Archiwum DDToruń Fot. Daniel Wiśniewski
Radni Michał Jakubaszek i Maciej Koziołocki złożyli interpelację, która może znacząco wpłynąć na przyszłość parkingów Park&Ride na Rubinkowie i Na Skarpie. Ich propozycja dotyczy udostępnienia tych obiektów do bezpłatnego korzystania.
Budowa dwóch parkingów typu Park&Ride w Toruniu – przy ul. Dziewulskiego 26 na Rubinkowie oraz przy ul. Olimpijskiej 42 na osiedlu Na Skarpie – kosztowała kilkadziesiąt milionów złotych, a projekt ten był współfinansowany ze środków europejskich.
Parkingi wyglądają co prawda imponująco, ale mimo to, od otwarcia parkingów minęło już siedem miesięcy, a ich zapełnienie oscyluje wokół zaledwie jednego procenta.
- Mija 7 miesięcy od otwarcia parkingów, które stoją puste. Tak dalej być nie może
- komentują radni Jakubaszek i Koziołocki, którzy złożyli na ręce Prezydenta Torunia stosowną interpelację w tej sprawie.
W swoim piśmie zwrócili uwagę na, ich zdaniem, konieczność wprowadzenia fundamentalnych zmian w systemie parkowania pojazdów na tych obiektach. Proponują, aby parkingi Park&Ride na Rubinkowie i Skarpie stały się bezpłatne, co ma przyciągnąć większą liczbę użytkowników.
- Nie może być przecież tak, że parkingi zbudowane za 32 miliony złotych będą świeciły pustkami przez pięć lat. Konieczne jest wprowadzenie rozwiązań, które spowodują, że korzystanie z parkingów typu Park&Ride stanie się atrakcyjne - apelują radni.
W swojej interpelacji wnoszą o przeprowadzenie szczegółowej analizy prawnej oraz konsultacje z instytucjami współfinansującymi budowę parkingów, aby umożliwić zmianę systemu funkcjonowania tych obiektów.
Zdaniem wielu, udostępnienie parkingów do bezpłatnego korzystania mogłoby przynieść wiele korzyści, m.in. zachęcić mieszkańców do korzystania z transportu publicznego, co z kolei mogłoby przyczynić się do zmniejszenia natężenia ruchu w centrum miasta oraz redukcji emisji spalin. Bezpłatne parkingi mogłyby także stać się atrakcyjną opcją dla osób dojeżdżających do pracy, którzy do tej pory nie korzystali z tego typu rozwiązań z uwagi na dodatkowe koszty.