Kiedy powstanie bezpieczny przejazd dla rowerzystów przez drogę krajową nr 91? Do końca marca 2017 r. ma powstać koncepcja dla tego zadania.
Chodzi o przejazd przez drogę krajową nr 91 w okolicach granicy Torunia z gminą Łysomice. W tej chwili rowerzyści jadący z grodu Kopernika w kierunku Chełmży i jeziora w Kamionkach są skazani na „przeskakiwanie” przez ruchliwą trasę. Nie ma tam ani świateł, ani wyznaczonego przejścia.
Kiedy się to zmieni? Toruński magistrat przymierza się do realizacji zadania pod nazwą „Budowa drogi rowerowej wraz z obiektem inżynieryjnym łączącym drogi rowerowe w Toruniu i na terenie powiatu toruńskiego w ciągu drogi krajowej nr 91”. Właśnie trwa przetarg, który wyłoni wykonawcę koncepcji programowo-przestrzennej.
- Koncepcja wskaże, w jaki sposób miejska trasa rowerowa zostanie połączona z powiatową drogą dla rowerzystów - mówi Marcin Kowallek, dyrektor wydziału gospodarki komunalnej magistratu.
Wiele wskazuje, że pod drogą krajową nr 91 może powstać tunel dla rowerzystów. Przypominający nieco ten, z którego korzystają piesi i miłośnicy dwóch kółek na trasie wschodniej - okolicach Rypińskiej.
Jeszcze nie został ustalony konkretny termin, kiedy może rozpocząć się budowa takiego przejazdu rowerowego. Być może zostanie ona powiązana z realizacją dalszego odcinka trasy wschodniej między pl. Daszyńskiego a Grudziądzką. A ta inwestycja - jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem - może ruszyć fizycznie w drugiej połowie przyszłego roku.
Koncepcja dla przejazdu ma być gotowa do końca marca 2017 r. W przetargu na jej opracowanie ofertę złożyła firma - Znak Gdańsk. Wyceniła ją na 136 tys. zł. Tymczasem miasto zaplanowało na ten cel 101 tys. zł.
Dokumentacja dla przejazdu to część większego przetargu w ramach projektu „Bydgosko-Toruńskiego Partnerstwa na rzecz zrównoważonego transportu”, którego Toruń jest liderem. W ramach niego powstaną projekty i koncepcje dla kilkunastu ścieżek rowerowych w regionie.
Oprócz przejazdu w północnym Toruniu w planach jest też przygotowanie dokumentacji dla drogi rowerowej na Szosie Bydgoskiej - od pętli tramwajowej do pl. Skalskiego i po śladzie dawnej linii kolejowej - między ul. Pera Jonssona do granic miasta wraz z połączeniem z Barbarką. Powstanie też dokumentacja dla przebudowy mostu pieszo-rowerowego nad Drwęcą, który zastąpi drewniany most w śladzie ul. Turystycznej.