Zamknij

Zielona Droga. Jedyne takie miejsce na edukacyjnej mapie Torunia

00:00, 10.07.2017 Artykuł sponsorowany
W Zielonej Drodze grupy przedszkolne liczą od 10 do 15 osób. Fot. depositphotos W Zielonej Drodze grupy przedszkolne liczą od 10 do 15 osób. Fot. depositphotos

Żłobek. Przedszkole. Po co, do czego i jakie? - okiem specjalisty. 

 

Mądre przedszkole korzysta z zasobów nabytych przez dziecko w domu, ale i dostrzega braki, deficyty i luki, starając się wokół nich pracować. Takim miejscem jest Akademia Rozwoju Zielona Droga - nowa placówka dla najmłodszych, która otwiera się na osiedlu Bielawy. Specjaliści z długoletnim doświadczeniem stworzyli na toruńskiej mapie edukacyjnej wyjątkowe miejsce. 

 

Inga Kuźma, nauczyciel mianowany, psycholog dziecięcy, psychoterapeuta w trakcie uzyskiwania certyfikatu, prezes Fundacji Wspomagania Rozwoju „TU i TERAZ”. Instytut Diagnozy i Terapii „ESENCJA”:

Pierwsze przedszkola w XIX w. miały służyć przede wszystkim bezpiecznym „przechowaniu” dzieci w czasie, gdy ich rodzice zajęci są pracą. W drugiej połowie XX wieku przedszkola zaczęły zmieniać się z miejsc „przechowalni”, gdzie nauczyciel głównie kontrolował dzieci w miejsca służące ich rozwojowi.

Dynamicznie rozwijająca się wówczas psychologia dziecięca przyczyniła się do odkrycia, że dziecko potrzebuje zarówno dorosłych, jak i rówieśników, by mogło się dobrze rozwijać. Starsi uczą rzeczy pożytecznych, mówią co jest dobre i co złe, co wolno a czego nie wolno, stymulują i stawiają wyzwania. Rówieśnicy poprzez doświadczanie podobnych wymagań i stymulacji mogą stawać się dla dziecka najbliższym źródłem zarówno rozwoju jak i inspiracją w pokonywaniu trudności.

O ile funkcją żłobka jest opieka i tworzenie przestrzeni do wykształcenia u dziecka poczucia bezpieczeństwa, o tyle przedszkole jest miejscem, gdzie dziecko formułuje swoją tożsamość.

Pierwsze 6 lat życia dziecka to czas, gdy kształtują się podstawy całej przyszłej edukacji. To właśnie wówczas, jeśli ma ku temu optymalne warunki, zdobywa wiedzę i umiejętności, uczy się języka i wyrażania emocji, tworzy więzy z dorosłymi i rówieśnikami. Nabywa umiejętności społeczne, poznaje podstawy liczenia, czytania oraz pisania, zdobywa doświadczenia, a także uczy się rozwiązywać problemy i podejmować decyzje. Inaczej - pierwsze 6 lat to czas, gdy mały człowiek uczy się myśleć i rozumieć, czas, który determinuje jego przyszłość. Żłobek i przedszkole to obok domu rodzinnego miejsca, w których dziecko nabywa kluczowe dla siebie kompetencje.

Dlatego tak ważne jest to, w jakim miejscu i w jakich warunkach przebiega jego rozwój. Edukacja przedszkolna ma więc istotne znaczenie w budowaniu kluczowych kompetencji osobistych, takich jak zaufanie do siebie i świata, autonomia, inicjatywa i poczucie własnych możliwości, ale i ograniczeń.

Mądre przedszkole korzysta z zasobów nabytych przez dziecko w domu, ale i dostrzega braki, deficyty i luki, starając się wokół nich pracować. Celem jest stworzenie warunków do rozwoju zdrowej i pełnej osobowości – takiej, w której bycie świadomą siebie i swoich potrzeb osobą idzie w parze z gotowością do satysfakcjonującego bycia z innymi ludźmi. Nie zawsze żłobki i przedszkola będące częścią aktualnego systemy edukacyjnego mogą rzeczywiście realizować tak pojmowane cele z uwagi na bariery systemowe oraz dużą liczebność grup, gdzie nierzadko jeden nauczyciel ma pod opieką powyżej dwudziestkę dzieci. W tak funkcjonujących placówkach przedszkole spełnia nadal głównie funkcje opiekuńcze. Nie ma w nim miejsca i przestrzeni do tego, aby adekwatnie wspierać i rozwijać indywidualne potrzeby swoich podopiecznych.

Dobrze jest, jeśli rodzic przed podjęciem decyzji dotyczącej wyboru żłobka lub przedszkola dla swojego dziecka, nie będzie kierował się jedynie jego dostępnością, ale przejrzy szczegółowo ofertę danej placówki, spotka się z osobą, która będzie opiekowała się ich dzieckiem, bo to właśnie ona w dużej mierze będzie miała bezpośredni wpływ na kształt rozwoju jego kompetencji.

Nie bez znaczenia jest fakt dotyczący głównych założeń, misji i wizji, którą przedstawiają osoby prowadzące wybrane miejsce. Ważne jest również bezpośrednie otoczenie, liczebność grupy, dostępność do miejsc rekreacyjnych - placu zabaw, wyposażenie placówki w pomoce dydaktyczne, doświadczenie zarówno osoby prowadzącej, jak również opiekunów, nauczycieli, ale przede wszystkim najważniejsze są wiodące założenia edukacyjne i wychowawcze danego miejsca, bo jakie początki takie będzie wszystko.

