Zakończyła się rozbudowa mostu drogowego im. marsz. Józefa Piłsudskiego. Stary, ponad stuletni obiekt, zyskał nowy wygląd i funkcje. Szeroki, ponad czterometrowy ciąg pieszo-rowerowy, punkty widokowe, windy, zejście na plażę oraz pochylnię dla osób mających problemy z poruszaniem się. Ze wszystkich udogodnień można korzystać już od soboty (30 kwietnia).
Most drogowy im. Józefa Piłsudskiego leży w ciągu drogi krajowej nr 15. Jest zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie starego miasta i centrum. Jego rozbudowa to jedna z ważniejszych inwestycji drogowych, jaka była realizowana w ostatnim czasie na mapie komunikacyjnej Torunia. Warto dodać, że do 2013 roku był to jedyny funkcjonujący most drogowy w grodzie Kopernika.
W czasie rozbudowy mostu drogowego im. marsz. Józefa Piłsudskiego powstało kilka nowych elementów, a niektóre istniejące zostały zmodernizowane. Do tych ostatnich należy niewątpliwie ciąg pieszo-rowerowy. Przed przebudową miał zaledwie 2 metry szerokości. W ramach inwestycji wykonano poszerzenie wsporników chodnikowych, na których z paneli kompozytowych wybudowano zupełnie nowe ciągi piesze i rowerowe o szerokości 4,2 m. Pozwoliło to na rozdzielenie ruchu pieszego i rowerowego na przeprawie, po obu stronach mostu.
Panele były montowane przy pomocy 55 tonowego dźwigu, łączone za pomocą stalowych elementów co 10 lub 13 metrów. Warto dodać, że kompozyty posiadają specjalną powłokę antypoślizgową, która została wykonana w dwóch kolorach: szarym-przeznaczonym dla pieszych i czerwonym dla rowerzystów. Ciekawostką może być fakt, że do poszerzenie chodnika po stronie zachodniej, czyli tej od Bydgoskiego Przedmieścia, wykorzystano 74 pomosty kompozytowe.
Najlżejszy z nich ważył 2 tony, a najcięższy 5. W pierwszej kolejności został wykonany chodnik po stronie zachodniej (od strony Bydgoskiego Przedmieścia), jego budowa trwała zaledwie dwa miesiące. Potem zaczęły się prace po drugiej stronie. W styczniu tego roku rowerzyści i piesi mieli do dyspozycji ciągi po obu stronach mostu.
W ramach zadania wyczyszczono i naprawiono oblicowania kamienne przyczółków mostu i filarów, przebudowano sieci zlokalizowane na obiekcie i infrastrukturę techniczną kolidującą z inwestycją. Wykonano naprawy istniejącej płyty pomostu oraz wymieniono uszkodzone elementy konstrukcji stalowej pomostu (podłużnice, stężenia wiatrowe, blachy węzłowe).
Obiekt zyskał nowe kapy chodnikowe, nawierzchnię jezdni i chodników, bariery drogowe i odwodnienie. Cała konstrukcja stalowa została zabezpieczona antykorozyjnie. Czyszczenie i malowanie mostu było wykonywane w dzień i w nocy, przy utrzymaniu ruchu pieszego i kołowego na moście! Technologia robót została tak przewidziana i uzgodniona, że wykonawca prowadził prace jednocześnie na dwóch przęsłach. Na potrzebę tych prac na budowę dostarczono około 40 tirów rusztowań. W sumie zabudowano ich około 800 ton. Do wykonania zabezpieczenia antykorozyjnego obiektu zastosowano cztery systemy epoksydowo – poliuretanowe. Na samo wykonanie powłoki antykorozyjnej konstrukcji nad jezdnią zużyto 29 tys. kg farby!
W ramach inwestycji zadbano o skomunikowanie obiektu z Bulwarem Filadelfijskim, Kępą Bazarową, Zamkiem Dybowskim i miejską plażą. Wykonano schody na Kępę Bazarową i plażę miejską oraz nowe zejście na Bulwar Filadelfijski wyposażone w windy dostosowane dla rowerzystów i osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Dodatkowo od strony placu Armii Krajowej powstała pochylnia dla rowerzystów, rodzin z małymi dziećmi i osób poruszających się na wózkach. To nie koniec nowych elementów. Na moście powstały trzy punkty widokowe. Za ich budową opowiadali się mieszkańcy w trakcie konsultacji społecznych.
