Od 1 września 2020 roku planuje się zmiany w rozkładzie jazdy autobusów i tramwajów MZK. Ze względu na aktualną sytuację epidemiczną trasa niektórych linii ma zostać wydłużona a częstotliwość połączeń poza godzinami szczytu ograniczona. Zanim jednak proponowane rozwiązania zostaną wprowadzone prosimy mieszkańców o zapoznanie się ze zmianami i ewentualne uwagi.
Stan pandemii, jaki od marca 2020 roku utrzymuje się w kraju, nie pozostaje bez wpływu na finanse Torunia, w tym także komunikacji miejskiej.
- Dane dotyczące dochodów ze sprzedaży biletów komunikacji publicznej pokazują, że ten rok zakończymy niedoborem wpływów na poziomie ok. 10 mln zł (ok. 1/3 tego, co planowaliśmy). Potwierdza to miesiąc czerwiec, kiedy spodziewana sprzedaż biletów miała przynieść ok. 3 mln zł, a wyniosła zaledwie 2 mln zł. Niezbędne będzie wprowadzenie działań oszczędnościowych, które spowodują m.in. zmiany w rozkładach jazdy poszczególnych linii autobusowych i tramwajowych – wyjaśnia prezydent Torunia Michał Zaleski.
Obecna sytuacja zmusza Miasto do szukania rozwiązań racjonalizowania sieci połączeń. Przy propozycjach zmian brane jest pod uwagę wykorzystanie poszczególnych kursów, jak również nakładanie się tras przejazdu pojazdów danych linii. Z dotychczasowych obserwacji wynika, że są wykonywane kursy, z których korzystają pojedyncze osoby, jak i przejazdy „puste", bez pasażerów.
Poniżej przedstawiamy proponowane do wprowadzenia od 1 września 2020 r. zmiany, polegające na ograniczeniu liczby kursów w sposób niepowodujący obniżenia jakości świadczonych przewozów, a jedynie dostosowanie podaży środków transportu miejskiego do zmniejszonego popytu spowodowanego ograniczoną mobilnością mieszkańców. Zmiany dotyczą 11 linii:
Linie nr 10 i 20
Wprowadzenie obecnie realizowanego rozkładu jazdy obowiązującego w czasie ferii na dni od poniedziałku do piątku. Na każdej linii realizowanych będzie o 4 kursy mniej. Na linii nr 10 zamiast 38 wykonywane będą 34 kursy, a na linii nr 20 zamiast 37 wykonywane będą 33 kursy.
Linia nr 13
W wyniku kontroli liczby pasażerów na linii nr 13 stwierdzono, że średnio jednym kursem podróżowało 7 osób. Jedynie w czasie kursów dowożących do zakładu pracy przy ul. Rudackiej na godz. 6:00 rano i odwożące po 14:00 notowano ok. 25 osób. Nowy rozkład jazdy zapewnia kursy dowożące do pracy na 1 i 2 zmianę oraz do szkoły SP 17 na godz. 8:00. Ograniczenie w kursowaniu linii polega na zmniejszeniu liczby kursów z 31 do 22 na dobę w dni roboczei z 23 do 22 w dni wolne. Dojazd na działki Rudak w weekendy nie ulega zmianie.
Linia nr 15
Zmiana rozkładu jazdy na linii nr 15 polega na wprowadzeniu w dni od poniedziałku do piątku rozkładu jazdy obowiązującego w czasie ferii. Rozkład feryjny linii nr 15 w godzinach porannych nie różni się od obecnego rozkładu obowiązującego w roku szkolnym. Różnica występuje w szczycie popołudniowym, autobusy kursują co 20 minut, a kursowałyby co 30 minut. Zmiana spowoduje zmniejszenie liczby kursów z 40 do 36.
Linie nr 22, 27 i 31
Wprowadzenie feryjnych rozkładów jazdy w dni od poniedziałku do piątku z jednoczesnym ograniczeniem kursowania w niedziele - kursowanie każdej linii z częstotliwością co 45 minut (obecnie 30 minut), a na wspólnych odcinkach co 22-23 minuty (obecnie co 15 minut).
