W 2022 roku informowaliśmy, że dworzec Toruń Miasto „aż prosi się o kapitalny remont”. Wtedy PKP S.A. przekazały plac budowy wykonawcy, a w zapowiedziach pojawiały się wizualizacje, historyczna biel elewacji, wielki zegar nad wejściem, letnia poczekalnia i… hostel na piętrze. Dziś ta inwestycja jest już zakończona, a dworzec po gruntownej przebudowie oficjalnie wrócił do użytku.
Dworzec Toruń Miasto to obiekt z długą historią. Powstał w 1889 roku w stylu neogotyckim, a w 1938 roku – przed wizytą marszałka Edwarda Rydza-Śmigłego – został przebudowany w duchu wczesnego modernizmu. Właśnie do tej przeszłości starano się nawiązać podczas zakończonej modernizacji.
[FOTORELACJANOWA]14428[/FOTORELACJANOWA]
Jedną z pierwszych różnic, które rzucają się w oczy, jest elewacja. Choć pierwotnie zapowiadano powrót do bieli, ostatecznie budynek zyskał beżowy kolor. Jak wyjaśnia PKP, decyzja zapadła po badaniach konserwatorskich, które wykazały, że to właśnie taka kolorystyka była najbliższa pierwotnemu wyglądowi dworca. Nad głównym wejściem od strony miasta zawisł tradycyjny, okrągły zegar – jeden z najbardziej rozpoznawalnych elementów zapowiadanej metamorfozy.
Duże zmiany zaszły także w przestrzeni pomiędzy dworcem a tzw. starą apteką. Budynek, który trzy lata temu planowano częściowo rozebrać, faktycznie zachowano jedynie w formie muru obwodowego. W jego miejscu powstała otwarta poczekalnia letnia z pergolą porośniętą roślinami pnącymi, ławkami i koszami. To miejsce ma pełnić funkcję nie tylko użytkową, ale również rekreacyjną – jako spokojna przestrzeń do oczekiwania na pociąg.
TAK WYGLĄDAŁ W 2022 ROKU DWORZEC TORUŃ MIASTO
[ZT]42432[/ZT]
Wnętrze dworca przeszło równie dużą metamorfozę. Hol pełni dziś rolę centralnego punktu obsługi pasażerów i poczekalni. Odtworzono historyczny charakter posadzki, zastosowano klinkierowe płytki na ścianach, a całość uzupełniono nowoczesnym oświetleniem, elektronicznymi tablicami, automatami vendingowymi i nowymi ławkami. Dworzec został w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – pojawiła się winda, oznaczenia w alfabecie Braille’a, ścieżki prowadzące oraz dotykowe tablice informacyjne.
Jedną z najciekawszych funkcji, o której pisaliśmy już w 2022 roku, jest hostel zaplanowany na piętrze budynku. Zgodnie z zapowiedziami, znalazło się tam dziewięć pokoi z łazienkami, przestrzeń recepcyjna oraz zaplecze gospodarcze. To rozwiązanie rzadko spotykane na dworcach tej wielkości i wyraźny sygnał, że obiekt ma pełnić nie tylko funkcję komunikacyjną, ale także usługową i turystyczną.
W głównym budynku przewidziano również lokale handlowo-usługowe. Szczególną uwagę zwraca przestrzeń pod gastronomię, w której zachowano zabytkowy sufit, drewnianą boazerię oraz pamiątkowy piec kaflowy. Odnowiona została także elewacja sąsiedniego budynku tzw. starej apteki, również przeznaczonego pod działalność usługową.
Zmiany objęły również otoczenie dworca. Od strony południowej powstał niewielki parking, gdzie odsłonięto i odrestaurowano historyczną kostkę brukową. Pojawiły się nowe klomby, a cała przestrzeń została uporządkowana.
Dworzec Toruń Miasto obsługuje zarówno pociągi dalekobieżne PKP Intercity, jak i połączenia regionalne POLREGIO oraz Arrivy. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego w 2024 roku stacja obsługiwała średnio 2,1 tys. pasażerów dziennie, a zatrzymywało się na niej około 79 pociągów na dobę.
[ZT]66406[/ZT]
Koszt inwestycji przekroczył 25,5 mln zł brutto i został sfinansowany ze środków własnych PKP S.A. Przebudowa dworca Toruń Miasto, podobnie jak wcześniej Toruń Wschodni, jest elementem projektu BiT City II realizowanego wspólnie przez PKP, PKP PLK i Miasto Toruń.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz