Komunikacja tramwajowa nie jest już dziś głównym środkiem transportu w Toruniu, ale stanowi na pewno jego ważny element. Również jako wspaniałą wędrówkę w przeszłość.
Pierwszy tramwaj pojawił się w Toruniu 16 maja 1891 roku (o 4 lata wcześniej niż w Krakowie). Był to tramwaj konny, kursujący od Bydgoskiego Przedmieścia ulicami: Sienkiewicza, Chopina, Pl. Bankowy (obecnie Pl. Rapackiego), Kopernika, Ducha św., Rynek Staromiejski, Szeroka, Królowej Jadwigi, Rynek Nowomiejski, św. Katarzyny, Pl. św. Katarzyny do Dworca Toruń Miasto.
W 1933 roku oddano kolejną linię tramwajową - przez nowy most im. Piłsudskiego do Dworca Głównego, co znacznie ułatwiło komunikację lewobrzeża z prawobrzeżem. Młodsi czytelnicy pewnie nie pamiętają, ale w latach 1936-1970 pod Łukiem Cezara kursował tramwaj. Niektórzy jeszcze w swoich albumach mają zdjęcie na tle tramwaju, który jedzie ul. Szeroką. Przypomina to także pan Andrzeja Kamiński, toruński fotoreporter, który w swoim albumie zamieścił zdjęcie ostatniego tramwaju, którzy przejeżdża przez Stare Miasto w Toruniu.
- Było to w 1970 roku, kiedy zlikwidowano przebieg linii (nr 1) przez Średniowieczny Zespół Miejski, kierując ją na tzw. obwodnicę staromiejską; tym samym tramwaje zniknęły z historycznego centrum Torunia, a nasze miasto dołączyło do grona miast, które zawiesiły kursowanie tramwajów w zabytkowej części miasta. W Toruniu obyło się to bez protestów mieszkańców. Wtedy to odkryto, że mają destrukcyjny wpływ na zabytkową zabudowę Starego Miasta, m.in. pojawiły się pęknięcia na Ratuszu. Podjęto zatem decyzję, aby ruch tramwajowy całkowicie wyprowadzić ze Starówki, w czym pomogły nowe torowiska biegnące obrzeżem dzielnicy. Rok później zamknięto Łuk również dla samochodów – opowiada pan Olek, miłośnik historii toruńskich tramwajów.
W 1984 roku zlikwidowano linię nr 4 do Dworca Głównego; od tego czasu – ku niezadowoleniu mieszkańców lewobrzeża – sieć tramwajowa znajduje się tylko w prawobrzeżnej części Torunia.
- Przy okazji remontu starego mostu, władze miasta mogłyby pomyśleć o puszczeniu linii tramwajowej na drugą stronę Torunia. Znacznie ułatwiłoby to komfort ludzi, którzy tam mieszkają – dodaje pani Weronika, mieszkanka Glinek. – Zdaję sobie sprawę, że niesie to ze sobą ogromny koszt i nakład pracy, przebudowę wielu ulic, ale może kiedyś się uda.
Ludzie11:47, 18.12.2019
Kiedyś to koła były prostokątne.
jan15:24, 04.01.2022
bardzo fajna sprawa tramwajem przez wisle jak z za dawnych lat
Realista 08:56, 14.08.2024
Ale hałas w czasie przejazdu przez most był niemiłosierny !
Kujawsko-pomorskie | Zamieszanie przy urnach
Tak manipulować chcą ludzie od Giertycha, nowy prezydent jako główny zwierzchnik sił zbrojnych powinien wydać rozkaz aby zutylizować ludzi od Giertycha, a każdego kto w internecie oczerniał jego córkę przerobić na mydło lub popiół
Pikuś
09:10, 2025-06-28
Po 18 latach koniec sklepu Makro w Toruniu
ale jak to? To teraz będę musiał z plebsem w dyskontach kupować? nie o takom Polskie walczyłem...
lepszy
05:42, 2025-06-28
Po 18 latach koniec sklepu Makro w Toruniu
Ludzie chcieli platfusów, lewactwo i trzecią odnogę do rządzenia to macie co chcecie że gospodarka się zwija
Gość
04:02, 2025-06-28
Po 18 latach koniec sklepu Makro w Toruniu
Z tym że po co Makro w afryce Guleskiego zamiast zakupów przez ubera zamowicie sobie toruniaki gwałty i morderstwa czer nuchy juz ty są Guleski Platfus z Radą Miasta działają dla.was.w tym temacie. Ciekawe skad dla dziczy i wukrainskiej i murzynskiej po 2tys euro wezmą miesięcznie stop islamizacji Polski
Filipek
01:28, 2025-06-28