W poniedziałek (23 października) miało miejsce podpisanie umowy pomiędzy MZD a firmą Sweco Polska, zatwierdzającą zlecenie dokumentacji i planów potrzebnych do budowy trzeciego w Toruniu mostu przez Wisłę. Jednak na projektantów czeka wiele wyzwań.
[ZT]47899[/ZT]
Most, jak i prowadząca do niego estakada to tylko jeden z elementów. Całością inwestycji ma być droga łącząca Toruń od Placu Skalskiego z drogą krajową nr 15.
- Potencjalna długość tej trasy to 4,5 km. Spodziewana długość mostu z wiaduktami to około 1,5 km. Założenie jest takie, iż most ma przede wszystkim usprawniać ruch, według swojego potencjału, czyli 2 pasy ruchu po jednym w każdą stronę
- Mówił prezydent Michał Zaleski.
Przetarg na przygotowanie planu wygrała firma Sweco Polska. Firma wywodzi się ze Szwecji, jednak pieczę nad projektem sprawować będzie zespół z Krakowa. Cena przygotowania dokumentacji wynosi 2,98 mln złotych. Firma w swoim portfolio ma projekty odcinków autostrady A1 czy plan mostu w Kurowie.
- Jeśli chodzi o parametry techniczne, chciałbym przypomnieć, że jesteśmy tutaj na bardzo wstępnym etapie. Jeśli chodzi o przekrój funkcjonalny, to wydaje się, że powinna to być droga klasy G lub GP. Droga o 2 pasach ruchu, szerokość minimum, szerokość 3,5 M.
- zdradza Rafał Jagielczuk, kierownik zespołu mostowego firmy Sweco Polska.
Wytyczono trasa przebiegu mostu niesie za sobą duże wyzwania. Pierwszym z nich jest fakt, że zbudowana zostanie na terenach zalewowych. To właśnie wymusza budowę podwyższonej estakady prowadzącej do mostu.
Trasa przebiegać będzie przez teren miejscowości Mała Nieszawka. Jest to obszar gęsto zabudowany, co stanowi duże wyzwanie dla inwestycji.
- Współpraca będzie musiała się układać nie tylko między gminą, wykonawcą, zarządem dróg, ale również z gminą Wielka Nieszawka. Już weszliśmy w kontakt z panem wójtem i myślę, że zanim jakieś konkrety będą tutaj wykonywane, to na pewno dojdzie do szeregu spotkań w celu wypracowania jakiegoś optymalnego modelu i kierunku projektu
- skomentował Ireneusz Makowski, dyrektor MZD w Toruniu.
W Małej Nieszawce znajdują się także chronione ujęcia wody. Budowa na tym terenie wymaga zgody Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej.
Most i jego trasa wejdzie także na "kurs kolizyjny" z zelektryfikowaną, dwutorową linią kolejową, łączącą Kutno z Piłą. Tereny te podlegają pod Polskie Linie Kolejowe.
Planowany przebieg trasy to również obszary programu Natura2000. Na tych terenach istnieje szereg ograniczeń, do których plan musi być szczegółowo dostosowany.
Ze względu na wspominane przeszkody dokładny przebieg mostu i trasy łączącej go z drogą krajową może ulec zmianie. Ostateczna lokalizacja zostanie zatwierdzona w dokumentach przygotowanych przez wykonawcę projektu.
Wstępny termin uzyskania wszystkich materiałów wynikających z opracowywanej dokumentacji to lipiec 2025 roku.