Czy jest w Toruniu placówka, która zapewni taką opiekę dziecku? Owszem!

Akademia Rozwoju Zielona Droga jest wypadkową zarówno doświadczeń praktycznych osób tworzących te miejsce, jak również rozważań teoretycznych dotyczących tego jakie środowisko i jakie założenia są najbardziej optymalne dla prawidłowego rozwoju dziecka. Kadra dydaktyczna, merytoryczna oraz zarządzająca to specjaliści z długoletnim doświadczeniem w pracy zarówno dydaktycznej jak i naukowej, którzy z pasją, wiedzą i zaangażowaniem tworzą wyjątkowe miejsce na mapie toruńskich placówek edukacyjnych. Są nimi: psycholog, logopeda, nauczyciele wychowania przedszkolnego, opiekunowie, terapeuci, nauczyciele aktywności twórczej, fizjoterapeuta, rytmik, nauczyciel języka angielskiego.

Zielona Droga to jedyne w Toruniu miejsce, w którym znajduje się żłobek, przedszkole i Strefa Wsparcia Rozwoju. To niebanalne rozwiązanie tworzone z miłością znajduje się na osiedlu Bielawy, w budynku wolnostojącym ze swobodnym dostępem do placu zabaw. Budynek jest w trakcie remontu, a jego wnętrze jest tak zaplanowane, aby możliwie jak najpełniej stymulować rozwój dzieci, od wystroju sal po wybór zabawek i pomocy dydaktycznych. Placówka jest dostosowana również dla osób niepełnosprawnych. Sale są przestronne, utrzymane w tonacji jasnej z dodatkami drewnianymi z mocnym naciskiem na ekologiczny aspekt wyposażenia.

Jednym z głównych atutów Akademii Zielona Droga to ponad 200 metrowy budynek, który mieści w sobie sześć sal  tworzących jedną całość. W bardzo przemyślany i praktyczny sposób przestrzeń ta jest podzielona na część zabawową, poznawczą, edukacyjną oraz część wypoczynku i relaksu, a także przestrzeń stymulacji sensorycznych. Do dyspozycji podopiecznych są także dwie salki do pracy indywidualnej z opiekunem. Żłobek to przestrzeń dwóch sal z przeznaczeniem na część sypialnianą oraz część zabawową. Przedszkole to również dwie sale, natomiast ich przestrzeń zbudowana jest w taki sposób, aby w jednej dzieci miały wszystko co potrzebne do zabawy, a w drugiej mogły twórczo rozwijać swoje zainteresowania oraz mocne strony. 

Zajęciami dodatkowymi w Akademii Zielona Droga są zajęcia rytmiczne, plastyczne, zajęcia j. angielskiego oraz po wcześniejszej diagnozie potrzeb dzieci, zajęcia aktywności twórczej. Strefa Wsparcia Rozwoju jest pewnego rodzaju trampoliną oraz płaszczem ochronnym zapewniającym monitorowanie oraz adekwatne i indywidualne stymulowanie rozwoju każdego dziecka. W jej założeniach jest wsparcie specjalistyczne dzieci, rodziców, nauczycieli oraz środowiska lokalnego.

Akademia dysponuje swoją kuchnią, w której będą przygotowane zbilansowane posiłki, w tym pierwsze śniadanie, drugie oraz podwieczorek. Obiad będzie dostarczała firma kateringowa, której posiłki przygotowywane są według zasad właściwego kształtowania nawyków żywieniowych. Zielona Droga to bowiem nowoczesny żłobek i przedszkole w naturalnym stylu.

Głównym założeniem placówki jest stworzenie przestrzeni do tego, aby każde dziecko mogło rozwijać się we własnym indywidualnym tempie z poszanowaniem jego odrębności, otaczając je akceptacją i miłością, oraz budując adekwatną jego tożsamość. Aby spełnić te założenia grupy przedszkolne liczą od 10 do 15 osób, a nad ich stymulacją, wsparciem i rozwojem czuwa dwóch nauczycieli oraz opiekun.

Do kluczowych kompetencji związanych z budowaniem tożsamości, które mogą być rozwijane, wzmacniane lub gdy trzeba kompensowane, w Akademii należą: ufność, autonomia, inicjatywa. Tak widziana edukacja wczesnoszkolna jest dobrym startem do tego, aby dziecko mogło odnieść sukces w późniejszych etapach rozwojowych i edukacyjnych.

Zielona Droga daje wiele okazji do nabywania poczucia sprawstwa, czyli świadomości, że „to ja sam jestem autorem tego, co robię, to ode mnie zależy, jakie to będzie”. Odbiega od tradycyjnych form edukacji przedszkolnej, w której są narzucane sztywne reguły i zasady, którym bezwarunkowo poddawana jest cała grupa przedszkolna, gdzie nauczyciel pełni rolę kontrolującą i narzucającą.

W Zielonej Drodze możliwość doświadczania, eksplorowania i nauki w niekonwencjonalny twórczy sposób stanowi podstawę wizji, misji i założeń placówki. Radość dzieciństwa w drodze do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju – hasło, które przyświeca działaniom Zielonej Drogi.

Akademia Rozwoju Zielona Droga nie jest zatem ani nadopiekuńczym, cieplarnianym gniazdkiem z właściwym dozorem, ani też małą szkołą czy uczelnią. To przede wszystkim bezpieczna przestrzeń odkrywania siebie jako człowieka przejawiającego inicjatywę i autonomie przy jednoczesnym poszanowaniu autonomii innych.

Więcej o ofercie Akademii rozwoju Zielona Droga na www.zielonadroga.edu.pl

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%