21 niskopodłogowych autobusów na olej napędowy dotrze do Torunia jeszcze w tym roku. To początek dużych zakupów w MZK. Miejska spółka zamierza kupić jeszcze 14 autobusów hybrydowych i sześć elektrycznych.
Umowa między Miejskim Zakładem Komunikacji a spółką Solaris Bus&Coach została zawarta dziś w sali koncertowej na Jordankach. Opiewa na 25,5 mln zł. W ramach niej producent dostarczy toruńskiemu przewoźnikowi 21 autobusów na olej napędowy.
- To autobusy napędzane olejem napędowym spełniające normę Euro 6, czyli normie najbardziej przyjaznej dla środowiska naturalnego - mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. - Autobusy kupuje miasto Toruń. Spółka MZK pośredniczy w nim, emitując obligacje na zakup. Koszty pozyskania miasto będzie spłacało do spółki, a spółka do właściwego banku przez kolejne naście lat.
To początek dużej wymiany taboru w MZK. Wkrótce miejski przewoźnik rozstrzygnie przetarg na dostawę 14 autobusów hybrydowych. Rozpisze też przetarg na zakup sześciu autobusów elektrycznych. Będą one współfinansowane z pieniędzy unijnych.
Zaleski przed podpisaniem umowy zwrócił uwagę na koszty zakupu autobusów. Za 21 wozów na olej napędowy miasto zapłaci 25,5 mln zł. Hybrydy to może być niewiele mniejszy wydatek - 14 pojazdów może kosztować 24,8 mln zł. - Hybrydy są o jedną trzecią droższe - wskazuje prezydent. - Autobusy elektryczne znowu będą droższe - przewidujemy, że ich zakup pochłonie ok. 12 mln zł.
Pojazdy, na które dziś została zawarta umowa, będą docierać do Torunia w trzech transzach - każda po siedem sztuk: do 31 października, 10 listopada i do 20 listopada 2018 r.
- Będą to autobusy niskopodłogowe, przystosowane do przewozu niepełnosprawnych, w pełni klimatyzowane i bogato wyposażone m.in. w biletomaty, monitoring, gniazda USB, system bezprzewodowej łączności WiFi oraz system informacji pasażerskiej - mówi Zbigniew Wyszogrodzki, prezes MZK.
W 10 nowych autobusach dodatkowo zostanie zamontowany system zliczania pasażerów. Po co? - Posłuży do optymalizacji rozłożenia pojazdów na poszczególnych liniach, trasach - tłumaczy Wyszogrodzki.
W tej chwili tabor autobusowy MZK składa się ze 142 pojazdów: pięciu ursusów, 38 manów, 48 solarisów i 51 przestarzałych jelczy. 63 proc. to autobusy niskopodłogowe. Wszystkie pojazdy kupowane od 2013 r. są w pełni wyposażone w klimatyzację. Każdego dnia na ulice Torunia wyjeżdża 120 autobusów. W mieście funkcjonuje 37 linii dziennych i trzy nocne. W ciągu każdego roku autobusy przejeżdżają ok. 10 mln km.
Nowo zakupione autobusy zastąpią wysłużone już jelcze.