W minioną środę, 19 listopada, uczestniczyliśmy w konferencji prasowej dotyczącej inwestycji drogowych na 2026 rok. Podczas spotkania, w którym udział wzięli prezydent Torunia Paweł Gulewski oraz dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg Ireneusz Makowski, przedstawiono szczegółowy zakres planowanych prac. Wnioski? Przyszły rok zapowiada się wyjątkowo intensywnie.
Miasto przeznaczy na inwestycje drogowe 80 mln zł, obejmujące zarówno remonty kapitalne, modernizacje lokalnych ulic, bieżące naprawy, jak i przygotowanie dokumentacji pod duże zadania. 7,4 mln zł trafi na remonty kapitalne (o 18% więcej niż w 2025 r.), 14 mln zł na Program Budowy Dróg Lokalnych (wzrost aż o 47%), a 8,8 mln zł na prace utrzymaniowe.
Pozostałe środki obejmują inwestycje w bezpieczeństwo ruchu drogowego, infrastrukturę pieszo-rowerową oraz dokumentacje pod kolejne zadania.
W 2026 roku ma rozpocząć się przebudowa ulicy Olsztyńskiej. Ponad 1,9 km drogi, dwa wiadukty i zadanie na około 30 miesięcy. Trasy będą dzielone konstrukcyjnie, aby umożliwić ruch podczas robót. Trwają analizy, czy zostanie utrzymany pełen ruch samochodowy, czy tylko dla aut osobowych. Miasto zapowiada konsultacje z mieszkańcami, Radami Okręgu i policją.
Podczas konferencji zapowiedziano szczególnie ekstensywny zakres prac na lewobrzeżu. Zmodernizowana ma zostać ul. Okólna na odcinku od Podgórskiej do Łódzkiej (ponad 1,1 km), z planowaną budową ronda przy ul. Strzałowej. W kolejnych latach przebudowana ma zostać także ul. Podgórska, co domknie drogowe zmiany w tym rejonie.
W 2026 roku kapitalne remonty obejmą m.in. ulice: św. Faustyny (od Legionów do Kozackiej), Okólną (od Podgórskiej do Łódzkiej), Krasińskiego (na odcinku od Reja do Kochanowskiego), Gałczyńskiego (do budowanej Trasy Staromostowej), Otłoczyńską (w kierunku działek ROD), Żwirki i Wigury (między św. Józefa a Szosą Chełmińską), Kościuszki (od ul. Batorego), Podgórną (od Ronda Obrony Robotników) oraz Hallera (na odcinku od Poznańskiej do Kniaziewicza).
Najwięcej prac zostanie przeprowadzonych w formule krótkotrwałej modernizacji, polegającej na frezowaniu i nakładaniu nowej nawierzchni w ciągu kilku tygodni. Ta metoda, zastosowana wcześniej m.in. na ul. Bydgoskiej, Św. Józefa i Kujawskiej, ma pozwolić na szybkie odnowienie kolejnych odcinków bez długotrwałego zamykania ulic.
Miasto prowadzi także dokumentacje pod przyszłe inwestycje, w tym dla III i IV etapu Trasy Średnicowej, zachodniej przeprawy mostowej, połączenia ul. Łódzkiej z S-10, przebudowy Placu Skalskiego oraz koncepcji modernizacji ul. Łódzkiej od Andersa do Podgórskiej. Opracowywane będą również projekty dla rejonu tzw. Nowych Koniuchów i układu ulic Zbożowej–Strobanda.
W ramach Programu Budowy Dróg Lokalnych prace obejmą m.in. ulice Ładną, Lipową, Tokarzewskiego i Karaszewicza, fragment ul. Batorego, Nad Strugą, Pod Dębową Górą oraz odcinek ul. Sieradzkiej do Strugi Lubickiej. Zaplanowano budowę ronda na skrzyżowaniu Okólnej i Strzałowej, wykonanie wyniesionych przejść dla pieszych m.in. na ulicach Fasolowej i Waryńskiego, doświetlenie trzydziestu pięciu przejść, montaż radarowych wyświetlaczy prędkości przy ul. Turystycznej i Kościuszki oraz budowę przejścia z sygnalizacją świetlną przy ul. Skłodowskiej-Curie.
W planach jest m.in. wykonanie ciągu pieszo-rowerowego na ul. Konstytucji 3 Maja oraz przygotowanie dokumentacji dla nowego połączenia między ul. Kujawską a Dybowską i koncepcji tras rowerowych łączących lewo- i prawobrzeże w rejonie placu Armii Krajowej.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz