Zamknij

Nowe przepisy drogowe. Co może zaskoczyć kierowców?

00.00, 17.11.2022 materiał partnera

W 2022 roku zaszło wiele zmian w przepisach o ruchu drogowym. Kierujący pojazdami mechanicznymi powinni się z nimi dobrze zapoznać, ponieważ obecnie o wiele łatwiej stracić można prawo jazdy. Łamiący przepisy muszą też liczyć się z nakładaniem wyższych mandatów i punktów karnych przy kontroli drogowej. Jakie przepisy wyjątkowo mogą zaskoczyć kierowców?

Nowy taryfikator mandatów i liczby punktów karnych

17 września 2022 roku weszły w życie w Polsce przepisy dotyczące wysokości nakładanych na kierowców mandatów i liczby punktów za przewinienia. Uzupełniają one nowy taryfikator, jaki zaczął obowiązywać 1 stycznia 2022 roku. Podniósł on w znaczący sposób kary za wykroczenia drogowe.

Kierowców może zaskoczyć to, że za następujące przewinienia liczba nakładanych punktów karnych wzrosła z 10 aż do 15:

  •   Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu, który przechodzi na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża samochód skręcający w drogę poprzeczną.
  •   Wyprzedzanie na przejściu dla pieszych oraz bezpośrednio za nim.
  •   Ominięcie pojazdu jadącego w tym samym kierunku, który ustępuje pierwszeństwa pieszym na pasach.
  •   Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu, który znajduje się na przejściu dla pieszych lub na nie wchodzi.
  •   Niezatrzymanie się do kontroli policyjnej oraz ucieczka.
  •   Spowodowanie wypadku drogowego lub katastrofy w ruchu lądowym.
  •   Niezatrzymanie pojazdu w sytuacji, gdy przez jezdnię przechodzi osoba niepełnosprawna, używająca specjalnego znaku lub taka, której ograniczona sprawność ruchowa jest widoczna, w celu umożliwienia jej przejścia.
  •   Niezastosowanie się do sygnału osoby uprawnionej do kontroli ruchu drogowego (np. policjanta).
  •   Naruszenie zakazu wyprzedzania na przejazdach rowerowych i bezpośrednio za nimi.
  •   Kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie po spożyciu alkoholu lub środków odurzających.
  •   Kierowanie pojazdem w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środków odurzających.

Przekroczenie prędkości na drodze o 50 km na godzinę skutkuje obecnie nałożeniem na kierowcę mandatu karnego, ale i 13 punktów.

Podwójne mandaty dla recydywistów

Tym, co może zaskoczyć kierowców w związku ze zmianami w prawie o ruchu drogowym, jest to, że recydywiści popełniający te same wykroczenia na drodze będą obciążani podwójną stawką kary przewidzianą za dany czyn.

Brak możliwości „skasowania punktów karnych”

Nie dość, że policja może nałożyć na kierowców łamiących przepisy ruchu drogowego wysokie mandaty i kary w postaci punktów, to na dodatek nie ma już możliwości odbycia w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego (WORD) kursów, które pozwalały dotychczas usunąć punkty karne. Zostaną one anulowane dopiero po upływie dwóch lat i czas liczony będzie przy tym nie od momentu popełnienia wykroczenia, ale od chwili, gdy ukarany kierowca zapłaci nałożoną karę.

Kierowca nadal może mieć na koncie maksymalnie 24 punkty karne. Przekroczenie tej liczby spowoduje, że w trybie natychmiastowym straci on prawo jazdy. Osoby, które są początkującymi kierowcami, czyli mają prawo jazdy krócej niż rok, mają limit 20 punktów karnych.

Bez karty pojazdu i nalepki kontrolnej

Przy rejestracji pojazdu lub przerejestrowaniu go po zakupie lub otrzymaniu w darowiźnie lub w spadku musisz dostarczyć do urzędu szereg dokumentów. Obejmują one m.in. ważne badanie techniczne, dotychczasowy dowód rejestracyjny czy potwierdzenie zawarcia umowy ubezpieczenia OC pojazdu. Od 4 września 2022 roku przy rejestrowaniu pojazdu nie otrzymasz karty pojazdu czy naklejki z numerem rejestracyjnym na szybę. To element zmian, jakie weszły w życie w ramach pakietu deregulacyjnego. Oznaczają one mniej formalności przy rejestracji i niższe jej koszty. Jednak ubezpieczenie samochodowe w ramach OC nadal jest absolutnie wymagane.

Czym jest chodnik i przejście?

Wbrew pozorom nowa definicja chodnika i przejść dla pieszych ujęta w przepisach, jakie weszły w życie z dniem 21 września 2022 roku, ma duże znaczenie dla kierowców. Chodnik obecnie to miejsce przeznaczone wyłącznie do ruchu pieszych, co nie wyklucza jednak parkowania na nim.

Co ciekawe, oprócz przejść dla pieszych w przepisach znalazło się pojęcie tzw. przejść sugerowanych, które nie są oznaczone, ale w których po ustąpieniu pierwszeństwa pojazdom piesi będą mogli przejść przez drogę. Jak to będzie funkcjonowało w praktyce – jeszcze nie wiadomo.

(materiał partnera)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%