Pierwszy z nich, zlokalizowany jest od strony Bydgoskiego Przedmieścia. Z niego można podziwiać m.in. Zamek Dybowski. Kolejne dwa, powstały od strony Starówki. Dzięki nim wielu mieszkańców, ale i turystów oprócz niezapomnianych wrażeń widokowych będzie mogło zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie na tle pięknej panoramy, która swoim klimatem urzeka nie tylko w dzień, ale i nocna porą.
Most zyskał nową iluminację i oświetlenie. To ostatnie zostało dostosowane do historycznego charakteru mostu i jest spójne z tym, które zostało zamontowane na sąsiednim placu Rapackiego. Z kolei iluminacja składa się z 360 indywidulanie sterowanych energooszczędnych opraw ledowych RGBW. Do zaprogramowania scen świetlnych wykorzystano ponad 1440 adresów sterowniczych.
Obiekt w normalnym, całorocznym cyklu programowym świeci w odcieniach bieli, dostosowanych do architektury Starówki. Na specjalne okazje została przygotowana agenda programowa, która zakłada dostosowanie kolorystyki mostu do wydarzenia. I tak np. 18 stycznia w rocznicę powrotu Torunia do wolnej Polski most „ubrany” jest w barwy miejskie, czyli biało-niebieskie. Z kolei w okresie Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku zachwyca różnymi kolorami.
Warto wspomnieć, że przy rozbudowie historycznego mostu drogowego im. Józefa Piłsudskiego zastosowano nowoczesne rozwiązania konstrukcyjno- materiałowe. Oprócz kompozytów z których zbudowano ciągi pieszo-rowerowe, warto wspomnieć o asfalcie lanym. W sumie na moście ułożono go ponad 4 tys. m2. Na budowę był dostarczany w termosach z wytwórni w Toruniu, miał ponad 200 st. C. Został ułożony bezszwowo, czyli od krawężnika do krawężnika, przy pomocy specjalnego rozściełacza, który się poruszał po przygotowanych wcześniej prowadnicach ustawionych na krawężnikach.
Zastosowanie asfaltu lanego przy przebudowie mostu oznacza większą trwałość. Zwykły asfalt średnio wytrzymuje 10 lat. Natomiast rozwiązanie zastosowane na moście wytrzyma przynajmniej 20 lat.
Inwestycja była realizowana od marca 2020 r. do kwietnia 2022 r.
Wykonawcą prac było konsorcjum firm: INTOP Warszawa Sp. z o.o. (Lider Konsorcjum) i EURO-DARMAL Sp. z o.o. z Kamiennej Góry (Partner Konsorcjum).
Całkowita wartość inwestycji to około 132 mln zł, w tym dofinansowanie ze środków rezerwy subwencji ogólnej Budżetu Państwa wynosi 45 791 659 zł, a z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych 29 249 138 zł.
[ALERT]1651469878350[/ALERT]
chyba nie 09:17, 02.05.2022
Chyba zapomnieli wymienić spękanego ciągu pieszo-rowerowego po stronie zachodniej.
Mmm16:51, 02.05.2022
Fajnie szeroko wygodnie ładnie wygląda. Ale no właśnie jest duże ale, była kładziona warstwa antykorozyjna czy lub też farba zielona typowo Mostowa jest też warstwa antykorozyjna. Jadąc samodzodem czy też rowerem nie ważne z której strony rdza pogania rdzę i to jest szczycenie się remontem mostu. Gdzie słupy już wyglądają jak by były pociapane różnymi odcieniami też tej farby maskując wychodząca rdzę. Ja się pytam gdzie jest osoba odpowiedzialna za czuwanie nad należytą praca. Bo przy takiej kasie takim nakładzie pracy nie powinno mieć to miejsce.
podgórzaki21:58, 04.05.2022
Jaki koniec remontu jak dziś około godz 14 , robotnicy skuwali coś przy pokrywie/włazie na samym początku chodnika patrząc od kas biletowych, a druga ekipa coś szlifowała ? skręcała przy balustradach od strony wału. Poprawki to będą pewnie non stop , ddr od strony zachodniej cała w łatach i widać kolejne pęknięcia.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ddtorun.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
5 0
To już lepiej nie wspominać że chwalą się inwestycja ale zapomnieli wspomnieć że już wszystko w czasie kończenia inwestycji było poprawiane kilkukrotnie.