Zła wiadomość dla kierowców z Torunia. Miasto zapowiada kolejną przebudowę a tym samym spore utrudnienia i to w pobliżu centrum Torunia,
Rusza modernizacja kolejnego toruńskiego torowiska tramwajowego – w ciągu ul. Warneńczyka od pl. Chrapka do ul. Kościuszki. W efekcie torunianie zyskają odnowione tory i przystanki z systemem informacji pasażerskiej oraz nowy, bezpieczniejszy układ drogowy.
Wcześniej jednak – z powodu prac – począwszy od 18 lipca br. czekają nas zmiany w organizacji komunikacji miejskiej i ruchu drogowego.
Modernizacja torowiska tramwajowego w ciągu ul. Warneńczyka, ks. Gogi i Kościuszki (za przejazd drogowo-torowy w ul. Kościuszki) będzie już czwartym i zarazem ostatnim z pakietu zadań modernizacyjnych w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II”, współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Beneficjentem przedsięwzięcia jest Gmina Miasta Toruń, zaś realizacją zadań zajmuje się Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu.
- Ponad połowa modernizowanego torowiska - 735 m toru pojedynczego - będzie to torowisko zielone. Przypomnę, że w ramach wszystkich budów i modernizacji, wszędzie tam, gdzie jest to możliwe, staramy się budować ekologiczne torowiska. Oczywiście zakres prac będzie także obejmował pełen układ drogowy, w tym przebudowę skrzyżowania ulic Warneńczyka - Bażyńskich – Grudziądzka. Wybudowane tam zostanie rondo turbinowe. Przebudowane zostaną też chodniki, ścieżki rowerowe oraz sieci podziemne
- mówi zastępca prezesa Miejskiego Zakładu Komunikacji Piotr Rama
[FOTORELACJA]7818[/FOTORELACJA]
W sumie prace obejmą modernizację prawie 1,2 tys. metrów toru pojedynczego torowiska tramwajowego wraz z siecią trakcyjną i układem drogowym na odcinku ul. Warneńczyka od ronda bp. Chrapka, za przejazd torowo-drogowy ulicy Kościuszki.
Dużą zmianą będzie przebudowa skrzyżowania na dwupasmowe rondo turbinowe. To rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo na tym obszarze. Ponadto wyremontowane zostaną chodniki, jezdnie, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe, miejsca postojowe.
Wykonawcą prac jest wyłoniona w przetargu firma Balzola Polska Sp. z o.o. Ich koszt to niespełna 25 mln zł brutto..
Pierwsze roboty rozpoczęły się pod koniec czerwca br. w ciągu pieszym zlokalizowanym w ul. Ks. Gogi i były związane z przebudową oświetlenia ulicznego. Na budowę zwieziono też szyny.
Od 18 lipca (poniedziałek) do czwartku 21 lipca wbudowane zostaną rozjazdy torowe, które umożliwią modernizację torowiska tramwajowego bez wstrzymywania ruchu tramwajów. Od 30 lipca br., ruszą zasadnicze prace budowlane. Spowodują one konieczność zmian w organizacji ruchu drogowego, a co za tym idzie – w komunikacji miejskiej.
- Prace rozpoczęliśmy wcześniej, natomiast teraz wkraczamy już w jezdnię i będziemy trochę utrudniali ruch samochodowy.18 lipca rozpoczynamy montaż tymczasowych rozjazdów, aby od 22 lipca umożliwić przejazd tramwajów w rejonie prowadzonych prac. Dlatego od 18 do 22 lipca będą chwilowe problemy w organizacji ruchu. Kolejne zmiany nastąpią 30 lipca
- mówi przedstawiciel wykonawcy, kierownik projektu Marek Kamiński z firmy Balzola Polska
- Jedno musimy powiedzieć: utrudnień w czasie tej budowy nie unikniemy. Robimy wszystko, żeby były one jak najmniej uciążliwe, stąd m.in. koordynacja sygnalizacji, by zapewnić płynność przejazdu, ale także bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Bardzo prosimy o wyrozumiałość i korzystanie z wyznaczonych objazdów
– dodaje zastępca prezesa MZK Piotr Rama.
Celem nadrzędnym wprowadzenia oznakowania na czas robót na drodze jest zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego, bezpieczeństwa pracowników prowadzących roboty (efektywności organizacji ruchu).
Podczas realizacji tego etapu na całym odcinku prac drogowo-torowych, obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 30 km/h wraz z odpowiednimi zwężeniami jezdni.
I etap obejmuje prace prowadzone po wschodniej stronie ul. Warneńczyka – zamknięcie jezdni dla ruchu kołowego.
Planuje się wprowadzenie tymczasowego ronda na skrzyżowaniu z ul. Grudziądzką i Podgórną oraz zamknięcie wyjazdu z ul. Bażyńskich. Dodatkowo przejazd z jezdni wschodniej na zachodnia ul. Warneńczyka będzie odbywał się przez tymczasowy przejazd przez torowisko w pasie między jezdniami. Na przejeździe tymczasowym będzie funkcjonowała tymczasowa sygnalizacja świetlna wzbudzana przez tramwaj.
