Branża e-commerce należy do najbardziej dynamicznych gałęzi gospodarki — nic więc dziwnego, że prowadzenie sklepu internetowego wymaga stosowania najnowocześniejszych rozwiązań. Zwłaszcza w sferze logistyki, która to stawia przed właścicielami e-sklepów i współpracującymi z nimi operatorami duże wyzwania. W jaki sposób logistyka kontraktowa może rozwiązać podstawowe bolączki łańcucha dostaw?
Dla przedsiębiorców, którzy stawiają pierwsze kroki w branży e-commerce, największym wyzwaniem logistycznym są zazwyczaj kwestie związane z magazynowaniem towarów. Wysokie ceny wynajmu powierzchni magazynowej i koszt wynagrodzeń personelu to dla wielu z nich przeszkody nie do przeskoczenia. Z pomocą przychodzi logistyka kontraktowa, oferowana przez firmę 3LP! W jej ramach możemy powierzyć zarządzanie magazynem zewnętrznemu operatorowi — i płacić za faktyczną obsługę zmagazynowanych towarów, a nie za przestrzeń magazynową, której często nie wykorzystujemy w pełni!
W jaki więc sposób z wyzwaniami procesów magazynowania, które stawia obsługa e-commerce, radzą sobie profesjonalni operatorzy logistyczni?
Po pierwsze, wykorzystują informatyczne systemy zarządzania magazynem. WMS, bo tak w skrócie nazywa się to rozwiązanie, jest cyfrową przestrzenią optymalizującą przepływy towarów wewnątrz magazynu oraz ułatwiającą realizację zamówień. Dzięki WMS centrum dystrybucyjne e-sklepu oraz towarzyszący mu magazyn buforowy będą działać jak w zegarku — sprawnie i wydajnie!
Po drugie — nie można zapomnieć o optymalizacji samej przestrzeni magazynowej. Wydzielone strefy: przyjmowania zamówień, składowania zapasów, pakowania produktów i obsługi zwrotów muszą znaleźć się na planie dobrze zorganizowanego magazynu! Tak samo powinniśmy uwzględnić na nim przestrzeń pionową — wysokie regały i antresole pozwalają wykorzystać do maksimum dostępną powierzchnię. Z kolei zaawansowana automatyka magazynowa ułatwi codzienną pracę; w centrum logistycznym 3LP znajdziemy m.in. układnice oraz przenośniki rolkowe ładunków paletowych, a także nowoczesne stanowiska kompletacyjne.
Kolejną sferą działań logistycznych, która zawsze wymaga usprawnień jest transport. Koszty spedycji oraz dostaw zamówień „do drzwi” klienta niestety nie maleją — wiedząc, jak wyglądają ceny paliw trudno się temu dziwić — a pokonanie problemów tzw. ostatniej mili (czyli ostatniego etapu dostawy) wciąż przysparza logistykom firm kurierskich bólu głowy. Pomóc znów nam mogą zaawansowane systemy informatyczne i stosowane przez nie algorytmy!
Standardem w firmach logistycznych i transportowych jest już korzystanie z systemu TMS — Transport Management System — dzięki któremu możemy m.in. optymalizować trasy dostaw i tym samym skracać czas oczekiwania na przesyłkę, koordynować transporty w okresach zwiększonego popytu na towary (na przykład w okresie przedświątecznym), kontrolować zużycie zasobów eksploatacyjnych w czasie rzeczywistym i — co dla klientów jest bardzo ważne — udostępniać klientom informacje o tym, na jakim etapie dostawy znajduje się wyczekiwana przez nich paczka.