Działania twórcze odgrywają ważną rolę w życiu młodych osób. Niestety, kompetencje muzyczne i artystyczne często schodzą na drugi plan, „przegrywając” z naukami ścisłymi i humanistycznymi. Jak to zmienić w warunkach szkolnych? Co warto uwzględnić w codziennej edukacji?
Im późniejszy etap edukacji, tym kreatywność traci na znaczeniu. Wówczas uczniowie przestają rozwijać twórcze myślenie i coraz chętniej sięgają po prostsze narzędzie wspierające ich naukę, czyli technologię (przeważnie sztuczną inteligencję). Skutkuje to u nich pasywną postawą, która ma wiele negatywnych konsekwencji. Zdobywanie wiedzy staje się obowiązkiem, a nie przestrzenią do odkrywania swoich zainteresowań i mocnych stron.
Uczniowie idący na skróty, niewykazujący się kreatywnością ograniczają swoje umiejętności w rozwiązywaniu problemów. To paradoksalnie może odbić się na ich ocenach z przedmiotów wymagających analitycznego myślenia. Gorsze wyniki w matematyce czy naukach przyrodniczych to nie jedyny problem. Twórcze myślenie wspiera pewność siebie, a jego brak prowadzi do obawy przed popełnianiem błędów, co może wiązać się z kłopotami w rozwijaniu zdolności językowych.
Kompetencje muzyczne i artystyczne służą nie tylko jako narzędzie do wyrażania siebie. Wspieranie ich rozwoju w szkole staje się ważne z uwagi na skuteczną poprawę myślenia twórczego i krytycznego. Poza tym poszerzanie wiedzy w ich zakresie wiąże się z lepszym poznawaniem świata. Uczniowie bez problemu zrozumieją odniesienia kulturowe, które zawiera choćby seria High Note i inne podręczniki do większości przedmiotów – nie tylko humanistycznych.
W przypadku uczniów w różnym przedziale wiekowym kluczowe będzie połączenie zabawy z nauką. Od czasu do czasu warto zorganizować zajęcia polegające na tworzeniu kolaży zamiast robienia notatek na temat wybranego zagadnienia, na przykład konkretnej epoki historycznej, budowy organizmu lub lektury. To pomoże rozwijać zdolności artystyczne w prosty, przystępny dla każdego sposób. Wystarczy wyposażyć się w materiały z recyklingu – mogą to być stare gazety, czasopisma, kartony, zakrętki, etykiety z butelek itd.
Kompetencje muzyczne będzie wspierać aktywne słuchanie piosenek. Uczniowie mogą spróbować odtworzyć ich „klimat” za pomocą wybijania rytmu – rękami lub prostymi instrumentami perkusyjnymi. Taka improwizacja uczy oswajania się z dźwiękami, jednocześnie wspierając kreatywność. Sprawdzi się też analiza utworów w różnych gatunkach i debata na ich temat. Można przeprowadzić je podczas lekcji języka polskiego, ale też geografii czy historii.
Ważna jest przyjazna atmosfera, która zachęca uczniów do wykazania się swoją kreatywnością. Warto unikać oceniania ich starań pod kątem „artyzmu”, a zamiast tego skupić się na dopracowanych szczegółach lub czasie poświęconym na stworzenie czegoś własnego. Z pewnością pomocne okażą się też wizyty w teatrze lub domach kultury.
Kompetencje muzyczne i artystyczne odgrywają ważną rolę w życiu uczniów. Warto wspierać ich rozwój na wiele sposobów – od zapewnienia dobrej atmosfery po twórcze zajęcia.