Zamknij

Co warto wiedzieć na temat umowy zlecenie?

12:37, 11.09.2024 art. sponsorowany Aktualizacja: 12:37, 11.09.2024

Umowa zlecenie jest umową pozornie prostą, jednakże z tym rodzajem umowy związanych jest wiele zagadnień prawnych, z którymi ze względu na przemożne znaczenie ekonomiczne, jakie umowa zlecenie odgrywa w polskim obrocie – warto się zapoznać.

Na czym polega umowa zlecenia?

Umowa zlecenie jest umową nazwaną (czyli taką, która została uregulowana w Kodeksie cywilnym). W polskim Kodeksie cywilnym umowę zlecenie regulują art. 734-751 k.c.

Zgodnie z treścią tych regulacji, przez zawarcie umowy zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie. Umowa zlecenie jest umową dwustronnie zobowiązującą – oznacza to, że na zobowiązania przyjmującego zlecenie, przypadają określone obowiązki dającego zlecenie.

Wynagrodzenie za umowę zlecenia – czy zawsze jest obowiązkowe?

W doktrynie i orzecznictwie nie wzbudza wątpliwości fakt, iż umowa zlecenie może mieć formę zlecenia nieodpłatnego. Warto jednak mieć na uwadze, że art. 735 k.c. wprowadza dyspozytywną regułę odpłatności. Co to oznacza w praktyce? Otóż co do zasady, jeżeli nic w określonym staniem faktycznym nie sugeruje nieodpłatności umowy, to należy przyjąć, że zlecenie jest odpłatne.

Odstępstwo od dyspozytywnej reguły odpłatności może wynikać z treści umowy lub z okoliczności towarzyszących jej zawarciu. Może to być na przykład stała praktyka między stronami bądź bliska relacja stron wynikająca z więzi rodzinnych, połączona ze znikomym nakładem wysiłku wymaganego od przyjmującego zlecenie.

Wysokość wynagrodzenia może oczywiście wynikać z treści umowy, niekoniecznie w postaci konkretnej sumy pieniężnej (np. 1000 zł). Wystarczające dla ustalenia wysokości wynagrodzenia będzie wskazanie przez strony podstawy do jego ustalenia (np. stawki godzinowej).

Wysokość wynagrodzenia może także wynikać z obowiązującej taryfy. W szczególności za taryfę można uznać zastosowanie art. 8a ust. 2 ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Skutkiem zastosowania wyżej wspomnianego przepisu będzie podwyższenie wynagrodzenia zleceniobiorcy do minimalnej stawki godzinowej, w razie, gdyby umowa określała je na poziomie niższym!

W niektórych przypadkach, zleceniobiorcy należeć się będzie wynagrodzenie odpowiadające wykonanej pracy. W takiej sytuacji niezbędne będzie uwzględnienie ilości poświęconego czasu i stopnia skomplikowania sprawy.

Jakie są strony umowy zlecenia?

Stronami umowy zlecenia są:

  • zleceniobiorca, określany w Kodeksie cywilnym „przyjmującym zlecenie” oraz
  • zleceniodawca, określany w Kodeksie cywilnym „dającym zlecenie”.

Strony umowy nie muszą posiadać w zasadzie żadnych specjalnych kwalifikacji podmiotowych. Oznacza to, że co do zasady przyjmującym, jak i dającym zlecenie może być każdy podmiot prawa cywilnego. Należy jednak pamiętać, że w konkretnych stosunkach prawnych, przepisy szczególne mogą wymagać od którejś ze stron na przykład posiadania specjalnych kwalifikacji zawodowych przez zleceniobiorcę.

Zawarcie umowy zlecenia

Kwestia zawarcia umowy zlecenia unormowana jest przez ogólne przepisy Kodeksu cywilnego, które dotyczą zawierania umów. Zgodnie z tymi przepisami, forma zawarcie tej umowy jest dowolna, ponieważ nie wymagają one żadnej szczególnej formy – umowa taka może być zawarta nawet w sposób dorozumiany. Powyższa zasada może jednak ulegać ograniczeniu, kiedy zlecenie związane jest z pełnomocnictwem, dla którego wymagana jest forma szczególna.

W praktyce najczęściej spotykanym sposobem zawarcia umowy zlecenia jest tryb ofertowy, polegający na złożeniu oferty i jej przyjęciu. Umowa zlecenia może być także zawarta w drodze negocjacji lub przetargu.

Wypowiedzenie i ustanie umowy zlecenia

Umowa zlecenia ustaje przede wszystkim wskutek:

  • wykonania tej umowy,
  • wypowiedzenia umowy przez którąś ze stron,
  • śmierci przyjmującego zlecenie albo utraty przez niego pełnej zdolności do czynności prawnych, jeżeli w umowie nie postanowiono inaczej,
  • śmierci dającego zlecenie albo utraty przez niego zdolności do czynności prawnych, jeżeli tak postanowiono w umowie.

Jeżeli w treści umowy strony nie zawarły odmiennego postanowienia, to dający zlecenie może wypowiedzieć tę umowę w każdym czasie. W takiej sytuacji powinien jednak zwrócić zleceniobiorcy wydatki, które ten poniósł w celu wykonania tego zlecenia albo uiścić na jego rzecz część wynagrodzenia odpowiadającego jego dotychczasowym czynnościom (w przypadku odpłatnego zlecenia). Jeżeli wypowiedzenie nastąpiłoby bez ważnego powodu, to dający zlecenie powinien ponadto naprawić szkodę, jaką poniósł zleceniobiorca.Przyjmujący zlecenie także jest uprawiony do wypowiedzenia umowy w każdym czasie (oczywiście, jeżeli umowa nie stanowi inaczej). Musi mieć jednak na uwadze, że przy wypowiedzeniu odpłatnego zlecenia bez ważnego powodu, będzie odpowiedzialny za ewentualnie powstałą szkodę.  Ponadto zleceniobiorca nie będzie mieć roszczenia o zwrot wydatków i częściowe wynagrodzenie.

Umowa zlecenia – jakie są obowiązki stron?

 W przypadku umowy zlecenia co do zasady to zleceniobiorca decyduje o sposobie wykonania umowy, chyba że treść umowy nakłada na niego w tym aspekcie ograniczenia. Należy także pamiętać o uprawieniu zleceniodawcy do udzielania zleceniobiorcy wiążących wskazówek i ich zmieniania.

Zleceniobiorca jest uprawniony do odstąpienia od wskazanego przez zleceniodawcę sposobu wykonania zlecenia, gdy:

  • nie ma możności uzyskania jego zgody i
  • zachodzi uzasadniony powód do przypuszczenia, że dający zlecenie zgodziłby się na zmianę, gdyby wiedział o istniejącym stanie rzeczy.

Zleceniobiorca powinien udzielać zleceniodawcy wszelkich istotnych wiadomości o przebiegu zlecenia, a po jego wykonaniu zleceniobiorca powinien (lub po wcześniejszym rozwiązaniu umowy) złożyć stosowne sprawozdanie. Ponadto zleceniobiorca zobowiązany jest do wydania zleceniodawcy wszystkiego, co przy wykonywaniu zlecenia dla niego uzyskał.

Zleceniodawca natomiast zobowiązany jest do niezwłocznego zwrotu wszelkich wydatków, które zleceniobiorca poczynił w celu należytego wykonania zlecenia, a także do zwolnienia zleceniobiorcy od zobowiązań, które zaciągnął on w imieniu własnym. W kontekście wydatków związanych z prawidłowym wykonaniem zlecenia przyjmuje się, że zleceniodawca na żądanie zleceniobiorcy powinien wypłacić mu odpowiednią zaliczkę pieniężną związaną z tymi wydatkami.

Czy zleceniobiorca musi wykonać zlecenie osobiście?

