTACJE?KTOS SIE PYTAL TORUNIAN O ZDANIE?NA NAJWYZSZYM SZCZEBLU PODJETE DECYZJE A DLA WAS KOSZTY KREDYTOW I UTRZYMANIA. A TAK WOGOLE TO MOTLOCH POWINIEN WYKORZYSTAC SWOJA SZANSE ,SIEDZIEC CICHO I PLACIC GDY EELITA SIE BEDZI BAWIC 12:18, 23.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Monika.Monika.

1 1

Cześć panowie, jesteś wolnym mężczyzną, czujesz się samotny, chciałbyś to zmienić ? Nie czekaj odezwij się. Samotna, wolna, bez nałogów i niezależna. Nie dawno wróciłam z Anglii do kraju. Poznam Pana do wspólnych spotkań, wspólnych spacerów, wspólnie spędzania czasu, a jak zaiskrzy to może i więcej :) Naturalnie przed spotkaniem chciałabym się lepiej poznać, wymienić się numerami telefonów i zdjęciami jeżeli jesteś zainteresowany kontakt i moje zdjęcia znajdziesz na moim profilu randkowym http://panieonline.pl/monia89 18:36, 23.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WyboryWybory

1 0

Mieszkańcy Torunia chcieliby aby przeszły prezydent był rozsądny i powstrzymał te kosztowne inwestycje dot. kultury, sportu, muzeów, itp a zajął się jak Bydgoszcz odbudową gospodarki bo ludzie chcą tu żyć a nie patrzeć jak bawi się światowa elita za ich pieniądze (np. czytaj 200 mln) 08:22, 28.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%