Marwit – marka, którą jeszcze kilkanaście lat temu znał każdy, dziś zmaga się z kolejną próbą sprzedaży majątku. Tym razem syndyk nie wystawia całego przedsiębiorstwa, lecz rozbija je na części. To kolejny etap w historii firmy ze Złejwsi Wielkiej, która z lidera polskiego rynku soków jednodniowych stała się symbolem upadku.
Początki Marwitu sięgają lat 90., gdy firma zaczęła produkować świeże, jednodniowe soki. Przez lata marka stała się synonimem zdrowego odżywiania. Produkty Marwitu były dostępne w niemal każdym supermarkecie i osiedlowym sklepie. Z czasem oferta została rozszerzona o smoothie, zupy i surówki.
Przedsiębiorstwo zatrudniało setki osób, a jego siedziba w Złejwsi Wielkiej była jednym z najważniejszych zakładów w regionie. Niestety, w maju 2020 roku zaczęły się poważne problemy finansowe. Firma trafiła do postępowania sanacyjnego, a mimo prób znalezienia inwestora nie udało się jej ustabilizować sytuacji. W kolejnych latach skala działalności malała, pojawiły się zwolnienia, a ostatecznie konieczna była sprzedaż przedsiębiorstwa.
[ZT]64658[/ZT]
Już w marcu 2023 roku syndyk wystawił Marwit na sprzedaż za 20 milionów złotych. Brak chętnych zmusił go do obniżenia ceny do 13 milionów, jednak mimo to nikt nie zdecydował się na zakup. W lutym 2025 roku ponownie pojawiła się oferta sprzedaży – tym razem przedsiębiorstwo zostało podzielone na dwie spółki:
Łącznie potencjalny nabywca musiałby zapłacić 35 milionów złotych. I tym razem nie znaleziono kupca.
[FOTORELACJANOWA]12566[/FOTORELACJANOWA]
Pod koniec września syndyk ogłosił, że będzie sprzedawał poszczególne składniki majątku Marwitu. W ofercie znalazły się:
Oferty można składać do 8 października 2025 r. w kancelarii syndyka w Toruniu. Warunkiem udziału w konkursie jest wpłata wadium w wysokości 10% ceny wywoławczej.
Jeszcze kilkanaście lat temu soki jednodniowe Marwitu były jednymi z najczęściej kupowanych produktów w swojej kategorii. Marka kojarzyła się ze zdrowym trybem życia i nowoczesnym podejściem do żywności. Dziś jednak rynek jest zdominowany przez inne firmy, a Marwit – mimo rozpoznawalnego logo i dużej infrastruktury – nie zdołał przetrwać.
Dla wielu konsumentów, którzy przez lata sięgali po charakterystyczne butelki z sokiem marchwiowym czy jabłkowym, to koniec pewnej epoki. Nawet jeśli znajdzie się inwestor chętny do zakupu znaków towarowych, gruntów czy linii produkcyjnych, trudno będzie przywrócić dawną świetność marki.
Czy Marwit zostanie uratowany, czy całkowicie zniknie z rynku – okaże się w najbliższych miesiącach. Kolejne nieudane próby sprzedaży pokazują jednak, że znalezienie inwestora nie będzie łatwe. Bardziej prawdopodobny scenariusz to rozłożenie firmy na części i sprzedaż pojedynczych składników majątku.
Dla regionu, a zwłaszcza Złejwsi Wielkiej, to bolesna wiadomość. Zakład przez lata dawał zatrudnienie i był ważnym punktem na gospodarczej mapie województwa kujawsko-pomorskiego.
Alert: Coś się dzieje? Widziałeś wypadek, pożar, dziwne zdarzenie? Nie trzymaj tego dla siebie! Daj nam znać, a ostrzeżemy mieszkańców i pomożemy w szybkim przekazie informacji. Twój sygnał może być kluczowy! Pisz do nas na Facebooku lub wyślij wiadomość na [email protected]. Bądź na bieżąco, reaguj, informuj! ⚠️📩
Daniel Wiśniewski [email protected]