Zamknij
Ważne

Dlaczego rezygnujesz z części klientów? Wiesz co to jest WCAG?

artykuł sponsorowany 00:00, 12.08.2020

Internet jest przestrzenią, z której prawie każdy może korzystać bez ograniczeń. Prawie każdy, ponieważ często zapomina się o osobach z różnym rodzajem niepełnosprawności, które napotykają przeszkody w dostępie do tego medium. To właśnie dla nich został stworzony standard WCAG, który jest obszernym zbiorem rekomendacji dotyczących dostępności treści internetowych.

1.    Co to jest WCAG

Zaczynając od historii... WCAG 2.0 Web Accessibility Guidelines składa się z 12 wytycznych, które definiują cechy poszczególnych elementów treści internetowych. Wytyczne te mają znaczący wpływ na ich dostępność dla osób niepełnosprawnych. Warto podkreślić, że standardy nie odnoszą się tylko do stron internetowych, ale też do wszystkich treści, które są prezentowane za pomocą internetu. Dlatego też WCAG 2.0 znajduje swoje zastosowanie w takich elementach jak: sklepy online, klienci poczty elektronicznej, oraz różnego rodzaju aplikacje mobilne. Zasady związane z tworzeniem interfejsu dla aplikacji zostały dokładnie określone w dyrektywie WCAG 2.1 w roku 2018. Warto podkreślić, że działa tutaj tak zwana wsteczna kompatybilność, oznacza to, że jeżeli dana treść spełnia wymagania WCAG 2.1, to automatycznie jest ona zgodna ze starszymi wersjami standardu. Dodatkowo oprócz samej treści WCAG 2.0 istnieją dwa uzupełniające dokumenty. Mowa tutaj o Understanding WCAG 2.0 oraz Techniques for WCAG 2.0. Ich celem jest wskazanie określonych kierunków stosowania dyrektyw. Filarem całego standardu WCAG są 4 nadrzędne zasady, mówią one o:

  • funkcjonalności - oznacza to, że wszystkie elementy interfejsu i nawigacji powinny być możliwe do użycia. Na przykład w przypadku klawiatury zasady mówią, że wszystkie elementy interfejsu powinno dać się obsłużyć, tylko i wyłącznie za jej pomocą. Obszar funkcjonalności obejmuje też wskazówki mówiące o zapewnieniu wystarczającej ilości czasu tak, aby każdy użytkownik mógł przeczytać, oraz przetworzyć treść. Tutaj też znajdują się wskazówki dotyczące projektowania interfejsów z myślą o osobach chorych na epilepsję
  • postrzegalności - jest to zasada mówiąca o tym, że wszystkie elementy interfejsu użytkownika powinny być przedstawione tak, aby każda osoba mogła z nich korzystać przy pomocy swoich zmysłów. Inaczej mówiąc, postrzegalność odnosi się do alternatyw tekstowych dla każdego elementu nietekstowego. Taka sama zasada dotyczy prezentowania treści video czy też audio, tutaj również zalecane jest stosowanie alternatyw w postaci napisów
  • solidności - to bardzo zwięzły zapis, który odnosi się do kompatybilności strony. Mówi on o tym, że kod strony powinien być zawsze sprawny i nie powinien powodować komplikacji w trakcie interpretowania go przez dodatkowe, zewnętrzne oprogramowanie użytkownika
  • zrozumiałości - cała zawartość interfejsu, a co za tym idzie, zawarte na stronie informacje powinny być prezentowane w sposób zrozumiały dla każdego użytkownika. Tworzone treści powinny być nie tylko czytelne, ale też łatwe do zrozumienia, powinny też być projektowane w sposób intuicyjny. Zaznaczanie elementów nie powinno wywoływać żadnych zdarzeń na stronie, które mogłyby użytkownika dezorientować. Zapisy WCAG 2.0 mówią o tym, że w ramach jednego serwisu nie powinno być elementów, które różnią się od siebie wyglądem, pełniąc przy tym tę samą funkcję. Dodatkowo na stronie nie powinny się pojawiać takie elementy jak okna typu pop-up, chyba że ma to miejsce na żądanie użytkownika

 

2.    Korzyści płynące z wdrożenia WCAG

WCAG to nie tylko normy oraz wytyczne, WCAG to szereg korzyści, które dostrzeże każda firma po ich wdrożeniu. Mowa tutaj, chociażby o:

