Tory tramwajowe to nie tylko stal i beton. Tę przestrzeń można zagospodarować inaczej, co pokazuje nowa linia tramwajowa prowadzona na Jar.
Nowa linia tramwajowa na północy Torunia nie tylko usprawni komunikacje mieszkańców, jest ona bardziej ekologiczna od transportu samochodowego. Ten fakt zdaje się podkreślać sam wygląd torowiska. Względy bezpieczeństwa nie pozwalają na stworzenie zielonego torowiska na przejazdach, jednak wszędzie gdzie było to możliwe, nowe linia trawiona zamiast betonem ozdobiona jest zielenią.
- Na planowanej linii powstanie 27 przystanków, z czego 14 z nich zostanie zaaranżowanych na "zielone perony" obrośnięte bluszczem. Obecność roślinności nie tylko ma walory estetyczne, ale także zapewnia ochronę przed promieniami słonecznymi, pochłania szkodliwe substancje z powietrza emitowane przez ruch drogowy oraz poprawia retencję wody
- informuje toruński MZK.
Poza torowiskami nie zabrakło nowych drzew i krzewów, powstały również nowe skwery ozdobne. Wybrano w tym celu gatunki, które dobrze znoszą warunki miejskie i są odporne na suszę, zanieczyszczenie powietrza i inne niekorzystne czynniki - dęby szypułkowe i sosny, rozplenica japońska, berberys Red Carpet, berberys Atropurpurea, tawuła Golden Princes, kostrzewa sina, jałowiec płożący, wrzos pospolity i inne.
Skwery z nową roślinnością powstały między innymi na skrzyżowaniu Szosy Chełmińskiej z Trasą Prezydenta Raczkiewicza, na rondzie Czadcy, na skrzyżowaniu Polnej i Ugorów, a także na niektórych skrzyżowaniach wzdłuż ul. Watzenrodego.
Wykorzystanie zieleni i roślinności na przystankach i torowiskach przynosi korzyści zarówno dla mieszkańców, jak i dla środowiska, a przede wszystkim poprawia walory wizualne Torunia.