Zamknij

Co trzeba wiedzieć przed kupnem domu

12.16, 13.09.2022 materiał partnera
pixabay

Najpierw warto określić swoje potrzeby i oczekiwania wobec przyszłego domu. Czy potrzebujemy dużego domu z ogrodem, czy może wystarczy nam mniejszy lokal? Czy preferujemy dom wolnostojący, czy może wolałbyś mieszkanie w bloku?

Ustalenia

Kolejnym krokiem jest ustalenie budżetu, jakim dysponujemy. Zastanówmy się, ile możemy przeznaczyć na zakup nieruchomości oraz ewentualną jej późniejszą adaptację. Następnie warto zapoznać się z ofertami na rynku nieruchomości. Możemy skorzystać z internetu, ogłoszeń w lokalnych gazetach, czy też popytać znajomych, lub zajrzeć tu http://o-firmach.pl. Gdy już znajdziemy interesującą nas ofertę, koniecznie powinniśmy ją dokładnie obejrzeć i sprawdzić stan nieruchomości. Warto wtedy skorzystać z pomocy profesjonalnego rzeczoznawcy. Kolejnym krokiem jest negocjacja ceny z właścicielem nieruchomości. Gdy już ustalimy cenę, koniecznie powinniśmy zapoznać się ze wszystkimi dokumentami. Sprawdźmy, czy nieruchomość jest wolna od wad prawnych i czy nie ma żadnych obciążeń.

Podpisanie przedwstępnej umowy

Jeżeli wszystko się zgadza, możemy podpisać umowę przedwstępną, a następnie umowę deweloperską lub umowę kupna-sprzedaży. Na koniec warto jeszcze raz skontrolować całą dokumentację i upewnić się, że wszystko jest w porządku. Prawne zagadnienia podczas zakupu nieruchomości. Warto pamiętać, że przy zakupie nieruchomości musimy uiścić podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2 % wartości nabywanej nieruchomości. Kolejnym kosztem będzie notariusz, który przygotuje umowę kupna-sprzedaży. Ponadto, jeżeli kupujemy nieruchomość od dewelopera, musimy liczyć się z dodatkowymi kosztami, takimi jak: podatek VAT, opłata skarbowa, czy koszty wykończenia nieruchomości. Gdy kupujemy mieszkanie w bloku, musimy także uiszczać opłaty do wspólnoty mieszkaniowej. Jeżeli kupujemy nieruchomość za granicą, warto pamiętać o dodatkowych formalnościach, które musimy dopełnić.

Formalności przy zakupie nieruchomości

1. Pierwszą rzeczą, jaką musimy zrobić, jest zarejestrowanie się w urzędzie gminy właściwym dla danej nieruchomości.

2. Następnie musimy udać się do banku i założyć konto osobiste oraz konto firmowe.

3. Kolejnym krokiem jest zarejestrowanie się w urzędzie skarbowym.

4. Następnie musimy udać się do notariusza i podpisać umowę kupna-sprzedaży.

5. Po podpisaniu umowy kupna-sprzedaży musimy jeszcze udać się do urzędu miasta lub gminy i zarejestrować się jako właściciel nieruchomości.

6. W ostatnim kroku musimy udać się do urzędu skarbowego i złożyć deklarację podatkową.

(materiał partnera)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%