W poniedziałek (23 października) miało miejsce podpisanie umowy pomiędzy MZD a firmą Sweco Polska, zatwierdzającą zlecenie dokumentacji i planów potrzebnych do budowy trzeciego w Toruniu mostu przez Wisłę. Jednak na projektantów czeka wiele wyzwań.
[ZT]47899[/ZT]
Most, jak i prowadząca do niego estakada to tylko jeden z elementów. Całością inwestycji ma być droga łącząca Toruń od Placu Skalskiego z drogą krajową nr 15.
- Potencjalna długość tej trasy to 4,5 km. Spodziewana długość mostu z wiaduktami to około 1,5 km. Założenie jest takie, iż most ma przede wszystkim usprawniać ruch, według swojego potencjału, czyli 2 pasy ruchu po jednym w każdą stronę
- Mówił prezydent Michał Zaleski.
Przetarg na przygotowanie planu wygrała firma Sweco Polska. Firma wywodzi się ze Szwecji, jednak pieczę nad projektem sprawować będzie zespół z Krakowa. Cena przygotowania dokumentacji wynosi 2,98 mln złotych. Firma w swoim portfolio ma projekty odcinków autostrady A1 czy plan mostu w Kurowie.
- Jeśli chodzi o parametry techniczne, chciałbym przypomnieć, że jesteśmy tutaj na bardzo wstępnym etapie. Jeśli chodzi o przekrój funkcjonalny, to wydaje się, że powinna to być droga klasy G lub GP. Droga o 2 pasach ruchu, szerokość minimum, szerokość 3,5 M.
- zdradza Rafał Jagielczuk, kierownik zespołu mostowego firmy Sweco Polska.
Wytyczono trasa przebiegu mostu niesie za sobą duże wyzwania. Pierwszym z nich jest fakt, że zbudowana zostanie na terenach zalewowych. To właśnie wymusza budowę podwyższonej estakady prowadzącej do mostu.
Trasa przebiegać będzie przez teren miejscowości Mała Nieszawka. Jest to obszar gęsto zabudowany, co stanowi duże wyzwanie dla inwestycji.
- Współpraca będzie musiała się układać nie tylko między gminą, wykonawcą, zarządem dróg, ale również z gminą Wielka Nieszawka. Już weszliśmy w kontakt z panem wójtem i myślę, że zanim jakieś konkrety będą tutaj wykonywane, to na pewno dojdzie do szeregu spotkań w celu wypracowania jakiegoś optymalnego modelu i kierunku projektu
- skomentował Ireneusz Makowski, dyrektor MZD w Toruniu.
W Małej Nieszawce znajdują się także chronione ujęcia wody. Budowa na tym terenie wymaga zgody Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej.
Most i jego trasa wejdzie także na "kurs kolizyjny" z zelektryfikowaną, dwutorową linią kolejową, łączącą Kutno z Piłą. Tereny te podlegają pod Polskie Linie Kolejowe.
Planowany przebieg trasy to również obszary programu Natura2000. Na tych terenach istnieje szereg ograniczeń, do których plan musi być szczegółowo dostosowany.
Ze względu na wspominane przeszkody dokładny przebieg mostu i trasy łączącej go z drogą krajową może ulec zmianie. Ostateczna lokalizacja zostanie zatwierdzona w dokumentach przygotowanych przez wykonawcę projektu.
Wstępny termin uzyskania wszystkich materiałów wynikających z opracowywanej dokumentacji to lipiec 2025 roku.
Piorun18:09, 23.10.2023
0 0
Jak prąd nie poradzi to piorun porazi na pewno 18:09, 23.10.2023
Nic to11:09, 24.10.2023
7 0
W Toruniu to nie problem. Zbuduje się bez dróg dojazdowych i dojść tak jak przystanek PKP Katarzynka. Nie trzeba też otwierać tak jak parkingi P&R. Ba, nie trzeba nawet oświetlać i będzie ciemno jak na przejściach dla pieszych w mieście bo latarnie się nie palą lub mają pomarańczowe żarówki 9W. Co tu mówić, skoro na A1 jest Lubicz zamiast Toruń na tablicy, a w centrum miasta ogródki działkowe i dziura za Uniwersamem. Takie miasto jacy urzędnicy. Takie są fakty. 11:09, 24.10.2023
Zloty22:30, 24.10.2023
2 1
Inżynierowie z bliskiego wschodu pomogą w budowie będzie tani i solidnie 22:30, 24.10.2023
Podgórka12:54, 26.10.2023
0 0
Dwa pasy ruchu? Dwa pasy i linia ciągła po środku i złomek, który zaniemógł i korek na 2km 🤣🤣🤣🤣
Ostatnio koło Plazy pozamykali jezdnie, policja kierowała ruchem łażąc po pasach w jedną i drugą stronę. Mega korek!!! Trochę wyobraźni, której brakuje w planowaniu ruchu przy zamykaniu ruchu na lewobrzeżu. 12:54, 26.10.2023
Nierób 08:39, 27.10.2023
0 0
Duzo ludzi tak ma-wyszli ze wsi ale wieś nie wyszła z nich... 08:39, 27.10.2023