To koniec reklam w przestrzeni miejskiej? Toruń przygotowuje się do wprowadzenia nowego regulaminu w tej sprawie. Projekt uchwały reklamowej, znany jako Kodeks Reklamowy Torunia (KO-REK-TOR), został ponownie wyłożony do publicznego wglądu, a mieszkańcy mają okazję zapoznać się z jego treścią i wnosić swoje uwagi.
Mnogość banerów reklamowych bywa uciążliwa, a szczególnie drażniący bywa ich nadmiar, który przysłania piękno budynków. Nic zatem dziwnego, że coraz więcej miast decyduje się na usunięcie wielkoformatowych reklam z przestrzeni miejskiej. Od jakiegoś czasu przemierza się do tego także Toruń. Uchwała reklamowa KO-REK-TOR ma na celu ustalenie zasad i warunków dotyczących umieszczania obiektów małej architektury, tablic reklamowych, urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń na terenie miasta.
Prace nad tym dokumentem rozpoczęły się już w 2017 roku, kiedy Gmina Miasta Toruń rozpoczęła konsultacje społeczne, w których wzięli udział mieszkańcy oraz przedstawiciele branży reklamowej, przedsiębiorcy, twórcy reklam oraz artyści.
Konsultacje społeczne odbyły się w dwóch częściach. Pierwsza część, informacyjno-dyskusyjna, koncentrowała się na rozmowach i dyskusjach na temat treści przyszłego kodeksu reklamowego oraz możliwych konsekwencji jego wprowadzenia. Druga część polegała na przejeździe zabytkowym autobusem po mieście, podczas którego uczestnicy oceniali estetykę i funkcjonalność reklam w przestrzeni miejskiej.
W 2018 roku odbyło się spotkanie z przedstawicielami branży reklamowej, na którym Miejska Pracownia Urbanistyczna przedstawiła założenia projektu KO-REK-TOR. Następnie odbyły się kolejne spotkania w 2019 roku.
Po uzyskaniu wymaganych opinii i uzgodnień projekt został wyłożony do publicznego wglądu w październiku 2021 roku. Wtedy to stał się przedmiotem ożywionej debaty, a wiele uwag i wniosków zostało złożonych w jego sprawie.
W wyniku tych uwag i wniosków projekt kodeksu reklamowego musiał być zmieniony, a proces jego uzgadniania został ponownie podjęty. Wreszcie, we wrześniu 2023 roku, projekt uzyskał pozytywne opinie odpowiednich organów i instytucji, co otworzyło drogę do ponownego wyłożenia dokumentu do publicznego wglądu.
Osoby zainteresowane projektem mogą zapoznać się z nim osobiście w siedzibie Miejskiej Pracowni Urbanistycznej przy ul. Grudziądzkiej 126B (III p. pok. 317) do 5 grudnia 2023 roku w godzinach od 10:00 do 14:00. Projekt uchwały jest także dostępny online na stronach Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miasta Torunia oraz Miejskiej Pracowni Urbanistycznej.
Uwagi można składać zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej do 19 grudnia 2023 roku. Papierowo na adres: Miejska Pracownia Urbanistyczna w Toruniu, ul. Grudziądzka 126B, 87-100 Toruń, a elektronicznie na adres: [email protected] lub za pomocą platformy ePUAP.
Co myślicie o reklamach w mieście? Powinny zniknąć?
Pomysł na nowe18:22, 08.11.2023
5 0
W Toruniu 6 lat muszą pracować żeby zniknęły banery. Na szczęście wybory samorządowe za rok to i może urzędnicy się zmienią chcący nowoczesnego miasta. Karta miejska, węzeł Toruń zamiast Lubicz, wysokie budynki i porządną komunikacja. Z Bydgoszczy pociąg do Pragi a w Toruniu nieczynny przystanek katarzynka i debata nad połączeniem ze wsiami obok tylko 18:22, 08.11.2023
Chuck D09:23, 09.11.2023
0 0
6 lat ...potrzebuję miasto na decyzję która powinna być podjęta 10 lat temu ...I wyrzucić z przestrzeni szpecące reklamy,które stoją przy ulicach zasniajac drzewa albo wiszące na budynkach..wieżowcach. Przede wszystkim powinny zniknąć te przy drogach..które powodują rozkojarzenie kierowców 09:23, 09.11.2023
Qpa23:54, 09.11.2023
0 0
Urzędnicy też powinni zniknąć .... O tak na raz 23:54, 09.11.2023