Alternator to po prostu prądnica prądu przemiennego. Co ciekawe, jest to wynalazek samego Nikoli Tesli z roku 1891, przez wielu uważany za jedno z jego najważniejszych odkryć. Do opatentowania alternatora doszło w Stanach Zjednoczonych, a dzisiaj wchodzi w skład każdego samochodu. Jego niezwykle istotnym elementem jest regulator napięcia. Warto nieco bliżej przyjrzeć się tej części składowej alternatora.
Obecnie regulator napięcia jest istotnym elementem każdego układu ładowania akumulatora w samochodzie. Jego rola to przede wszystkim utrzymywanie stałego napięcia wytwarzanego w aucie przez alternator. Powinno być ono takie samo niezależnie od aktualnych obrotów silnika. Czasami występują jednak pewne wahania, które w praktyce nie powinny przekraczać 0,5V. Z czego wynikają wahania? Głównie z chwilowego obciążenia alternatora.
Czasem włączenie klimatyzacji jednocześnie ze światłami czy podgrzewaniem foteli może skutkować niedużymi i chwilowymi wahaniami napięcia we wspomnianym regulatorze. Obecnie zgodnie z normami zakres napięcia alternatora mieścić się powinien w zakresie od 14 do 14,4 V. Przy czym, im starszy jest sprzęt, tym niższe jest napięcie. Jak widać, omawiany element jest bardzo istotny dla prawidłowego funkcjonowania pojazdu, dlatego w razie konieczności wymiany zalecamy kupić dobry regulator napięcia w iParts.pl, zamiast taniego zamiennika u niesprawdzonego producenta.
Jak wspomniano, każdy regulator napięcia odpowiedzialny jest za zachowanie stałego napięcia wytwarzanego przez alternator i to niezależnie do obrotów silnika. Powinno ono z założenia mieścić się w określonym zakresie, jednak w sytuacji, gdy regulator nie pracuje w sposób prawidłowy, napięcie jest utrzymywane jedynie przy niskich obrotach silnika. Natomiast po dodaniu gazu, szybko spada. Co ciekawe, znacznie rzadziej zdarza się, że napięcie wytwarzane jest tylko w czasie jazdy na wysokich obrotach. W jaki sposób można szybko sprawdzić, czy dany regulator napięcia działa poprawnie? Z pomocą przychodzi miernik uniwersalny lub zwykły woltomierz.
Warto regularnie kontrolować pracę regulatora napięcia, aby uniknąć jego nagłej awarii. Do tego celu potrzebny jest jedynie uniwersalny miernik. To urządzenie bardzo proste w obsłudze i łatwo dostępne. Przed kontrolą należy jedynie sprawdzić prawidłowe ustawienie regulatora. Oczywiście należy robić to przy włączonym silniku. Sprawdzić trzeba dwie rzeczy, a mianowicie to,0 czy z alternatora do wspomnianego regulatora dochodzi prąd oraz czy wyjście regulatora gwarantuje odpowiednie napięcie ładowania. Uzyskane informacje można porównać z tymi otrzymanymi od producenta danego auta. Zwykle regulator napięcia trzeba wymienić raz na kilka lat. Zakupić go można w sklepie iParts.pl, który oferuje szeroki wybór części tego typu.