Zamknij
Ważne

Materiały POS (Point of Sale) — jak drukowane materiały wspierają sprzedaż w miejscu zakupu

art. sponsorowany + 07:24, 30.12.2024 Aktualizacja: 07:25, 30.12.2024

Materiały reklamowe POS to inaczej materiały Point of Sale. Znane są również jako materiały wspierające sprzedaż zakupu wszelkiego rodzaju produktów w sklepach i marketach. Definicją materiałów POS jest zachęcanie klientów do podjęcia decyzji zakupowej prezentując okazjonalne ceny czy produkt w atrakcyjny, przyciągający wzrok sposób. Ale co to są materiały POS? Mogą to być ulotki, plakaty bądź banery, które możesz zamówić w drukarni online lub w lokalnej firmie poligraficznej.

To wszelkiego rodzaju fizyczne nośniki reklamowe lub rabatowe rozmieszczone w przestrzeni handlowej, których celem jest budzenie uwagi klientów i zachęta do zakupu. Wspierają one tzw. “moment prawdy”, czyli chwilę, w której konsument podejmuje decyzję o kupnie danej rzeczy.

Materiały przy półkach (on-shelf)

Materiały promocyjne POS to na przykład naklejki w pobliżu kas lub w przejściach, gdzie klienci dokonują zakupów spontanicznych. Stosowane są tutaj psychologiczne mechanizmy, chociażby podkreślenie “limitowanego” czasu oferty, co zwiększa szansę na zakup takiego produktu.

Używa się do tego wobblerów — małych elementów mocowanych do półek, które poruszają się, budząc tym samym zainteresowanie. Z kolei naklejki na regałach, podkreślają promocje lub najważniejsze cechy produktu, podobnie jak ramki z cenami, które powinny zawierać widoczne oznaczenia cenowe dla zniżek lub bestsellerów.

Ekspozytury (display units)

Służą do wyeksponowania produktów w widocznym miejscu, są zaprojektowane tak, aby wyróżniać się na tle sklepowych półek, są to: standy kartonowe lub plastikowe, czyli stojące konstrukcje, często wypełnione produktami, umieszczane w kluczowych miejscach, np. przy wejściu oraz kosze promocyjne — duże pojemniki na produkty, np. z wyprzedażą.

Elementy komunikacyjne

Informują o tym, gdzie znajdziemy produkt, którego szukamy lub co zawiera oferta sklepu i jakie obowiązują nas ceny. Możemy poinformować o tym klienta dzięki plakatom umieszczonym na ścianach, witrynach lub wnętrzach sklepu.

Dodatkowo użyć możemy roll-upów — przenośnych stojaków z grafiką, wykorzystywanych zwykle podczas eventów czy akcji promocyjnych. Dobrym pomysłem mogą okazać się również naklejki podłogowe prowadzącą klienta do określonej strefy w sklepie oraz girlandy i zawieszki.

Materiały drukowane

Jako materiały drukowane sprawdzą się ulotki i broszury oraz kupony rabatowe — zachęcające do natychmiastowego zakupu lub powrotu do sklepu.

Jak drukowane materiały wspierają sprzedaż w miejscu zakupu?

Przede wszystkim materiały POS mają bezpośredni wpływ na decyzje klientów i przyczyniają się do zwiększenia zainteresowania produktami. Ale jak działają w praktyce?

Jedną z ich głównych sztuczek jest przyciąganie uwagi klienta, ponieważ materiały te wyróżniają się wizualnie. Materiały POS przykładowo przyciągają wzrok konsumenta w zatłoczonych przestrzeniach sklepowych.

Dzięki kolorowym grafikom, atrakcyjnym hasłom i odpowiednim umiejscowieniu pomagają skierować uwagę klienta na konkretny produkt. Często umieszczane są już przed wejściem do sklepu w postaci plakatów i standów reklamowych co na samym początku nakierowuje nas na dany produkt np. “w okazyjnej cenie”.

Dodatkowo wzmacniają rozpoznawalność marki i produktów, prezentując logo, hasła reklamowe oraz charakterystyczne kolory w sposób spójny z całą strategią marketingową w efekcie czego klienci łatwiej zapamiętują markę, co może prowadzić do lojalności wobec niej.

Przykładowo wolimy kupić coś ładniej zaprezentowanego i opisanego, gdyż wydaje nam się, że taki produkt jest lepszy. Co więcej, użycie komunikatów takich jak “Oferta limitowana” czy “Ostatnie sztuki” wywołuje poczucie pośpiechu i sprawia, że chcemy kupić coś szybko zanim się wyprzeda czy też dlatego, że może to być nasza jedyna okazja, aby daną rzecz mieć. W sklepach używane są też kosze ze zniżkami czy wyprzedażowymi produktami oraz naklejki podłogowe prowadzące do sekcji z okazjonalnymi cenami.

Drukowane materiały mogą efektywnie przekazywać informacje o aktualnych zniżkach, nowych produktach czy ograniczonych czasowo ofertach. Warto wspomnieć, że niektóre materiały POS pełnią funkcję edukacyjną, dostarczając klientom informacji o zaletach produktu, jego składzie, sposobie użycia lub korzyściach wynikających z jego kupna przez co klient lepiej rozumie, dlaczego warto dany produkt kupić.

Pomagają także w lepszym wyróżnieniu produktów spośród innych na półkach sklepowych, co jest szczególnie ważne w przypadku nowych produktów lub rzeczy w konkurencyjnych kategoriach. Dzięki strategicznemu rozmieszczeniu materiałów drukowanych można lepiej wykorzystać przestrzeń sklepową, np. wskazując klientom drogę do konkretnych produktów bądź informując o tym co i gdzie się znajduje. Na koniec warto dodać, że materiały POS pomagają klientom kojarzyć markę z pozytywnymi emocjami i budują spójny obraz w ich świadomości.

Czy materiały POS są skuteczne?

Materiały Point of Sale przyczyniają się do bezpośredniego wpływu na decyzje zakupowe, aż 70% decyzji podejmowanych jest w sklepie przy półkach z produktami. Jeszcze raz materiały POS co to? To materiały wyróżniające produkt wśród konkurencji. Przyciągają uwagę konsumentów, informując o bieżących promocjach, co z pewnością zwiększa sprzedaż w krótkim czasie.

Takie materiały, szczególnie dobrze zaprojektowane nie tylko promują produkt, ale też poprawiają estetykę sklepu, co zwiększa satysfakcję z robienia zakupów. To bez wątpienia narzędzia, które przy odpowiednim zaplanowaniu i wdrożeniu mogą znacząco zwiększyć efektywność sprzedaży, budować wizerunek marki oraz wspierać długoterminową strategię marketingową. Pomagają lepiej sprzedać produkt i nakierowywać na konkretne dobra.

Skuteczne materiały POS przede wszystkim są atrakcyjne wizualnie, mają żywe kolory, dużą czcionkę i wyróżniają się ciekawą grafiką, ale przede wszystkim odznaczają się minimalizmem w komunikacie - zawierają tylko najważniejsze informacje, aby nie zaśmiecać głowy konsumenta nie potrzebnymi informacjami. Muszą być łatwe w montażu i dostosowane do specyfiki sklep, ponieważ wtedy dadzą najlepszy efekt.

(art. sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop

OSTATNIE KOMENTARZE

0%