Zamknij

Toruń: tramwaj na Jar coraz bliżej. MZK wybrało wykonawcę!

16:40, 11.05.2021 ddtorun.pl/informacja prasowa Aktualizacja: 16:42, 11.05.2021
Skomentuj Fot. archiwum Fot. archiwum

Toruń: tramwaj na Jar coraz bliżej. MZK wybrało wykonawcę!

Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu wybrał wykonawcę nowej linii tramwajowej do tzw. osiedla Jar.  Za najkorzystniejszą uznano ofertę konsorcjum firm Balzola Polska i Intop Warszawa. Gdy nowa linia powstanie, Toruniowi przybędzie ok. 5,5 km nowych torów, w tym kolejne zielone torowisko, nowe chodniki, przystanki i drogi rowerowe.

Przetarg na budowę nowej linii tramwajowej do tzw. Osiedla Jar ogłoszono pod koniec ubiegłego roku. Został on podzielony na dwie części, z możliwością składania ofert częściowych:

· Część A:  „Budowa nowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą do os. Jar na odcinku ulic: Watzenrodego od skrzyżowania z ul. Strobanda (z tym skrzyżowaniem), Ugory, Polnej i Legionów do przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego”;

· Część B:  „Budowa nowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą do os. Jar na odcinku ulic: Legionów od przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego (z tym przejazdem), Ronda Czadcy, Długiej i Szosy Chełmińskiej do skrzyżowania przy pl. NOT (z tym skrzyżowaniem) wraz z wyposażeniem podstacji trakcyjnej”.

Wpłynęło dziewięć ofert. Za najkorzystniejsza uznano ofertę konsorcjum firm Balzola Polska i Intop Warszawa, które część A wyceniło na 53,5 mln zł brutto, a część B na 136,5 mln zł brutto. Łączna wartość to 190 mln zł brutto. 

Z podpisaniem umowy trzeba będzie jeszcze poczekać, m.in. ze względu na złożone odwołanie oraz na obligatoryjną kontrolę uprzednią Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.

Nowa linia tramwajowa przebiegać będzie z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego do nawrotu w ul. Strobanda. Powstanie nowego torowiska zapewni dodatkowy transport dla mieszkańców dynamicznie rozwijającego się osiedla.

Wykonawca będzie miał za zadanie budowę torowiska tramwajowego (łączna długość wybudowanych torów wyniesie 11 260,46  mtp., co stanowi ponad 5,5 km nowej linii tramwajowej) oraz sieci trakcyjnej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, budowę przejazdu kolejowo-drogowo-tramwajowego na ul. Legionów, budowę i przebudowę fragmentów jezdni, chodników i ścieżek rowerowych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania projektowanego torowiska tramwajowego w układzie miejskim, a także budowę elementów nowej oraz przebudowę istniejącej infrastruktury energetycznej, sanitarnej, gazowej, ciepłowniczej i teletechnicznej. 

Zakres obejmie także budowę nowej i przebudowę istniejącej sygnalizacji na skrzyżowaniach, montaż 26  nowych tablic Systemu Informacji Pasażerskiej, budowę 26  peronów przystankowych tramwajowych oraz montaż 31 wiat przystankowych. Część z nich będzie  miała tzw. „zielone wiaty” lub inne elementy ekologiczne.

Przy okazji budowy nowej linii tramwajowej powstanie ponad 3,6 km zielonego torowiska. Tego typu rozwiązania będą zastosowane tam, gdzie torowiska będą przebiegały poza jezdniami. Dzięki zastosowanej konstrukcji i nawierzchni roślinnej takie torowisko będzie ograniczało drgania i hałas oraz absorbowało pyły z ulicznego powietrza. Zatrzyma też wilgoć, dzięki czemu zminimalizuje efekt tzw. miejskiej wyspy ciepła.

