Zamknij

Pomysł na biznes w trudnych czasach – a może riksza rowerowa?

artykuł sponsorowany + 13:55, 11.04.2022 Aktualizacja: 13:55, 11.04.2022

Kiedyś miejskie taksówki, dziś mobilna gastronomia. Riksze od lat odgrywają ważną rolę w życiu ludzi i ułatwiają ich codzienne funkcjonowanie. W dzisiejszych czasach, gdy ceny paliw rosną, a my coraz chętniej skłaniamy się ku ekologii, wykorzystanie tego typu pojazdów staje się coraz bardziej opłacalne. Czym właściwie jest riksza rowerowa, jak wygląda i jakie jest jej zastosowanie w biznesie?

Historia rikszy rowerowej – pochodzenie i zastosowanie tego niezwykłego pojazdu

Riksza została wynaleziona prawdopodobnie w Japonii, w drugiej połowie XIX wieku, wypierając w ten sposób lektykę. Początkowo była pojazdem pchanym lub ciągniętym przez jedną osobę, a z czasem unowocześniono ją poprzez wykorzystanie roweru jako napędu.

Kryzys ekonomiczny na przełomie lat 20. i 30. XX wieku i II wojna światowa doprowadziły do wzrostu popularności tych pojazdów także w Europie. Na początku okupacji niemieckiej z ulic polskich miast zniknęły samochody, a głównym środkiem transportu stały się tramwaje. Były one jednak przepełnione, a ich liczba niewystarczająca, w związku z tym powstało zapotrzebowanie na alternatywne sposoby przewozu. Tym sposobem w Warszawie pojawiły się wózki z dwuosobowymi wygodnymi siedzeniami, czyli pierwsze riksze. Dodatkowo posiadały zamontowany taksometr, który liczył przejechane kilometry. Budzące na początku niechęć riksze z czasem udoskonalono, a Niemcy zaczęli produkować je w fabrykach na masową skalę.

Po długiej przerwie, pierwszym europejskim miastem, które pod koniec lat 90. wprowadziło riksze jako ekologiczny środek transportu była... Łódź. Rikszarze wozili turystów do restauracji, klubów i dyskotek na ulicy Piotrkowskiej przez kilkanaście lat – aż do momentu rozpowszechnienia roweru miejskiego, a później wybuchu pandemii koronawirusa. Ta ostatnia doprowadziła do praktycznie całkowitego zaniku tego nietypowego sposobu przemieszczania się.

Rodzaje riksz rowerowych

Dziś powoli wraca pomysł rozwoju riksz i użycia ich w różnego rodzaju biznesach – od turystycznych po transportowe czy gastronomiczne. Coraz nowocześniejsze kształty i rodzaje tych pojazdów pozwalają na wykorzystanie ich w celach użytkowych lub promocyjnych, np. jako nośnik reklamowy. Tego typu rowery projektuje i dostarcza na rynek np. firma Foodbike, która ma w ofercie szeroki wachlarz rowerów, riksz i wózków do zadań specjalnych – gastronomicznych i innego typu.

Wyróżniamy trzy najpopularniejsze typy riksz rowerowych:

– trójkołowe – rowery typu cargo wyposażone w przestrzeń ładunkową. Mogą być wykorzystywane przez firmy kurierskie, do przewozu towarów, a także służyć jako bary rowerowe czy do przewożenia dzieci i dorosłych.

– dwukołowe – częsty wybór firm chcących uatrakcyjnić swój punkt sprzedaży. Skrzynia z przodu pojazdu może być wykorzystywana do transportu towarów, takich jak kwiaty czy zimne napoje.

– z wózkiem bocznym – pojazd z zamontowanym sztywno po lewej lub prawej stronie miejscem dla pasażera lub bagażu. W dużych, zatłoczonych miastach umożliwia kurierom i dostawcom sprawne przewożenie towaru.

Inne, mniej popularne, nietypowe formy riksz rowerowych to rower typu kaskada ze specjalnymi kaskadowymi półkami wykorzystywanymi choćby przez piekarnie albo trójkołowy rower z wysoką skrzynią ułatwiający przewożenie towarów dzięki wbudowanym daszkom i pasom mocującym.

Riksza rowerowa jako alternatywne źródło dochodu

Konstrukcje tych nietypowych pojazdów są stale unowocześniane, przez co riksze zyskują coraz większą popularność w wielu rozwiniętych krajach europejskich, takich jak Holandia czy Dania. W Kopenhadze i Amsterdamie infrastruktura rowerowa jest na bardzo wysokim poziomie – rowery są obecne w życiu codziennym mieszkańców podczas ich dojazdów do pracy, szkoły czy na zakupy. Ogromne znaczenie odgrywa tu świadomość ekologiczna, a tym samym chęć korzystania z rozwiązań, które są przyjazne środowisku.

Mała riksza, duże możliwości

Panująca moda na ekologię, na tani i zrównoważony transport pozwala wykorzystywać riksze do przewozu turystów w takich miejscach, jak Gdańsk, Kraków czy Warszawa. Stanowi to alternatywę dla autokarów i samochodów oraz umożliwia bliższy kontakt z zabytkami i atrakcjami poszczególnych miast.

Imprezy masowe, festiwale czy targi to odpowiednie miejsce dla kompaktowych pojazdów reklamowych czy gastronomicznych, które będą w stanie sprawnie przemieścić się z miejsca na miejsce na rozległym obszarze, a także wzbudzą zainteresowanie i ciekawość otoczenia, przyciągając klientów.

Przedstawione zalety świadczą o tym, że rowery i riksze stanowią w dzisiejszych czasach olbrzymi potencjał biznesowy, który tylko czeka na umiejętne wykorzystanie przez przedsiębiorców.

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%