W Toruniu pojawiła się pierwsza ładowarka pantografowa przeznaczona do ładowania autobusów elektrycznych, które już niedługo będą woziły pasażerów komunikacji miejskiej. Stanęła na pętli na pl. św. Katarzyny.
Jesienią 2020 r. miasto za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji podpisało umowy na dostawę sześciu autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ich ładowania – trzech ładowarek „plug in”, tzw. „wolnych” oraz trzech pantografowych, czyli szybkiego ładowania.
Autobusy dostarczy Solaris Bus&Coach, zaś ładowarki konsorcjum Elektroenergetyka Polska Sp. z o.o. (Lider Konsorcjum) i Westa Bulding Sp. z o.o (Członek Konsorcjum). Koszt autobusów to 16,5 mln zł brutto, a ładowarek prawie 4,7 mln zł brutto.
Trzy ładowarki wolne, zostały już zamontowane na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów. Pierwsza z ładowarek pantografowych została właśnie zamontowana na pętli przy pl. św. Katarzyny. Kolejna pojawi się na pętli przy ul. Okrężnej, a trzecia – po zakończeniu budowy parkingów Park&Ride – przy ul. Dziewulskiego.
Obecnie ładowarka na pl. św. Katarzyny jest w trakcie podłączania. Potem będzie musiała przejść wszelkie niezbędne testy, pomiary i odbiory techniczne. Gdy ładowarka dająca możliwość szybkiego ładowania na trasie zostanie uruchomiona, w Toruniu pojawi się sześć elektrycznych autobusów.
Będą one klasy Maxi, o długości ok. 12 metrów, niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, wyposażone m.in. w system informacji pasażerskiej, monitoring, klimatyzację, automaty do sprzedaży biletów, WiFi, łącza USB i system detekcji i gaszenia pożarów.
Zakupy są realizowane w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Na tym nie koniec, bo już za około rok w Toruniu pojawią się kolejne autobusy elektryczne wraz z infrastrukturą do ich ładowania. 28 kwietnia br. podpisano umowy na zakup czterech kolejnych autobusów elektrycznych i infrastruktury do ich ładowania - dwóch podwójnych ładowarek tzw. „wolnych”. Staną one na terenie zajezdni autobusowej przy ul. Legionów.
Te autobusy także dostarczy Solaris Bus & Coach sp. z o.o. – koszt 11,7 mln zł brutto, a infrastrukturę do ładowania także Eko-Energetyka-Polska S.A za 635,2 tys. zł brutto.
Zakup był możliwy dzięki dofinansowaniu z programu Zielony transport publiczny, realizowanemu przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Wprowadzenie do taboru autobusów elektrycznych to kolejny realizowany przez miasto milowy krok w stronę ekologicznej komunikacji miejskiej. Są to bowiem pojazdy nie tylko komfortowe, ale przede wszystkim ekologiczne, zeroemisyjne.
Ponadto w obecnych czasach niebagatelną zaletą wprowadzania do komunikacji miejskiej pojazdów elektrycznych jest uniezależnienie się od światowych cen ropy.
[ALERT]1652769163848[/ALERT]
Turysta08:39, 17.05.2022
Widziałem w Krakowie jak autobus elektryczny w okolicach dworca ładował się bezpośrednio z trakcji tramwajowej. 08:39, 17.05.2022
Rollo213:40, 17.05.2022
Zaleś oszukuje mieszkańców ile wlezie...Z jednej strony buduje nową linię tramwajową za grube miliony,kupuje elektryczne autobusy i buduje stacje ładowania dla nich a z drugiej strony nowo kupione tramwaje stoją na pętlach a jeżdżą stare,psujące się klamoty bo biorą mniej prądu (oficjalna wersja) i likwiduje nocne tramwaje bo oszczędności i niby prąd za drogi...Rozdwojenie jaźni czy ja czegoś tu nie rozumiem? 13:40, 17.05.2022
Kierowca15:03, 17.05.2022
Od razu pójdzie na złom jak tylko skończy się moda na eko oszołomstwo. 15:03, 17.05.2022
gość15:46, 17.05.2022
Potężny obiekt? ledwo zdążyłem do łazienki bo bym się zlał w spodnie ze śmiechu. 15:46, 17.05.2022
bur02:45, 18.05.2022
Dajcie spokój z tym potężnym obiektem, każdy kto jeżdzi trochę po Polsce a nie mówię juz po Europie Wie że to juz nic takiego pełno takich stacji ładowania elektrycznych autobusów. I to w bardzo małych miasteczkach gdzie jeżdzą tylko elektryki. Tak że fajnie że sie w Toruniu zmienia, ale na robienie z tego wielkiego WOW juz zapóżno... bo wielu już dawno zrobiło to przed nami. 02:45, 18.05.2022
Obywatel09:01, 18.05.2022
Potężny to jest drapacz chmur WTC ONE w Nowym Jorku a to jest ładowarka dla autobusów. 09:01, 18.05.2022
Morfeusz09:37, 18.05.2022
Super My mieszkańcy Jesteśmy za elektrykami i Domagamy się likwidacji spalinowych pojazdów !!!!!!!! 09:37, 18.05.2022
MichalXXX15:21, 18.05.2022
Mów za siebie...Elektryczne oszołomstwo na czasie...Poczekajmy jeszcze trochę,prąd dużo bardziej zdrożeje i zobaczymy czy zdania nie zmienisz i miasto również. 15:21, 18.05.2022
Jp07:48, 18.05.2022
6 1
Koniec eko wariatów nadchodzi .Rachunek ekonomiczny. 07:48, 18.05.2022
Morfeusz09:39, 18.05.2022
2 3
Tak ty byś lepiej żądził😂😂😂 09:39, 18.05.2022
Heh15:18, 18.05.2022
2 0
Do Morfeusz - co tak bronisz Zaleskiego,rodzina jego jesteś czy co? A nie jest racją że prezydent sam sobie zaprzecza? Po co nowa linia tramwajowa skoro likwiduje nocne tramwaje bo za drogi prąd? Po co miasto kupuje elektryczne autobusy i buduje stacje do ładowania? Zostańmy przy autobusach na ropę,bez tych wszystkich ceregieli i okłamywania mieszkańców. 15:18, 18.05.2022