Wszystkie tereny zielone znajdujące się w sąsiedztwie robót będą odnawiane. Dodatkowo planuje się nasadzenie drzew i krzewów oraz urządzenie trawników i łąk kwietnych. Łąki kwietne są doskonałym rozwiązaniem urbanistycznym, np. wzdłuż pasów ruchu miejskiego. Wykorzystanie roślin łąkowych nie tylko realnie ogranicza emisję dwutlenku węgla do atmosfery, ale sprzyja też oczyszczaniu powietrza z zanieczyszczeń. Łąka jest o wiele silniej ukorzeniona niż trawnik, bardziej odporna na podtopienia i długie susze, a także wzbogaca miejski ekosystem.

Jako oaza bioróżnorodności daje pożywienie i schronienie pożytecznym owadom, ptakom i małym ssakom. Ważne jest także to, że nie trzeba jej kosić tak często jak trawnika, a więc w mieście będzie mniej hałasu emitowanego przez kosiarki, a przy okazji koszenia nie będą ginąć mieszkające w trawie stworzenia, np. krety czy jeże.

Realizacja zadania planowana jest do 31 maja 2023 r.

Warto przypomnieć, że pierwsze prace przy budowie nowej linii tramwajowej są już za nami. Miały one miejsce już latem 2018 r (lipiec – sierpień), przy okazji przebudowy Szosy Chełmińskiej. Wówczas powstały dwa przejazdy tramwajowo-drogowe na skrzyżowaniach Szosa Chełmińska – Żwirki i Wigury oraz Szosa Chełmińska – Długa.

Wykonawcą była firma Progreg InfraCity, a koszt wyniósł niespełna 3,5 mln zł brutto. Ponadto 18 grudnia 2020 r. podpisano umowę na budowa i wyposażenie stacji zasilania energetycznego (wykonawca AMZ Elektro Sp. z o.o., wartość umowy: 3 188 000,00 zł brutto).

[ALERT]1620744004552[/ALERT]

 

(ddtorun.pl/informacja prasowa)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(11)

No dobra czyNo dobra czy

6 2

zrobią same rozjazdy do planowanej zajezdni na Legionów przy markecie Aldi tak aby przy przyszłej budowie torowisk zajezdni nie rozwalać nowego torowiska na Jar i zamykać ruch tramwajowy na ten czas? 17:46, 11.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

OleńkaOleńka

13 1

To będzie teraz burżuazja narzekać na hałas z torowiska 18:20, 11.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BB

9 3

195 mln za 5,5 km torowiska, plus do tego dojdzie ok 100 mln kosztu zakupu nowych tramwajów. Łącznie 300 mln. Czy wy ludzie wiecie ile to pieniędzy? Za 300 mln można kupić 300 nowych autobusów spalinowych, lub 150 elektrycznych. Aktualnie w MZK mamy 150 użytkowanych autobusów, więc za 300 mln możemy wymienić teraz cały tabr i za 20 lat powtórzyć wymianę. Mamy zapewnione nowe wozy na 40 lat. Za 40 lat te torowisko będzie wymagało kapitalnego remontu. Pomijając fakt, że tramwaje co chwilę nie kursują, bo remont, zerwana trakcja, brak prądu, kolizja. Stoi jeden-stoją wszystkie. Do tego hałas, szpetna trakcja, kupa dodatkowych sygnalizacji świetlnych. Warto? 19:45, 11.05.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

TylkoTylko

5 1

Ja wiem, że ze wsi pochodzisz i tramwaj dla Ciebie to zjawisko którego nie ogarniasz, gdy tylko transport miejski powstał opierał się o tramwaj i wymyślili to ludzie chyba mądrzejsi od Ciebie po za tym tramwaj zabiera o 200 pasażerów więcej niż autobus to z punktu ekonomicznego także stawia tramwaj na pierwszym miejscu bo myślenie długofalowe to właśnie budowa linii tramwajowych na lata, odpowiednio częsta komunikacja i odpowiednio dużo tras daje we efekcie dodatni wynik finansowy, czyli każdemu mądremu mieszkańcowi Torunia powinno zależeć aby tych linii było jak najwięcej i tam gdzie najwięcej jest mieszkańców danych osiedli powinno się zastąpić autobus tramwajami dla dobra wspólnego. Po za tym każdy kto zna się na komunikacji wie, że ubywa kierowców za tak marne grosze i trudno będzie zależeć młodych chętnych do tak ciężkiej pracy, pojemność jednego tramwaju jeden motorniczy to dwóch kierowców do dwóch autobusów ekonomia znów po stronie tramwaju tylko mądrze trzeba ustalać ich przebieg co niestety znów problem towarzysza komunisty największe osiedle Rubinkowo bez tramwaju od lat za to z zatłoczonymi autobusami z pobliskich wiosek. 23:02, 11.05.2021


