Zamknij

Przebudowa na "starej jedynce". Będzie nowa droga, nowe rondo i... tunel!

06:00, 22.05.2025
Skomentuj Screen Google Street View Screen Google Street View

Trasa, którą codziennie pokonują tysiące kierowców, ma wreszcie doczekać się gruntownej modernizacji. Po latach zapowiedzi podpisano porozumienie, które uruchamia inwestycję wartą 150 milionów złotych. To dopiero początek zmian na DK91 – w planach jest także tunel i nowa infrastruktura w granicach Torunia.

Podpisanie listu intencyjnego w sprawie rozbudowy drogi krajowej nr 91 na odcinku Toruń–Łysomice oznacza, że jedna z najważniejszych tras w regionie doczeka się modernizacji. Sygnatariusze porozumienia ustalili zasady współpracy i podział kosztów. Zadanie ma zostać zrealizowane w latach 2027–2029.

Zgodnie z podpisanym 19 maja 2025 roku dokumentem, inwestycja obejmie przebudowę odcinka DK91 pomiędzy Toruniem a Łysomicami. Głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa – m.in. w rejonie skrzyżowań z DW 552 i drogą gminną 100640C – a także podniesienie komfortu kierowców i mieszkańców.

Całkowity koszt prac oszacowano na 150 mln zł. Z tego 126 mln zł pokryje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która zajmie się przygotowaniem dokumentacji, wykupem gruntów, nadzorem i robotami budowlanymi. Pozostałe 24 mln zł zapewnią samorządy.

Porozumienie podpisały: województwo kujawsko-pomorskie, powiat toruński, Gmina Miasta Toruń, gmina Łysomice, Gmina Miasta Chełmża oraz gmina Chełmża. Co ważne, Toruń nie będzie współfinansował głównej części projektu, ponieważ samodzielnie zrealizuje brakujący odcinek w granicach miasta.

Toruń dołoży swój fragment – z tunelem pieszo-rowerowym

Miasto Toruń planuje rozbudować 600-metrowy odcinek DK91 od granicy miasta do ul. Strobanda. Szacowana wartość tej inwestycji to 12–15 mln zł. W ramach tego zadania powstanie dwujezdniowy układ ulicy Grudziądzkiej, pełna infrastruktura podziemna, oświetlenie, odwodnienie oraz ścieżki pieszo-rowerowe.

Największym wyzwaniem ma być budowa bezkolizyjnego przejścia dla pieszych w rejonie przystanku kolejowego Katarzynka. Jeśli miasto otrzyma dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego, planowane jest wykonanie tunelu.

Prace projektowe dla toruńskiego odcinka mają rozpocząć się jeszcze w 2025 roku.

Na Strobanda już widać efekty. Prace idą szybciej niż zakładano

Równolegle z planami rozbudowy trasy Toruń–Łysomice trwa przebudowa skrzyżowania DK91 z ul. Strobanda. Wschodnia jezdnia została wykonana w 2024 roku, a obecnie prace trwają na jezdni zachodniej. W maju rozpoczęto układanie ostatniej warstwy asfaltu, a już na 3 czerwca planowane jest otwarcie zachodniej jezdni dla ruchu w stronę Torunia.

Dzięki łagodnej zimie i intensywnym pracom, wykonawca zapowiada zakończenie całego zadania już latem – z ponad 3-miesięcznym wyprzedzeniem w stosunku do umowy.

(W.P )
Dalszy ciąg materiału pod wideo ↓

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%