Wracamy do sprawy kontrowersyjnego rozwiązania problemu niebezpiecznego przejścia i przejazdu rowerowego na ulicy Przy Skarpie w Toruniu. Miasto, aby zaradzić problemowi ustawiło tam barierki, które dość znacznie utrudniają ruch. Radny pyta "po co?".
Dyskusja o żółtych barierkach rozpala głowy mieszkańców Torunia. Jedni twierdzą, że to idiotyczny pomysł, który znacznie ogranicza swobodę ruchu, utrudnia przejazd, a dodatkowo wcale nie zwiększa bezpieczeństwa - wręcz przeciwnie, sprawia, że rowerzyści narażeni są na zderzenie z takowymi. Druga grupa to osoby twierdzące, że pomysł urzędu miasta jest trafiony, a fani jednośladów powinni dostosować się do przepisów ruchu drogowego.
Głos w sprawie zabrało już Stowarzyszenie Rowerowy Toruń, Niezależni Na Skarpie i byli radni. Teraz pytania zadaje Michał Jakubaszek. Reprezentant mieszkańców Skarpy pyta władze miasta o zasadność ustawiania takich barierek.
- Jaki cel zamierzał osiągnąć zarządca drogi instalując poprzeczne żółte barierki przed przejściem dla pieszych i przejazdem dla rowerów na ul. Przy Skarpie w pobliżu skrzyżowania z ul. Konstytucji 3 Maja? - pisze w piśmie do prezydenta Michała Zaleskiego Jakubaszek.
Sprawa barierek staje się powoli tematem ogólnopolski. Materiał z miejsca robiła telewizja TVN24. Co ciekawe, w wejściu "na żywo" widać jak barierki działają na cyklistów. Kobieta jadąca rowerem przejechała przez... przejście dla pieszych, bez zważania na żółte ograniczniki. Taki obraz to tylko potwierdzenie tez ich przeciwników, że zwiększają one niebezpieczeństwo w tym miejscu.
Przypomnijmy, że jeszcze kilka miesięcy temu władze miasta zapowiadały stworzenie w tym miejscu sygnalizacji dla pieszych (podobnie jak przy ulicy Ligi Polskiej). Na razie widać, że z tego pomysłu zrezygnowano.
Równouprawnienie12:10, 02.07.2019
Barierki są odpowiednikiem progów zwalniajacych na jezdni tylko że na celu mają spowolnić jednoślad. Jakoś nie widziałem aby rowerzyści protestowali przeciw. A jak się dotyka ich to zaraz afera. Powinni płacić OC przechodzić szkolenia z przepisów i zdrowotne.
Gość12:10, 02.07.2019
Wprowadźmy logikę do tej dyskusji. Barierka służy temu, żeby rowerzysta z dużą prędkością nie wjechał na jezdnię. Mądremu rowerzyście barierka nie przeszkadza bo w tym miejscu i tak znacznie zwalniał. Dla równowagi przed każdymi pasami powinny być progi zwalniające bo kierowcy aut mają gdzieś to, że ktoś chce wejść na pasy.
xxx15:06, 02.07.2019
Ja nie przeszkadza. Kto by chciał slalomem jeździć...
Lol15:40, 02.07.2019
Progi zwalniajace... Masz pojęcie jak by to zakorkowalo miasto? Każdy zwalnial by do 5-10km/h nawet wtedy gdy przejścia były by puste. Nie wiem czym jeździsz po mieście czy autem czy autobusem ale pomysł ze stoi przed tobą 10 aut plus odstęp między nimi to masz jakieś około 70 m do przejścia i jedz teraz te drogę z taką prędkością a to tylko jedno przejście dla pieszych. Są drogi gdzie przejście masz co kawałek jedz teraz tak kilometr lub więcej. Jeszcze w godzinach szczytu
Skator17:41, 02.07.2019
@Lol
Ale stawianie przeszkód rowerzystom jest w porządku, co? A przecież to kierowcy zdali stosowne egzaminy, nie tylko z umiejętności obsługi auta, ale także ze znajomości przepisów i psychofizyczne. A przepisy (art. 26 i 27 PoRD, zobacz też rozporządzenie ws. znaków - B6) każą kierowcom zachować szczególną ostrożność (!) i dawać w tym miejscu pierwszeństwo pieszym i rowerzystom, którzy znajdą się na przejściu/przejeździe.
Co może istotne: w tym miejscu widoczność jest świetna, brak przeszkód typu płoty, krzaki itp. w szerokim obrębie, drogi rowerowe nie wypadają na wprost zza murów/krzaków, prawdę mówiąc, od żadnej strony nie ma tu drogi rowerowej na wprost tego przejazdu.
Skoro pomimo tego wszystkiego co wyżej napisałem, wg zarządcy drogi jest niebezpiecznie, to tu powinien być fotoradar albo przeszkody spowalniające dla samochodów.
rider18:10, 02.07.2019
@Skator, jak już tak cytujesz przepisy, to:
1. A przepisy nakazują każdemu uczestnikowi ruchu drogowego (a nie tylko kierowcom) zachować szczególną ostrożność (!)
2. Zacznij rozróżniać, co oznacza znajdowanie się na a co przed przejściem/przejazdem.
Skator18:54, 02.07.2019
@rider
To jeszcze przypomnę Ci Art. 4.
"Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze mają prawo liczyć, że inni uczestnicy tego ruchu przestrzegają przepisów ruchu drogowego, chyba że okoliczności wskazują na możliwość odmiennego ich zachowania."
No i właśnie rowerzyści widząc pędzący samochód stosują zasadę ograniczonego zaufania, bez tego wypadków byłoby dużo więcej, ale kompletnie nie rozumiem, dlaczego to od rowerzystów oczekuje się szczególnej ostrożności a nie od kierowców. Jeszcze raz - na tym skrzyżowaniu widoczność jest bardzo dobra, tylko kierowcom trudno jakoś zwolnić.
Oprócz tego proponuję Ci przeczytać sobie rozporządzenie ws. znaków, tam jest mowa o pieszych i rowerzystach nie tylko będących już na przejściu/przejeździe ale także wchodzących/wjeżdżających na przejście.
rider21:06, 02.07.2019
@Skator, nie musisz mi przypominać Art. 4, bo to kolejny przepis dotyczący wszystkich (cytowany przez Ciebie "Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze") a nie tylko kierowców, więc Twoje twierdzenie, że to tylko od biednych "rowerzystów oczekuje się szczególnej ostrożności" mija się z prawdą i PRD. I rowniez polecam zapoznanie się z rozporządzenie ws. znaków - wielu uczestników ruchu bardzo by się zdziwiło. Pozdrawiam.
Jestem za barierkami12:35, 02.07.2019
Wielu rowerzystów uważa, że przepisy dają im nieśmiertelność na pasach - dlatego barierki w tym miejscu są potrzebne.
znudzony13:34, 02.07.2019
Wielu kierowców uważa, że przepisy to tylko sugestie - dlatego progi zwalniające przed każdym nieoświetlonym przejściem dla pieszych w terenie zabudowanym są potrzebne.
KKk14:22, 02.07.2019
W mieście bezwarunkowo pierwszeństwo powinien mieć pieszy i rowerzysta. Każde przejście dla pieszych powinno być oświetlone, znajdować się na podwyższeniu a przed przejściem fotoradar i ograniczenie prędkości.
Hejjjj15:42, 02.07.2019
Jak czytam czasem te poronione pomysły to zastanawiam się czy się śmiać czy plakac
Rowerzysta 12:33, 04.07.2019
Genialny pomysł, niech samochody ustępują pierwszeństwa pieszym i rowerzystom, co tam że półtorej tony jedzie 50-60 kmph, ja się przemieszczam 15 kmph, ale wjadę bezkrytycznie na jezdnię, bo mi wolno. Idąc dalej tą logiką pociągi powinny ustępować pierwszeństwa samochodom.
Rob13:55, 02.07.2019
Proponuje dostawic jeszcze barierki obok przed przejściem dla pieszych i po problemie ?
za barierkami (ja ro14:51, 02.07.2019
Barierki są zdecydowanie lepszym rozwiązaniem niż wnioskowana przez Radnego budowa sygnalizacji świetlnej w tym miejscu.
Ja Kowallek17:19, 02.07.2019
Jak zrobiłem, tak powiedziałem. Będzie i koniec.
https://www.tvn24.pl/pomorze,42/torun-po-wypadkach-urzednicy-postawili-barierki-na-sciezce-rowerowej,949318.html
szyderca23:05, 02.07.2019
No mniej więcej tak wygląda wypowiedź tego pana. Ale bądźmy wyrozumiali - musi udowadniać, że coś robi bo kredyt we frankach sam się nie spłaci :D
ludowy obserwator17:35, 02.07.2019
Wiadomo, rowerzyści boją się o swoje zdrowie a kierowcy martwią się o nich. A wystarczą progi zwalniające na jezdni i rowerzyści będą bezpieczni i kierowcy nie będą się o nich musieli martwić i wszyscy będą zadowoleni.
Bartek05:47, 03.07.2019
Bardzo dobrze. Nkech rowerzyści zaczną myśleć i niech zaczną stosować przepisy ruchu drogowego a potem niech te ich stowarzyszenia się wypowiadają. Przykład pokazał tvn wg.artykułu jak rowerzystka przejeżdża po przejściu bo jej tak wygodniej. Wygodniej rowerzystom jest jeździć podvprad czy na czerwonym świetle itd. Sami sobie krzywdę robią a potem płacz. Jeszcze tylko postawić tam patrol i karać jak ktoś omija. Rowerzyści to nie święte krowy. A najgorsi są ci, którzy nie mają prawa jazdy i nie jeżdżą na codzień samochodem. To najwięksi znawcy prawa dla rowerzystów. Przypomnę, zarówno kierowcę, rowerzystę i pieszego obowiązuje kodeks ruchu drogowego.
Sraltek13:55, 03.07.2019
Dokładnie obowiązuje kodeks ruchu drogowego. Tak więc należy tam zwolnić i przepuścić rowerzystę Panie kolego. Zanim zaczniesz się wypowiadać, zapoznaj się z kodeksem, naucz się przepisów i ich respektuj. Barierki zostały założone bo tobie podobni zdążyli 5 razy złamać ten przepis i potrącić bogu winnych rowerzystów, którzy prawidłowo poruszali się DDRem.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ddtorun.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
10 3
Tutaj powinien być próg zwalniający i fotoradar a nie barierki.
6 2
Barierki nie są odpowiednikiem progów zwalniających. Są niebezpieczne dla rowerzystów i odwracają uwagę od jezdni. Poza tym, to taka kara za to, że kierowcy spowodowali w tym miejscu kilka wypadków.
4 0
Piszący komentarze też powinni przechodzić szkolenia i testy zdrowotne. Przynajmniej ci niektórzy.?
1 0
Mam auto i płacę OC i jezdżę sporo rowerem ,i co teraz ?