W tym celu zawężone do jednego pasa ruchu zostaną jezdnie dochodzące do tymczasowego ronda. Na ul. Warneńczyka od tymczasowej przewiązki na jezdni zachodniej, będzie odbywał się ruchu dwukierunkowy. Na skrzyżowaniu z ul. Podgórną (część wschodnia) wprowadza się tzw. łamane pierwszeństwo oraz zostanie wyłączony z ruchu odcinek ul. Podgórnej od ul. Staszica do ul. Grudziądzkiej (strona północna). Na ul. Podgórnej od ul. Staszica do przejazdu tramwajowego z uwagi na wyłączoną sygnalizację świetlną jezdnia zostanie zawężona do jednego pasa ruchu.
Przed przejściem dla pieszych w ciągu ul. Grudziądzkiej zostaną wykonanez barier drogowych azyle dla pieszych.
Z uwagi, że nie będzie możliwy wyjazd z ul. Bażyńskich projektuje się objazdul. Wojska polskiego – Chrobrego – Przy Kaszowniku.
Po zakończeniu prac po wschodniej stronie ul. Warneńczyka, prace zostaną przeniesione na stronę zachodnią, a tymczasowy ruch odbywać się będzie po przebudowanej wschodniej stronie.
Od 18 lipca (poniedziałek) do czwartku 21 lipca zawieszone zostanie kursowanie linii tramwajowych linii nr 2 i 4. W tym czasie wbudowane zostaną rozjazdy torowe, które umożliwią modernizację torowiska tramwajowego bez wstrzymywania ruchu tramwajów. W zamian za tramwaje linii nr 2 i 4 kursować będzie autobusowa komunikacja zastępcza. Autobusy oznaczone ZT 2 i ZT 4 odpowiednio za linie nr 2 i 4 zatrzymywać się będą na przystankach autobusowych w pobliżu przystanków tramwajowych. Trasa tych linii obejmować będzie objazd ul. Uniwersytecką, Wały gen. Sikorskiego i al. św. Jana Pawła II. Zastępcze autobusy kursować będą wg rozkładów tramwajów linii nr 2 i 4. Tramwaje linii nr 1 i 5 kursować będą bez zmian.
Ruch tramwajowy zostanie przywrócony od piątku 22 lipca.
Tramwaje linii nr 2 i 4 kursować będą dwukierunkowo po zachodnim torze na odcinku od Ronda Bp. Chrapka do ul. Świętopełka. Ruchem tramwajów będzie sterować specjalna sygnalizacja świetlna. Przystanek autobusowy "Warneńczyka" dla linii nr 12, 14, 28, N91 i N94 w kierunku Mazowieckiej będzie przeniesiony ok. 150 m w kierunku ronda bp. Chrapka (bliżej centrum).
Nie planuje się zmian w lokalizacji przystanków tramwajowych, ani w rozkładach jazdy linii tramwajowych nr 2 i 4.
Wykonawcą tych trzech zadań jest firma Balzola, a łączna wartość kontraktu to 104,8 mln zł brutto.
W ramach wszystkich czterech zadań modernizacyjnych kompleksowa przebudowa obejmuje prawie 9,5 tys. mtp torowisk. W efekcie Toruń zyska m.in. nowe tory i sieć trakcyjną, zielone torowiska, odnowione jezdnie i chodniki oraz rozbudowany system informacji pasażerskiej.
Sernick20:15, 14.07.2022
6 6
I to jest bardzo dobra informacja. Mam nadzieję że komunikacja w Toruniu w końcu zacznie działać. "korkami" bym się nie przejmował, kierowcy lubią korki. Gdyby było inaczej to by ich nie robili. 20:15, 14.07.2022
Piccolo02:02, 15.07.2022
7 1
Bardzo dobra wiadomość , to skrzyżowanie było już bardzo zniszczone a chodniki dziurawe i popękane. 02:02, 15.07.2022
Fan betonowego Micha07:24, 15.07.2022
7 4
Panie Prezydencie Zalewski więcej remontów w naszym mieście w jednym terminie! Co tak słabo. Mieszkańcy mają pełen luksus poruszania się po Toruniu. Bardzo Pana prosimy o zamknięcie jeszcze chociaż trzech skrzyżowań roskopanie dwuch rond i zrobienie zwężeń na paru ulicach. Prosimy. 07:24, 15.07.2022
Wow21:46, 15.07.2022
2 1
Czy dałoby się jeszcze coś" rozbabrac" na toruńskich ulicach? Kompletny brak organizacji.Przejscie dla pieszych na Szosie Chełmińskiej w okolicach średnicówki rozkopane chyba już od około dwóch miesięcy ,postępu robót nie widać. 21:46, 15.07.2022