Feryjny rozkład jazdy różni się od dotychczas obowiązującego w ciągu roku szkolnego ograniczoną częstotliwością kursów w godzinach międzyszczytowych, dotychczas autobusy kursowały co 20 minut (co 10 minut przemiennie na wspólnych odcinkach tras), po zmianie kursowałyby co 30 minut (przemiennie co 15 minut). Zmiany zakładają także ujednolicenie rozkładów jazdy w dni robocze, soboty oraz niedziele po godz. 19:00 do odjazdów z niedzieli czyli do częstotliwości co 45 minut.
W dni robocze zmniejszenie liczby kursów o 6 (z 51 na 45) na każdej linii (18 kursów), a w niedziele o 11 kursów na każdej linii z 36 do 25 (33 kursy).
Linia nr 30
Zmiana rozkładu jazdy na linii nr 30 polegająca na wprowadzeniu w dni od poniedziałku do piątku rozkładu jazdy obowiązującego w czasie ferii z zachowaniem dodatkowych kursów wykonywanych tylko w roku szkolnym w szczycie porannym z pętli Nad Strugą. Zmniejszenie liczby kursów z 50 do 45.
Linia nr 39
Zmiana polega na zawieszeniu kursowania autobusów w godzinach od 8:30 do 12:30 (4 kursy) - kursy skrócone do pętli Rubinkowo II.
Linia 18 i 40
Zmiany polegają na wydłużeniu trasy linii nr 40 kursującej dotychczas od Centrum Handlowego Nowe Bielawy do Pl. Skalskiego, do Portu Drzewnego z jednoczesnym zawieszeniem kursów linii nr 18 na trasie Wrzosy I – Port Drzewny.
Linia nr 18 kursuje na trasie Wrzosy – Port Drzewny z częstotliwością w dni nauki szkolnej w godzinach szczytu co 35 minut, a w pozostałym okresie co 75 minut.
Linia wykorzystywana jest głównie przez pracowników Towimoru oraz studentów WSKSiM i UMK. Najmniej obciążonym odcinkiem tej linii jest odcinek od ul. Żwirki i Wigury do i z Wrzosów – średnie napełnienie w kursie 3 - 6 osób. Na wskazanym odcinku od Wrzosów do Żwirki i Wigury kursują linie 27, 31, 32 ze wspólną częstotliwością w szczycie co najmniej co 10 minut (wspólna częstotliwość to czas między 27 a 31) poza szczytem co 15 minut.
Od przystanku Żwirki i Wigury do przystanku Port Drzewny 18-kę zastąpi linia nr 40, której trasa zostanie wydłużona z Centrum Handlowego Plaza do Portu Drzewnego. Częstotliwość linii nr 40 to co 20 minut w szczycie i 30 - 45 minut poza szczytem.
Zwiększenie liczby kursów do pętli Port Drzewny w dni nauki szkolnej o 15 kursów, w ferie o 18, a w dni wolne o 7. Wydłużenie linii 40 do Portu Drzewnego poprawi skomunikowanie z tym rejonem miasta i zmniejszy koszty komunikacji poprzez likwidację 18-ki.
Uwagi i opinie dotyczące zaproponowanych zmian w rozkładach jazdy można zgłaszać do w terminie do 7 sierpnia 2020:
- listownie na adres Wydziału Gospodarki Komunalnej ul. Legionów 220,
- elektronicznie na adres [email protected],
- telefonicznie na nr tel. 56/611-83-03.
Warto również zaznaczyć, że wiele zmian w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej zostało już wprowadzonych. Od 16 marca do 5 czerwca sukcesywnie wprowadzane były ograniczenia liczby kursów na 18 liniach autobusowych i 4 liniach tramwajowych. Głównie dotyczyły one kursów w godzinach międzyszczytowych oraz w niewielkim stopniu wykorzystywanych przez pasażerów.
Od 20 marca wprowadzony został rozkład jazdy obowiązujący w czasie ferii, a dodatkowe ograniczenie wprowadzono na liniach nr 11, 12, 14, 16, 17, 22, 25, 26, 27, 28, 29, 31, 34, 44 ograniczając liczbę kursów w godzinach międzyszczytowych oraz liniach 0 i C kursujących w dni wolne. Zmniejszono liczbę kursów na liniach tramwajowych nr 1 i 2 oraz zawieszono kursowanie linii nr 8 (uruchomionej na Bydgoskim Przedmieściu po rozpoczęciu przebudowy Al. Św. Jana Pawła II) i linii nr 5 po wprowadzeniu ruchu tramwajowego przez ul. Bydgoską.
Po wprowadzeniu przepisów ograniczających maksymalną liczbę przewożonych pasażerów środkami transportu miejskiego uruchomiono dodatkowo 3654 kursy wspomagające najbardziej obciążone połączenia dowożące do i z pracy na liniach autobusowych nr 10, 11, 14, 23, 30, 33, 34, 35 i 44 oraz linii tramwajowej nr 2. Dodatkowo autobusy i tramwaje przejechały łącznie 40.938 km.
Toruń18:26, 03.08.2020
A czy ucierpią miejsca pracy kierowców?
OBSERWATOR19:05, 03.08.2020
Z doświadczenia wiem że wystarczy jedna kolizja np:(na moście) lub prace remontowe dróg w Toruniu i cały rozkład czy to feryjny czy inny szlak trafi .....jak zwykle trzeba zamieszać w rozkładach CZEMU nie poszukać innej alternatywy by nie popadać w zadłużenia NP:REKLAMA NA POJAZDACH-NIE MAŁE PIENIĄDZE DRUGIE WYNAJĘCIA AUTOBUSÓW OKRES WAKACYJNY WYCIECZKI......RUSZCIE TROCHĘ GŁOWAMI.
Lol09:17, 04.08.2020
Te autobusy raczej nie nadają się na wycieczki przez np brak pasów. Rusz trochę głowa
Qbc19:38, 03.08.2020
Czyli szkoła nie rusza może prezydent coś wie. Bo jak ruszy to miasto szykuje nam indie w Toruniu czyli pasażerowie w autobusie na autobusie przed i za autobusem.
Co 45 minut 19:40, 03.08.2020
Czyli aby dojechać do pracy na drugi koniec Torunia to czas porównywalny będzie do tego który poświęcają pracownicy z łodzi pracujący w wawie.
Czy19:43, 03.08.2020
Urzędnicy jeżdżą komunikacją. Skoro będzie mniej kursów to znaczy że mniej pracy czy będą zwolnienia?
Jak19:44, 03.08.2020
Okaże się ze mzk będzie wozić pobliskie wioski oznacza to że miasto za kase od gmin przeniosło tabor na te linie a dla mieszkańców Torunia nie starczyło już autobusów.
600 milionow19:47, 03.08.2020
Dla caerimage a nie ma 10 dla mzk. Ciekawe kiedy ktoś się za to weźmie.
żaba20:05, 03.08.2020
trzeba oszczędzać na prywatny festiwal Żydowicza ?
Phoenix20:13, 03.08.2020
Skoro WGK zmniejsza liczbę linii i częstotliwość kursowania, to rozumiem, że np. cena biletu kwartalnego również zostanie zmniejszona z 240 do np 160 złotych.
Mieszkaniec.20:19, 03.08.2020
Może popłaczemy z Panem Michałem nad losem mieszkańców miasta
hehe20:31, 03.08.2020
Muszę teraz jeszcze powiedzieć swojemu pracodawcy, że będę pracował jak w ferie, niedzielę i święta 🤣
_Mieszkaniec_20:32, 03.08.2020
Miesięczny bilet na wszystkie linie rozumiem, że będzie znacznie tańszy?
Ha ha ha21:18, 03.08.2020
A nie pisałem że w Toruniu autobusy co godzinę by wioski zadowolić won nieudacznicy gospodarza ruszmy im pokazać gdzie mamy ich rozkłady oszuści tramwaje i autobusy pękają 1, 30, 35 , 26, 34, 40, 31, 42 nie zawsze, inni wskażą inne linie bo ja po całym Toruniu nie jeżdżę, ale na Jar puszczą co 2 minuty bo tam elita z samochodami musi mieć sprawną komunikację a wioska Nieszawka co 20 minut bo co 30 minut to za długo szlachta z wiochy nie będzie czekać
krawiec21:23, 03.08.2020
Proponuję zlikwidować linię do Jaru i "10" co 7 minut do Alei Solidarności i z powrotem.... "44" co 15 minut i zlikwidować "22".... zrezygnować z linii "29" bo jeździ dla nikogo....
2921:33, 03.08.2020
Kiedy jedzie 29 puste zawsze są pasażerowie.
hehehe22:21, 03.08.2020
1. Największe obłożenie 18 od Żwirki i Wigury do Towimoru? To przedłużyć 17 do portu drzewnego zamiast wydlużać 40 jeżdżącą przez całe miasto przez co stracą mieszkańcy i Skarpy, i Rubinkowa i korytarza między grudziądzką a szosą chełmińską.
2. 15 dawno powinna być skrócona do dawnej trasy 19: Rubinkowo-pl. Teatralny.
3. 22 puścić ze skarpy nowym mostem, Rudacką do dworca głównego.
Phoenix12:52, 04.08.2020
Z tym 22 to dobry pomysł, ale zamiast Rudacką puścił bym linię na Łódzką, co poprawiłoby skomunikowanie Rubinkowa z TPT i Ceramiką oraz Stawek z Rubinkowem. Pozwoliło by to też ominąć przejazd kolejowy.
44 można by wtedy przenieść z Konstytucji na Sz. Lubicką skracając jej i tak długą trasę.
hehehe20:18, 04.08.2020
A przede wszystkim zwiększyć częstotliwość kursowania 44
Phoenix09:53, 06.08.2020
Nie koniecznie, choć osobiście też byłbym za zwiększeniem częstotliwości.
Jednak... gdyby 22 puścić nowym mostem i dalej na DTG przez Łódzką, to można by ułożyć tak rozkłady by 22 i 44 jeździły naprzemiennie. Jednocześnie, można by 44 puścić Andersa do Drzymały i dalej w Poznańską zamiast obecnej trasy koło dworca.
Arkadiusz Brodziński23:05, 03.08.2020
Ja to przetłumaczę na „nasze”. Pan Prezydent ma „gdzieś” potrzeby zwykłych mieszkańców i będzie dalej oszędzał na zwykłych rzeczach- autobusach, lampach, itp. Pan Prezydent musi uzbierać 200 baniek, bo to jest największa potrzeba Torunia według niego- postawić budę na niszową imprezę dla wybranych. Zapomina dodać, że to naszym kosztem spełnia oczekiwania elity, jego otoczenia i zaplecza biznesowo-politycznego. Jak jeszcze długo mieszkańcy będą się nabierać na jego manipulacje?
Mzk04:17, 04.08.2020
Związki zawodowe czas się obudzić.
cofamy się06:43, 04.08.2020
Zaraz zacznie się szkoła,a oni bus 10 i 20 obcinają. No nic dalej trzeba dziecko autem wozić ,bo do szkoły nie ma jak dojechac na czas , bo autobusy nr 10-20 i tramwaj nr 2 jeżdżą co 20 -30 min. Jako miasto cofamy się.Pytanie po co jest budowany przystanek przesiadkowy na Rapackiego ? Skoro na bus czy tramwaj trzeba będzie czekać od 20 do 75 minut ?????
