Zdaniem jednego z Czytelników od 1 stycznia nie jest realizowana kontrola biletów w pojazdach Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu. Czy, aby na pewno?
Do naszej redakcji napisał w tej sprawie Czytelnik?
Czytelnicy, chciałbym was poinformować, że od 1 stycznia w ogóle nie ma kontrolerów biletów w pojazdach. Tak niedawno nagłaśniano sprawę przejęcia ich przez urząd miasta. Miał być porządek, a jest nadal bałagan. Wychodzi na to, że możemy jeździć bez biletów - napisał Czytelnik.
To jednak nie jest prawdą. Kontrole są na bieżąco realizowane. Przypomnijmy, że od 31 października kontrolerzy podlegają bezpośrednio pod wydział gospodarki komunalnej w urzędzie miasta. Poprzednio, firmą, którą była odpowiedzialna za ściąganie należności była firma Serinus. Mieszkańcy zgłaszali jednak sporo uwag i miasto postanowiło zerwać umowę.
- W ramach umowy na prowadzenie kontroli biletów w środkach komunikacji miejskiej w Toruniu wraz z windykacją należności wynikających z wystawionych wezwań do zapłaty opłaty dodatkowej, Wykonawca zobowiązany był do wykonywania wskazanych czynności oraz spełnienia określonych warunków i norm jakościowo-ilościowych. Do listopada 2018 r. usługa kontroli biletów była realizowana zgodnie z zapisami zawartej umowy. Od grudnia ubiegłego roku zaczęły występować nieprawidłowości w realizacji zadania. Firma nie wywiązywała się m.in. z liczby kontroli wykonywanych w miesiącu, nie wykonywano kontroli w wyznaczonym czasie lub na wyznaczonych liniach. W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami naliczane były kary umowne. Wykonawca wzywany był do wyjaśnień i zwiększenia staranności w wykonywaniu usługi zgodnie z postanowieniami umowy. 30 września 2019 r. Konsorcjum złożyło wypowiedzenie umowy z zachowaniem sześciomiesięcznego terminu wypowiedzenia. Mając na uwadze fakt, że dalsze wykonywanie kontroli biletów przez dotychczasowego Wykonawcę, mogło przebiegać w nieprawidłowy sposób, władze miasta podjęły decyzję o rozwiązaniu umowy bez zachowania okresu wypowiedzenia. Realizację zadania przejął Wydział Gospodarki Komunalnej, nadzorujący całokształt spraw związanych ze zbiorowym transportem publicznym. Obecnie kontrolerzy wykonują swoje czynności na podstawie umów cywilno-prawnych – informuje nas Magdalena Stremplewska, rzeczniczka prasowa prezydenta Torunia.
Biuro Kontroli Biletów znajduje się w budynku WGK przy ul. Legionów 220 pok. 1 (obok zajezdni autobusowej), 56 611 83 39, e-mail: [email protected]
Biuro czynne jest w: poniedziałki, środy, czwartki, piątki w godz. Od 10:00 do 15:30 oraz we wtorki w godz. 10:00 – 18:00.
Wpłaty opłat z tyt. wystawionych podczas kontroli wezwań do zapłaty można dokonać:
1) wpłaty bezgotówkowe w Wydziale Gospodarki Komunalnej ul. Legionów 220 w Toruniu, parter, pokój nr 1, w godz. urzędowania biura;
2) wpłaty gotówkowe w kasie biletowej MZK (wyłączając opłaty manipulacyjne):
- ul. Legionów 220 w Toruniu - od poniedziałku do piątku w godz. 9:15 – 17:00;
- ul. Sienkiewicza 24/26 w Toruniu - od poniedziałku do piątku w godz. 6:00 – 17:30, a także w każdą sobotę w godz. 6:00 – 13:30;
3) na rachunek bankowy Gminy Miasta Toruń (w tytule wpisując: nr wezwania do zapłaty opłaty dodatkowej oraz imię i nazwisko): Bank Millennium S.A. 73 1160 2202 0000 0003 8995 2100
Do zadań kontrolera biletów należy w szczególności:
- kontrola biletów w pojazdach komunikacji miejskiej w Toruniu na wszystkich liniach kursujących w granicach administracyjnych miasta oraz na terenie innych gmin, na mocy zawartych z nimi porozumień międzygminnych;
- nakładanie i pobieranie opłat dodatkowych i przewozowych za brak odpowiedniego dokumentu przewozu lub brak ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienie do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu, za nie zapłacenie należności za zabrane ze sobą do pojazdu zwierzęta, bądź naruszenie przepisów o przewozie rzeczy lub zwierząt, za spowodowanie zatrzymania lub zmiany trasy przejazdu pojazdu komunikacji miejskiej w Toruniu (w tym także naliczania odsetek ustawowych z tytułu nie zapłaconych należności), a także opłat manipulacyjnych za anulowanie opłat dodatkowych.
Do zadań Biura Kontroli Biletów należy w szczególności:
- prowadzenie windykacji opłat, określonych w pkt. powyżej;
- rozpatrywanie reklamacji, odwołań i skarg pasażerów dotyczących czynności kontrolnych;
- wykonywanie dodatkowych czynności związanych z kontrolą biletów.
[ALERT]1578997791559[/ALERT]