"Koncepcja rozwoju komunikacji rowerowej w Toruniu na lata 2017-2023" jest już na finiszu. Dzisiaj poznaliśmy szczegóły. 83 km nowych ścieżek rowerowych ma powstać w ciągu najbliższych sześciu lat.
W dokumencie strategicznym dla toruńskiej komunikacji rowerowej nanoszone są ostatnie poprawki. Już w najbliższych dniach zostanie od poddany pod konsultacje społeczne. To będzie drugi etap rozmów z mieszkańcami Torunia na temat rowerowych planów miasta. Pierwszy odbył się w ubiegłym roku i na ich podstawie była przygotowywana koncepcja.
- Od wielu lat inwestujemy w rozwój infrastruktury rowerowej i są to działania widoczne - podkreśla wiceprezydent Torunia Zbigniew FIderewicz. - Mamy już ponad 100 km tras dla rowerów i chcemy, by Toruń dalej rozwijał się w tym kierunku. Przede wszystkim zależy nam, by rowerzyści byli bezpieczni.
Koncepcja zakłada, że w ciągu najbliższych sześciu lata w naszym mieście powstaną 83 km nowych ścieżek rowerowych. Łącznie z dotychczasowymi miłośnicy dwóch kółek będą mieć do dyspozycji ok. 190 km rowerowych tras. Ponadto na niektórych ulicach zostanie uspokojony ruch. Chodzi o to, żeby rowerzyści czuli się na nich bezpieczniej. Dotyczyć to będzie ok. 22 km dróg w mieście.
- Realizacja założeń koncepcji pozwoli na połączenie istniejących tras rowerowych w spójną i w pełni funkcjonalną sieć zawierającą zarówno trasy rekreacyjne jak i przeznaczone do codziennego przemieszczania się - mówi Olivier Schneider, współautor koncepcji, który opracował ją na zlecenie MZD. - Docelowo w Toruniu powinno znaleźć się około 190 kilometrów tras rowerowych, z czego ponad 90 km powinny stanowić trasy główne.
Koncepcja zakłada wybudowanie lub dokończenie budowy siedmiu tras głównych w promieniście rozchodzących się od centrum Torunia. Chodzi o ścieżki rowerowe w ciągu Szosy Bydgoskiej (gotowa w 85 proc.), Szosy Chełmińskiej (70 proc.), Grudziądzkiej (60 proc.), Skłodowskiej-Curie (55 proc.), Szosy Lubickiej (65 proc.), ul. Łódzkiej (12 proc.) i Poznańskiej (gdzie w ogóle nie ma infrastruktury dla rowerzystów).
W dokumencie jest też mowa o innych trasach głównych np. łączącej Bielawy-Grębocin z Kaszczokiem (w ciągu Olsztyńskiej, Ligi Polskiej i Turystycznej), pętla wokół Starówki (z wykorzystaniem mostu kolejowego) czy wzdłuż trasy średnicowej i trasy wschodniej.
Koncepcja wskazuje też na wytyczenie 117 km tras rekreacyjnych. Nie tylko z myślą o rowerzystach.
Wśród przebudów i remontów autorzy koncepcji wskazują takie odcinki, jak m.in. ul. Konstytucji 3 Maja od Olimpijskiej do Ślaskiego, Wielki Rów od Grudziądzkiej do Długiej, Ugory od Wiśniowieckiego do Zbożowej, św. Józefa od Sienkiewicza do Balonowej oraz Szosę Okrężną do Łukasiewicza do IV Pułku Lotniczego.
W planach jest też usprawnienie stałej organizacji ruchu na: ul. Mickiewicza od al. Jana Pawła II do Tujakowskiego, Polnej od Chrobrego do Mazowieckiej oraz od Fortecznej do Mazowieckiej, Szczęśliwej oraz Skłodowskiej-Curie od Wschodniej do wiaduktu Kościuszki.
Gdzie pojawią się nowe ścieżki? W planach jest budowa dróg dla rowerzystów na Szosie Chełmińskiej od średnicówki do Polnej, na Polnej (odcinek do IV Pułku Lotniczego), Chrobrego od Polnej do średnicowej, Ligi Polskiej od Szosy Lubickiej do Konstytucji 3 Maja, na moście Piłsudskiego i pl. Armii Krajowej. Przewidziano też połączenie dróg rowerowych na osiedlu JAR z trasą rowerową do Chełmży i Jeziora Kamionkowskiego. Ma tam powstać bezkolizyjne połączenie tras w postaci kładki.
Autorzy koncepcji wskazują też na drobne rozwiązania, które usprawnią komunikację np. obniżenie wysokich krawężników na przejazdach rowerowych (ul. Na Przełaj i na zbiegu Mickiewicza i Tujakowskiego), wprowadzenie przejazdów rowerowych na skrzyżowaniu Kościuszki i Batorego, wyznaczenie przejazdu rowerowego przy ul. Kościuszki (na wysokości ul. Świętopełka) czy też korektę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ul. Grudziądzkiej i Podgórnej.
Ponadto plany rozwoju zakładają trzymanie się dotychczasowych standardów: dalsze malowanie na czerwono przejazdów rowerowych, malowanie linii osiowych na drogach rowerowych czy montaż luster w miejscach z ograniczoną widocznością, a także kontynuację montażu stojaków rowerowych (obecnie jest ich 2,5 tys.). Nowością ma być też stworzenie spójnego systemu oznakowania tras czy automatyczne pomiary ruchu w istotnych miejscach sieci tras rowerowych.
Ogólne założenia są takie, że miasto - żeby zrealizować takie plany - powinno rocznie wydawać na rozwój komunikacji miejskiej co najmniej 1,5 mln zł, a do tego 50 tys. zł na utrzymanie infrastruktury rowerowej.
litości18:34, 01.03.2017
Dość tych ścieżek rowerowych. Grozi nam masa kretyńska. 18:34, 01.03.2017
litości18:36, 01.03.2017
Dość tych ścieżek. Czy ktoś nad tym panuje? analizuje ilu tam jeżdzi. Masa kretyńska i tak już rozszalała się na dobre. 18:36, 01.03.2017
Niezmotoryzowany20:35, 29.03.2017
Pan Iksiński woli zapewne ciskać się z coraz większą grupą rowerzystów na swojej miejskiej autostradzie. 20:35, 29.03.2017
Zuzann 22:45, 01.03.2017
12 0
mnóstwo osób jeździ rowerami i to od wczesnego rana ,czyli do pracy i do szkoły i chcą jeździc bezpiecznie
22:45, 01.03.2017