Zamknij

Nowa droga ma odciążyć Łysomice. Trwa wytyczanie korytarzy pod inwestycję

W.P 15:59, 03.11.2025 Aktualizacja: 09:01, 03.11.2025
Skomentuj Fot. Szymon Zdzieblo/tarantoga.pl dla UMWKP Fot. Szymon Zdzieblo/tarantoga.pl dla UMWKP

Rozpoczęły się prace nad dokumentacją, która wskaże najlepszy przebieg nowej drogi wojewódzkiej w rejonie Łysomic łączącej autostradę A1 z krajową dziewięćdziesiątką jedynką. Ma to być krok do uporządkowania ruchu tranzytowego w tej części powiatu toruńskiego.

Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego rozpoczął prace nad studium korytarzowym dla drogi, która połączy węzeł Turzno na autostradzie A1 z drogą krajową nr 91 w rejonie Ostaszewa i Łysomic. Nowa trasa ma przejąć znaczną część ruchu ciężarowego, który obecnie utrudnia życie mieszkańcom.

– Aby stworzyć bezpieczny i funkcjonalny układ drogowy, który będzie rozwiązywał problemy na tym newralgicznym skrzyżowaniu, konieczne było porozumienie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie planowanych w najbliższym czasie rozwiązań dotyczących sieci dróg krajowych w tym rejonie, o co wnosili też mieszkańcy i lokalni samorządowcy

– mówi marszałek Piotr Całbecki.

 

Studium uwzględni postulaty mieszkańców

Opracowanie obejmie analizę przebiegu nowej drogi wojewódzkiej od autostrady A1 (węzeł Turzno) do DK91 w rejonie Łysomic, z możliwością jej przedłużenia w kierunku zachodnim. Wśród kluczowych elementów znajdą się:

  • pozyskanie uwarunkowań lokalizacyjnych i środowiskowych,
  • wstępne oszacowanie kosztów inwestycji,
  • opracowanie co najmniej trzech wariantów przebiegu korytarza,
  • analiza powiązań z istniejącym układem drogowym i planami zagospodarowania przestrzennego.

Wszystkie propozycje zostaną skonfrontowane z planem zagospodarowania przestrzennego województwa oraz planami gminnymi. Wykonawca ma też zebrać dane od gestorów sieci technicznych, by uniknąć kolizji z istniejącą infrastrukturą.

Kluczowe inwestycje w regionie

Planowana droga wpisuje się w szerszy kontekst modernizacji sieci drogowej w północnej części Torunia i powiatu toruńskiego. Studium uwzględni takie zadania jak:

  • rozbudowę DK91 w Łysomicach,
  • przebudowę DK10 w Lubiczu,
  • modernizację DK15 w Grębocinie oraz jej planowane poszerzenie do przekroju 2×2 w kierunku Lipnicy,
  • budowę nowego mostu na Wiśle od zachodniej strony Torunia,
  • inwestycje prowadzone przez Miejski Zarząd Dróg w Toruniu.

Rekordowe fundusze i nowe możliwości

W nowej perspektywie unijnej region dysponuje rekordowym wsparciem finansowym: ponad 136 mln euro na rozbudowę i modernizację infrastruktury drogowej, a także prawie 170 mln zł ze środków centralnych na budowę obwodnic.

W ramach programu powstają już kolejne odcinki dróg wojewódzkich, m.in. drugi etap obwodnicy Mogilna, a przygotowania trwają do realizacji kolejnych 12 nowoczesnych tras.

Nowa droga w rejonie Łysomic ma być kontynuacją obwodnicy w ciągu drogi wojewódzkiej nr 552 i odpowiadać parametrom drogi klasy G. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, dokumentacja umożliwiająca rozpoczęcie budowy powstanie już w przyszłym roku.

(W.P)
Dalszy ciąg materiału pod wideo ↓

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ddtorun.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%