Doszło do wznowienia rozmów na temat kolei dużych prędkości. W początkowych planach Toruń został pominięty. Władze walczą o zmianę.
Rozmowy na temat KDP zaczęły się Toruniu 17 maja, wówczas zaproszeni przedstawiciele rządu nie odpowiedzieli na zaproszenie władz województwa kujawsko-pomorskiego. Do Kontynuacji rozmowy doszło 21 lipca.
Władze województwa nie są zadowolone z dotychczasowych planów budowy linii. Centralny Port Komunikacyjny w swoich planach budowy kolei dużych prędkości ominął najważniejsze ośrodki miejskie województwa kujawsko-pomorskiego, w tym Toruń. Dla nas przewidziano jedynie remont istniejących tras. Jednak pociągi nawet na zmodernizowanych trakcjach nie będą mogły osiągnąć prędkości większej niż 160 km/h. Jedyne miasto regionu, dla którego przewidziane jest włączenie do trakcji KDP to Grudziądz.
- Obecne plany realizacji kolei dużych prędkości dotyczące naszego województwa są bardzo niesatysfakcjonujące. [...] Dla Włocławka, Torunia i Bydgoszczy zaproponowano modernizację istniejącej linii numer 18. Ta modernizacja nie zapewnia wystarczająco dużych prędkości, dostępności ani wystarczającego prestiżu, który też zawsze wiąże się z funkcjonowaniem taki linii.
- mówił dyrektor Departamentu Planowania Rozwoju i Innowacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Kujawsko-Pomorskiego - Adam Stańczyk
Lokalne władze nie poddają się w staraniach o podłączenie największych miast regionu do KDP. Postulują zmiany w dotychczasowych ustaleniach.
- Jako województwo chcemy wnioskować o realizację nowego odcinka linii w całkowicie nowym standardzie najwyższych prędkości, który będzie łączył Bydgoszcz, Toruń i Włocławek z tą obecnie planowaną linią najwyższych prędkości, z tą szprychą numer jeden z centralnego portu w kierunku Trójmiasta. - dodaje Stańczyk
Tak wygląda zabiegany przez władze przebieg linii KDP w województwie.
Nowy standard kolei ma zapewnić pasażerom możliwość podróżowania z prędkością pomiędzy 250 a 300 km/h. Możliwość pokonywania tak dużych odległości w niewielkim czasie, znacząco podniesie komfort podroży. Należy pamiętać, że KDP daje możliwość, aby również pociągi towarowe osiągały powyższe prędkości, co rozwija możliwości biznesowe dla regionów w ich zasięgu.