Fundamentalną cechą umowy zlecenia jest wzajemne zaufanie stron, które wyraża się w zasadzie osobistego spełnienia świadczenia przez zleceniobiorcę. Zasada ta nie ma jednak charakteru absolutnego, gdyż zgodnie z obowiązującymi przepisami zleceniobiorca może powierzyć wykonanie zlecenia osobie trzeciej, jeżeli:

  • wynika to z umowy lub
  • ze zwyczaju (na przykład w przypadku zastępstwa procesowego), albo gdy
  • zmuszają go do tego okoliczności.

Zleceniobiorca musi jednak pamiętać, że w sytuacji uprawnionego powierzenia zlecenia osobie trzeciej, zobowiązany jest do niezwłocznego zawiadomienia zleceniodawcy o tym fakcie oraz o danych kontaktowych tej osoby.

Umowa zlecenia, a umowa o pracę – czym się różnią?

Umowa zlecenia jest umową cywilnoprawną uregulowaną przez przepisy Kodeksu cywilnego i nie mają do niej zastosowania regulacje Kodeksu pracy. Z uwagi na to stosunek prawny łączący strony umowy zlecenia będzie opierać się przede wszystkim na treści zawartej umowy.

To, co najbardziej odróżnia umowę o pracę od umowy zlecenia, to fakt, iż umowy zlecenia nie charakteryzują typowe dla stosunku pracy cechy, jakimi są:

  • stałe miejsce i godziny pracy,
  • wykonywanie pracy w podporządkowaniu organizacyjnym i służbowym,
  • bezwzględny wymóg osobistego świadczenia pracy.

Ponadto zleceniobiorca musi mieć na uwadze, że umowa zlecenia nie chroni interesów pracownika tak jak umowa o pracę. Zleceniobiorcy nie będzie przysługiwać zatem urlop wypoczynkowy, chorobowe, dodatki za pracę w godzinach nadliczbowych i inne świadczenia charakterystyczne dla stosunku pracy.

Umowa B2B

Umowa B2B (Business to Business) to umowa zawierana między dwoma przedsiębiorcami. W przeciwieństwie do umowy zlecenia, która jest umową cywilnoprawną, umowa B2B dotyczy często stosunków gospodarczych i może mieć różne formy, w tym umowy sprzedaży, umowy o świadczenie usług, czy umowy o dzieło.

Kluczowe cechy umowy B2B:

  • Strony umowy: Stronami umowy B2B są dwa podmioty gospodarcze, które mają pełną zdolność do czynności prawnych.
  • Forma umowy: Umowa B2B może być zawarta w dowolnej formie, jednak dla celów dowodowych często zaleca się formę pisemną.
  • Regulacje prawne: Umowa B2B podlega przepisom Kodeksu cywilnego oraz przepisom prawa gospodarczego, co różni ją od umowy zlecenia, która jest regulowana przez Kodeks cywilny.
  • Obowiązki stron: Umowa B2B określa prawa i obowiązki obu stron, które mogą obejmować dostarczenie towarów, świadczenie usług, wynagrodzenie itp.
  • Odpowiedzialność: Umowa B2B może zawierać klauzule dotyczące odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy, co może być bardziej szczegółowe niż w przypadku umowy zlecenia.
  • Fakturowanie: W przypadku umowy B2B, strony zazwyczaj wystawiają faktury, co wiąże się z obowiązkami podatkowymi.

Różnice między umową B2B a umową zlecenia

  • Podmioty: Umowa zlecenia może być zawarta między osobą fizyczną a osobą prawną, podczas gdy umowa B2B dotyczy wyłącznie przedsiębiorców.
  • Forma i regulacje: Umowa zlecenia jest regulowana przez Kodeks cywilny, natomiast umowa B2B może podlegać innym regulacjom prawnym związanym z działalnością gospodarczą.
  • Obowiązki i odpowiedzialność: Umowy B2B zazwyczaj mają bardziej szczegółowe klauzule dotyczące odpowiedzialności i obowiązków stron.
(art. sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%