W Maksymilianowie krzyżują się linie Nowa Wieś Wielka - Gdynia Port (nr 201) i Chorzów Batory - Tczew (nr 131).
Umowę na przebudowę stacji Maksymilianowo koło Bydgoszczy, gdzie krzyżują się najważniejsze dla transportu towarów z południa kraju do portów morskich linie nr 201 i 131, w piątek podpisały PKP Polskie Linie Kolejowe z firmą Strabag. Koszt inwestycji ma przekroczyć 1 mld zł brutto.
- Stacja Maksymilianowo ma zasadnicze znaczenie dla sprawnego przewozu towarów na trasie bałtyckie porty - południe kraju. Jej modernizacja wpisuje się w szereg inwestycji prowadzonych przez PLK w celu poprawy warunków transportu ładunków koleją
- poinformował członek zarządu Polskich Linii Kolejowych Marcin Mochocki. Dodał, że z efektów inwestycji skorzystają także podróżni na trasie z Bydgoszczy do Trójmiasta.
Trwająca już modernizacja linii 201, w tym dobudowa drugiego toru i elektryfikacja, ma istotne znaczenie zwłaszcza dla portu w Gdyni. Pozwoli bowiem na szybki i sprawny przewóz ładunków koleją z pominięciem linii nr 131 i nr 9 Bydgoszcz - Tczew - Gdańsk.
W ramach inwestycji na stacji Maksymilianowo zaplanowano przebudowę trzech peronów i budowę przejścia pod torami z windami. Przebudowanych zostanie 46 km torów i 102 rozjazdy. Powstaną trzy wiadukty kolejowe, w tym bezkolizyjne skrzyżowanie linii nr 201 i 131, most kolejowy i most kolejowo-drogowy. Przebudowane zostaną trzy obiekty inżynierskie: wiadukt kolejowy, wiadukt drogowy i most kolejowy. Przewidziano też montaż nowych urządzeń systemu sterowania ruchem kolei i sieci trakcyjnej.
Linia kolejowa nr 201 zostanie dostosowana do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla towarowych. Na zmodernizowanym odcinku linii nr 131 możliwe będzie osiąganie prędkości odpowiednio 200 km/h i 120 km/h.
Inwestycję w Maksymilianowie zrealizuje firma Strabag. Koszt inwestycji sięgnie 1,141 mld zł brutto, a dofinansowanie ze środków programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) na lata 2021-2027 wyniesie 85 proc. Zakończenie robót przewidziano w pierwszym kwartale 2029 r.
Przebudowa stacji Maksymilianowo to element modernizacji linii kolejowej nr 201 z Bydgoszczy przez Kościerzynę do Gdyni, która trwa od 2021 r. Obecnie roboty koncentrują się na szlakach Kościerzyna - Somonino i Somonino - Gdańsk Osowa. Łączna wartość prac na tych odcinkach wynosi ponad 2,5 mld zł netto, a ich zakończenie planowane jest w 2028 r. Prace na odcinku Maksymilianowo - Kościerzyna mają zostać sfinalizowane w 2029 r., a na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna - w 2032 r. (PAP)
rau/ pad/