Zamknij

Rewolucja w komunikacji tramwajowej w Toruniu! Nowa zajezdnia i linia tramwajowa

Weronika PolichnowskaWeronika Polichnowska 06:00, 09.05.2025
Skomentuj Fot: Weronika Polichnowska Fot: Weronika Polichnowska

Toruń czeka wielka zmiana! Miasto realizuje projekt budowy nowej zajezdni tramwajowo-autobusowej, a także nowej linii tramwajowej, która połączy ją z obecnymi trasami. Stare tereny zyskają nowe życie – sprawdź, co się zmieni!

[FOTORELACJANOWA]13022[/FOTORELACJANOWA]

Do końca grudnia 2029 roku Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu zrealizuje inwestycje warte setki milionów złotych, które obejmują budowę nowej zajezdni tramwajowej oraz linii tramwajowej łączącej zachodnią część miasta z nowym punktem.

Nowoczesna baza dla taboru tramwajowego

Nowa zajezdnia tramwajowa powstanie przy ul. Szosa Bydgoska, w okolicach Motoareny, na terenie o powierzchni 11,5 ha. Zlokalizowana w Strefie „Toruń-Zachód”, nowa zajezdnia ma na celu poprawę jakości obsługi rosnącej liczby nowoczesnych tramwajów. Będzie to energooszczędna i ekologiczna inwestycja, która uwzględni odnawialne źródła energii i system retencji wód opadowych. Dodatkowo zastosowany będzie zamknięty obieg wody w myjni tramwajowej, co pozwoli na znaczną oszczędność.

- Aby ona powstała trzeba ją najpierw zaprojektować, a potem zbudować. dziś jest ten dzień, kiedy podpiszemy umowę na opracowanie projektu technicznego, projektu budowlanego nowej zajezdni oraz linii tramwajowej, która do tej zajezdni będzie prowadzić. Jest to istotny moment dla osiągnięcia celu, jakim jest budowa nowej bazy tramwajowej, a docelowo tramwajowo-autobusowej dla Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu 

- mówił Zbigniew Wyszogrodzki, prezes MZK. 

Zajezdnia ma obsługiwać 70 pojazdów i stanie się nowoczesną bazą dla całego taboru tramwajowego w Toruniu. W jej ramach powstaną: hala naprawcza, hala odstawcza, układ torowy, infrastruktura drogowa, a także budynek obsługi. Prace budowlane potrwają od 2027 do 2029 roku, a koszt budowy zajezdni oszacowano na około 130,5 mln zł.

Nowa linia tramwajowa

W ramach tego samego projektu powstanie także nowa linia tramwajowa, która połączy pętlę „Motoarena” z nową zajezdnią. Linia o długości około 3,5 km pobiegnie wzdłuż ulicy Pera Jonssona i ulicy Łukasiewicza, docierając do nowej bazy tramwajowej. Projekt zakłada także budowę trzech nowych przystanków tramwajowych, które zapewnią mieszkańcom łatwiejszy dostęp do zajezdni oraz całego zachodniego Torunia.

Budowa nowej linii tramwajowej ma się rozpocząć w 2027 roku, a zakończyć w 2029 roku. Koszt inwestycji szacowany jest na około 48,5 mln zł.

Co ze starą zajezdnią? 

Stara zajezdnia tramwajowa przy ul. Sienkiewicza, która przez ponad 134 lat pełniła rolę miejsca „spoczynku” dla tramwajów, nie spełnia już współczesnych potrzeb transportowych miasta.

- Dokładnie 16 maja, za kilak dni będzie 134 rocznica uruchomienia komunikacji publicznej w naszym mieście. Swój początek miała ona właśnie tu, co ma i wady i zalety. Zaletą jest historyczny klimat tego mniejsza, ale ten klimat będzie można wykorzystać dla przyszłych, innych niż komunikacja miejska celów. Ale to, ze jesteśmy w miejscu niedostosowanym do obsługi nowoczesnej infrastruktury tramwajowej powoduje, że musieliśmy znaleźć koncepcję na zmianę tego stanu - dodał Wyszogrodzki.

Zdecydowano, że teren ten zostanie w rękach miasta, a sama zajezdnia zostanie przekształcona na przestrzeń kulturalną.

Prezydent Gulewski zapowiedział, że na tym terenie może powstać muzeum komunikacji miejskiej, które stanie się atrakcją turystyczną i edukacyjną. Chociaż obecna zajezdnia jest historyczna i pełna uroku, to nie odpowiada już na rosnące potrzeby mieszkańców Torunia i jego systemu transportowego.

- Zajezdnia przy ul. Sienkiewicza na pięknym Bydgoskim Przedmieściu uzyska po roku 2029, który jest rokiem dyslokacji z tego miejsca do nowej bazy, pozyska nowe funkcje

- mówił Paweł Gulewski, prezydent Torunia

- Między innymi na części tej zajezdni powstanie muzeum historyczne poświęcone tramwajom, transportowi publicznemu, ale również marzą nam się funkcje kulturalne, społeczne. Rozmawiamy z Uniwersytetem Mikołaj Kopernika, nasi partnerzy z UMK mają bardzo ciekawe pomysły - dodaje prezydent. 

Warto dodać, że cały projekt „Rozwój ekologicznej komunikacji miejskiej w Toruniu” jest dofinansowany z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko w wysokości 225 mln zł. Dodatkowo miasto zainwestuje w zakup czterech nowoczesnych tramwajów oraz trzech pojazdów technicznych, które usprawnią obsługę infrastruktury.

Dalszy ciąg materiału pod wideo ↓

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(2)

pppppppppppppppppppppp

3 0

pożyjemy zobaczymy 🤣🤣🤣🤣🤣

07:36, 09.05.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

FR anekFR anek

4 1

Mając do dyspozycji kilkadziesiąt ha pustego miejsca projektanci (skąd się wzięli) wymyślili trasę tramwajową przecinającą w trzech miejscach istniejącą drogę rowerową Toruń - Przysiek - Barbarka, Przysiek - Zławieś i dalej. Czy naprawdę trzeba demolować drogę rowerową i stwarzać trzy kolizyjne miejsca przecięcia tramwaju z ruchem rowerowym? Jak to napisał poeta: macie odwagę Lenina burzyć stare i budować nowe? Mają.

10:17, 09.05.2025
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%