Szyba przednia często ulega uszkodzeniu – np. na skutek pęknięcia, zarysowania, zmatowienia. Jej trwałość i poprawny stan jest wyjątkowo istotny. Czołowa szyba ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Każdy właściciel auta powinien nieustannie kontrolować stan tej szyby. Nie powinien bagatelizować żadnych „pajączków” czy małych pęknięć – nawet one kwalifikują się do naprawy lub wymiany szyby przedniej. Jakie są najczęstsze przyczyny uszkodzeń szyby czołowej?
Szyba czołowa ma budowę warstwową – składa się z dwóch warstw szkła hartowanego i, znajdującej się między nimi, folii poliwęglanowej lub folii PVB (szczególnie popularnej w ostatnich latach). Budowa szyby czołowej różni się od pozostałych szyb. Do tylnej oraz bocznych szyb wykorzystuje się jedynie szkło hartowane, które – w razie silnego uderzenia – rozpada się na wiele małych kawałków. Mają one zatem budowę jednowarstwową. Szyba czołowa nigdy się nie skruszy. Pojawią się na niej tylko pęknięcia.
Naprawa szyby przedniej jest dozwolona tylko w określonych warunkach (m.in. związanymi z rozmieszczeniem, liczbą uszkodzeń). Wymiana szyby przedniej to znacznie droższe, jednak trwalsze rozwiązanie.
Najczęstszymi przyczynami uszkodzeń szyby czołowej są uderzenia kamieni i kamyków, wyłaniających się spod kół auta (powstają wtedy odpryski i pęknięcia). Na skutek nieostrożnej eksploatacji samochodu mogą pojawić się także zarysowania – np. wskutek zeskrobywania śniegu i lodu z szyb oraz wadliwego stanu piór wycieraczek.
Oczywiste uszkodzenia szyb czołowych pojawiają się na skutek stłuczek, kolizji, naprężeń karoserii. W zależności od natężenia danych uszkodzeń, pojawia się decyzja, czy dokonać naprawy, czy wymiany szyby przedniej.
Mechanicy są zgodni – nie każdą szybę czołową można naprawić. Alternatywą dla regeneracji szyb jest wymiana szyby przedniej. Naprawie podlegają:
Warto pamiętać, że naprawie nie podlegają te szyby, w których uszkodzenia znajdują się blisko krawędzi – takie pęknięcia zmniejszają wytrzymałość szyby. W razie nieprzestrzegania tej zasady istnieje prawdopodobieństwo samoistnego zniszczenia szyby – po prostu nie będzie ona w stanie sprawnie znosić różnych naprężeń.
Warto też pamiętać, że alternatywą dla naprawy szyby czołowej jest wymiana szyby przedniej. Toruń, Gdańsk, Inowrocław, Zakopane - wielkość i lokalizacja miejscowości, w której znajduje się auto serwis, nie ma znaczenia.
Naprawa przedniej szyby może być dokonywana tylko w specjalistycznym warsztacie samochodowym. Mechanicy rozpoczynają cały proces od dokładnego oczyszczenia szyby czołowej – usuwają luźne fragmenty oraz odpadki, które zgromadziły się w pęknięciach i odpryskach. Wykorzystują do tego m.in. sprężone powietrze, różne preparaty chemiczne, pompy próżniowe.
Ubytki w szybie czołowej wypełnia się specjalną żywicą. Nie różni się ona wytrzymałością mechaniczną i przejrzystością od szkła hartowanego. Przy naprawie wykorzystywany jest dozownik, który usuwa całe powietrze ze wszystkich szczelin. Do utrwalenia żywicy na szybie stosuje się lampę UV. Końcowy etap to mechaniczne usunięcie jej nadmiaru z dawnych ubytków i wypolerowanie miejsca naprawy.
Warto pamiętać, że po naprawie szyba nie odzyskuje całkowitej wytrzymałości. Jest to jednak nieporównywalnie tańsze rozwiązywanie aniżeli wymiana szyby przedniej.