Ha ha ha08:07, 04.08.2020
Bo większość wybrała takiego prezydenta co ma w d..ie mieszkańców od lat tylko zakłamane media tv Toruń nowości gazeta wybiórcza nic złego na niego nie napisały od lat że źle zarządza miastem o teraz jest tego efekt brak komunikacji brak mostu tymczasowego brak oświetlonych ulic brudne autobusy ulice i tramwaje to są jego spółki czyli jak widać nie umie rządzić
T-T08:29, 04.08.2020
I pomyśleć, że ten tow. gospodarz tak potrafi manipulować mieszkańcami , że został wybrany na 5 kadencję? Teraz pewnie znów popłacze się na wizji ,ze chciał dobrze ale jemu NIE wyszło (prawie nic oprócz włosów ) i nadal będzie bredził, że "kto uderza w Zaleskiego ten uderza w Toruń"?
wszystkie siły na Ja08:59, 04.08.2020
ktoś tu bardzo nie lubi Rubinkowa... No i uczniów, super że ograniczenia w komunikacji miejskiej pokrywają się z powrotem do szkół.
Phoenix12:59, 04.08.2020
Tu bym trochę polemizował. Nikogo nie bronię, ale prawda jest taka, że Rubinkowo było i jest najlepiej skomunikowane z większą częścią miasta. Weź pod uwagę choćby to co jest na lewobrzeżu. Tam nie ma już z czego ciąć, bo i tak kursów jest jak na lekarstwo, podobnie jak i linii.
Do Phoenix19:33, 04.08.2020
Racz Pan nie żartować najlepiej skomunikowane osiedle, szanowny Panie to jest największe osiedle i oczekiwanie na przystanku 30 albo 60 minut to jest żenada, rozkłady są do dupy wszystko jedzie o jednym czasie 21,30,35 albo 26,34,40 choć tutaj trochę poprawili ale ile lat ten rozkład był nie do zaakceptowania ile lat ludzie pisali i nic z tym nie robili tylko przez ten wirus zechciało im się popracować, a potem czekasz jak dureń na przystanku lewobrzeże też jest źle skomunikowane ale niech Pan przestanie ciągle że największe osiedle ma dobrą komunikację tylko tramwaj numer 1 miał prawie idealny rozkład gdzie to dotyczy Skarpy nie Rubinkowa
Phoenix19:56, 04.08.2020
Spójrz na wielkość Rubinkowa i na wielkość całego lewobrzeża.
A teraz pomyśl o tym, że przez przystanek Rubinkowo Centrum jedzie więcej linii niż przez całe lewobrzeże. Jakby wziąć pod uwagę przemienność linii i możliwości dojazdu, to częstotliwość na Rubinkowie jest rewelacyjna porównując z lewą stroną Wisły.
No, ale masz rację. Nie powinno tak być, że komunikacja miejska ma częstotliwość co 30 minut.
SYLWIAT13:44, 04.08.2020
W TAKIM ROZKLADZIE ZEBY DOJECHAC DO PRACY NA 14 TRZEBA BEDZIE WYCHODZIC Z DOMU JUZ O 10 :) ZEBY SIE NIE SPOZNIC :p
Potezne17:14, 04.08.2020
Mzk natrafilo na łysa górę lodową. I historia zatoczyła koło zegnaj Jack.
Żenujące sceny. "Klient" pełzał po podłodze [WIDEO]
Jak ukradł? Drzwi były otwarte. Gdzie obsługa? No śmiesznie to wygląda
KiczowataBeza
04:36, 2025-05-21
Żenujące sceny. "Klient" pełzał po podłodze [WIDEO]
Słaba ta cukiernia.... Bardzo słabo wypada na tle innych a ceny kosmiczne. Sami sobie zrobili anty reklamę
BielanMarian
20:22, 2025-05-20
Sławomir Mentzen ustawił poprzeczkę. Kto się ugnie?
Pisuary i gipsowe jaja tuska na sznur wszystkich sku*** ów Strażacy Mentzeniarze żadnych ustępstw i Faka dla systemowego goovna
Bojkot w szambie
20:13, 2025-05-20
Sławomir Mentzen ustawił poprzeczkę. Kto się ugnie?
Żadnych paktów z Po-pis szambem. Wybór mniejszego zła to też zło dla Polski
Nigdy po-pis
20:10, 2025-05-20
0 5
A kogo to obchodzi? MZK nie jest po to, żeby kierowcy mieli pracę, tylko aby wozić ludzi.
8 0
Odpowiem obu panom. Kierowcy do zwolnienia a ludzie nie będą mieli czym jeździć.