  • dotarciu do szerszego grona odbiorców - niepełnosprawność to dość ogólne pojęcie, które określa każdą osobę o ubytku fizycznym, dlatego też należy pamiętać, że każda osoba ma swoje indywidualne bariery. Mowa tutaj między innymi o problemach ze wzrokiem czy słuchem, niepełnosprawności ruchowej, czy też zaburzeniach poznawczych. Według Amerykańskiego Centrum Kontroli i Zapobiegania Chorobom co czwarty dorosły Amerykanin ma jakąś formę niepełnosprawności. Jest to więc dość duże grono potencjalnych klientów oraz odbiorców. Dlatego też warto zainwestować w treści internetowe, które będą dostosowane do ich potrzeb osób niepełnosprawnych
  • budowaniu pozytywnego PR - w obecnej erze aktywizmu bardzo dużo konsumentów chce wspierać firmy, które podzielają ich przekonania, wartości, czy ideały. Zdecydowana większość mając do wyboru takie same produkty, dwóch różnych firm, wybierze tę, która potrafi zająć konkretne stanowisko w istotnych dla konsumenta kwestiach. Dostępność sieci jest niezmiernie ważna nie tylko dla osób niepełnosprawnych, ale też ich rodzin, przyjaciół, czy obrońców praw osób niepełnosprawnych. Dlatego też firma, która dba o ich komfort od samego początku buduje solidne fundamenty pozytywnego wizerunku swojej marki
  • uniknięciu oskarżeń o dyskryminację - a w konsekwencji uniknięcie skarg prawnych. Budowanie stabilnej firmy o dobrej opinii to mozolna, długoletnia praca, która może być w szybkim czasie zniszczona przez afery związane z oskarżeniami o dyskryminację. W obecnych czasach klienci dość mocno opierają swoje wybory na opiniach znalezionych w internecie, dlatego też wprowadzenie wytycznych WCAG, pomoże uniknąć chociaż części potencjalnych kłopotów
  • zwiększeniu użyteczności - dostęp do sieci oraz użyteczność są ze sobą ściśle powiązane. Głównym celem dostępności jest sprawienie, aby usługi, produkty i środowisko były bardziej użyteczne dla osób z niepełnosprawnościami. Na przykład WCAG wymaga, aby użytkownik miał możliwość poruszania się po całej stronie tylko i wyłącznie za pomocą klawiatury, nie używając przy tym w ogóle myszy komputerowej. Dodanie takiej możliwości jest korzystne dla każdego - zarówno użytkownika, jak i właściciela strony, oznacza to bowiem, że witryna jest dobrze skonstruowana i posiada ścisłą hierarchię
  • poprawie SEO - strona, która jest stworzona zgodnie z wytycznymi WCAG, to nie tylko lepsza użyteczność witryny dla osoby niepełnosprawnej. To również korzyści takie jak lepsze odnajdywanie witryny poprzez optymalizację pod kątem wyszukiwarek, czyli SEO. Zadaniem SEO jest optymalizacja pod silnik wyszukiwarek. Inaczej mówiąc, to proces, który jest zorientowany na poprawę widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. Mimo że Google nie ujawnia dokładnych szczegółów dotyczących rankingu, to da się zauważyć, że w wielu przypadkach cele SEO pokrywają się z celami dostępności sieci. Oznacza to, że witryny tworzone według standardów WCAG zmniejszają współczynnik odrzuceń
  • kodach lepszej jakości - najprościej mówiąc - lepsze kody oznaczają lepszy interfejs użytkownika, mniej błędów, czy też krótszy czas ładowania

3.    Czemu rezygnujesz z części klientów?

Jak widać, wytyczne WCAG dają obupulne kożyści, zarówno dla użytkowników, jak i dla firm. Ci pierwsi zyskują przede wszystkim samodzielność, większą autonomię, czy niezależność. Drudzy natomiast strony lub aplikacje lepszej jakości, większe grono użytkowników, darmowy PR, czy doskonały marketing szeptany. Dlatego też warto już na początku budowania swojej działalności w internecie warto treści zgodnie z wytycznymi WCAG.

Więcej informacji na stronie https://ttpsc.com/pl/wcag/

 

(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%