BB

0 4

Do tylko.
Tramwaj powstał jako szczyt techniki ówczesnych czasów, czyli wóz ciągnięty przez konia po stałej trasie, po szynach stalowych, dających niski opór. Konie zastąpiono silnikami elektrycznymi. To się sprawdzało w czasach, gdy paliwa nie było, a jak było to w małych ilościach. Jedynym sposobem dostarczenia stałej energii do wozu była energia elektryczna, bo przesyłana była po kablu z elektrowni. Ale wstrętni wynalazcy wymyślili przemysłowe metody wytwarzania paliw napędowych oraz autobusy spalinowe. Eldorado wozów drabiniastych poruszających się po szynach się skończyło. Piszesz, że tramwaj zabiera o 200 pasażerów więcej niż autobus, skąd ten pomysł, skoro 5-członowe PESY za 7 milionów mieszczą maksymalnie 200 osób, a standarowe autobusy Solaria za 1 milion 104 osoby. Wyglądasz na Miłośnika Komunikacji Miejskiej, to tacy chłopcy co chodzą po pętlach i robią zdjęcia tramwajom. Mówisz, że ciężko znaleźć kierowców za marne grosze? Płaćmy im więcej, zlikwidujemy tramwaje, stać nas będzie. Toruń zrobił błąd, że nie zainwestował w trolejbusy. Koszt zawieszenia sieci mały, koszt trolejbusów niedużo większy niż autobusów, są ciche, nie śmierdzą. Nowe modele mają baterie, która starcza na minimum 15 kilometrów jazdy bez zasilania. Jak się zepsuje, to opuszcza pantograf, reszta go omija. Ale za to jesteśmy MIASTEM mamy tramwaje, jak na MIASTO przystało. Super, gdybyśmy nie mieli tramwajów byśmy byli wioska jak Nowy Jork! 00:20, 12.05.2021


klapa miastaklapa miasta

3 2

Tramwaj,TIRy do budowanych hurtowni, będzie całodobowy hałas. Dziękuję wybieram Glinki na Podgórzu. Obok las ,cisza...... 07:47, 12.05.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

mzkmzk

2 1

Jeżeli miasto ma się rozwijać trzeba inwestować w komunikację. Każde większe miasto inwestuje w tramwaje. Czyli kasa się zgadza skoro to robią. W Toruniu mam wrażenie jak by ludzie chcieli się cofnąć do lat 90 nic nie zmieniać bo drzewo bo domek bo hałas. Jesteśmy żyjemy w mieście które ma ok 200 000 ludzi więc czego się spodziewaliście? Może zamknijmy puby i starówkę ludzie tam mieszkający mają dość krzyków i tłumów po nocach.
Trolejbusy mimo że na prąd dalej stoją w korkach.
09:16, 12.05.2021


ErorEror

1 0

Oby te "zielone" torowiska dały rzeczywiście radę w ograniczaniu hałasu i drgań oraz przebiegały przynajmniej ulicami Długą i Legionów, gdzie bloków dookoła nie brakuje... p.s. Koszt inwestycji robi wrażenie... 11:22, 12.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Zmowa Zmowa

1 0

Dziwne że znów te same firmy wygrały te przetargi.... 15:03, 12.05.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PhoenixPhoenix

0 0

KIEDY LINIA NA LEWOBRZEŻE? 16:15, 13.05.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Podczas Podczas

0 0

następnego remontu generalnego mostu Piłsudskiego czyli najwcześniej za 30 lat. 16:45, 13.05.2021


0%