Czy największe miast naszego województwa będą miały kolej dużych prędkości? To pytanie cały czas pozostaje bez jednoznacznej odpowiedzi. Urząd Marszałkowski działa w tej sprawie już od kilku miesięcy. W czwartek (9 listopada) odbyło się kolejne spotkanie w tej sprawie z przedstawicielami władz największych miast regionu.
W spotkaniu brali udział przedstawiciele Włocławka, Torunia, Bydgoszczy i Grudziądza.
Dla przypomnienia w pierwotnych planach Centralnego Portu Komunikacyjnego dotyczących kolei dużych prędkości województwo kujawsko-pomorskie zostało potraktowane “po macoszemu”. Z największych miast regionu tylko Grudziądz miał planowane przyłączenie do linii kolei dużych prędkości.
To wiązałoby się dla mieszkańców regionu z dużym wykluczeniem. Koleje te mogłyby osiągać prędkość około 300 km/h. Ułatwiłoby to transport zarówno pasażerski jaki i kolejowy. Władze wojewoda zareagowały, aby nie dopuścić do marginalizacji regionu.
- Podczas konferencji, która odbyła się w maju, pan Marszałek przedstawił propozycję modyfikacji planów rządowych, polegających na dodaniu nowej linii najwyższych prędkości o długości około 100 km łączących Włocławek, Toruń i Bydgoszcz
- mówił Adam Stańczyk, dyrektor Departamentu Planowania Rozwoju i Innowacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko Pomorskiego.
- Jest to linia, która miałaby odchodzić od planowanej w dokumentach rządowych linii biegnącej od centralnego portu komunikacyjnego przez Grudziądz w kierunku Trójmiasta. Idea ta nie modyfikuje w żaden sposób pierwotnych założeń rządowych. Nie chodzi tutaj o dążenie do zmiany linii już zaproponowanych przez rząd. Chodzi o dodanie do tej propozycji rządowej nowej linii, która realizowałaby interes województwa kujawsko-pomorskiego, czyli zapewniała obsługę naszych trzech największych miast - dodaje.
Jedynce miasto w regionie, które zostało uwzględnione w planach CPK, również dołączyło do rozmów na temat kolei dużych prędkości. Dlaczego?
- Miastu Grudziądz zależy też na rozwoju województwa, bo dobrze rozwinięte województwo to też dobrze rozwinięty Grudziądz. Akurat w tych pierwszych rozważaniach CPK Grudziądz znalazł się na tej linii, co nas bardzo cieszy, ale jednocześnie będziemy wspierać działania samorządu województwa - skomentował Jarosław Mrugała, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich w Grudziądzu.
- To dzisiejsze spotkanie jest spotkaniem roboczym przygotowującym nas do 1 grudnia, czyli dnia, kiedy chcemy zaproponować sygnatariuszom porozumienie, aby rząd, jeśli ma zamiar realizować w ogóle ten projekt szybkich kolei w Polsce, uwzględnił nasze oczekiwania. To znaczy zachował linię biegnącą przez Grudziądz w stronę Gdańska, ale także uwzględnił żądania Włocławka Torunia i Bydgoszczy, aby taką linie zbudować także i tam
-mówił przed rozpoczęciem spotkania marszałek, Piotr Całbecki.
Według planów Centralnego Portu Komunikacyjnego obecnie linie w regionie po modernizacji powinny wystarczająco poprawić jakość transportu zbiorowego.
- Według założeń inwestora 92 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie poniżej godziny dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną regionu
- tak sytuację województwa kujawsko-pomorskiego opisuje CPK.
W ich założeniach fakt, że mieszkańcy kujawsko-pomorskiego będą mieli mniej niż godzinę do najbliższego miasta obsługującego koleje dużych prędkość powinno być satysfakcjonujące. Podczas gdy mieszkańcy innych dużych miast Polski w godzinę bo wejściu do pociągu będą już 300 kilometrów dalej, to większość mieszkańców naszego województwa w tym czasie dotrze dopiero do Grudziądza. Tak właśnie wygląda według Centralnego Portu Komunikacyjnego poprawa dostępności komunikacji.