W rejonie placu Rapackiego w Toruniu od ponad roku trwają intensywne prace. Powstaje nowoczesny i wygodny dla mieszkańców zintegrowany węzeł przesiadkowy, który połączy transport autobusowy z tramwajowym. Realizacją inwestycji zajmuje się Miejski Zakład Komunikacji w Toruniu Sp. z o.o.
Plac Mariana Rapackiego położony w centrum Torunia jest jednym z najważniejszych miejsc na komunikacyjnej mapie miasta. Sąsiedztwo mostu drogowego im. J. Piłsudskiego oraz toruńskiej starówki sprawiają, że ruch kołowy i pieszy jest tu bardzo intensywny. Jego płynność utrudniał zły stan techniczny nawierzchni drogowych oraz torowisk, stąd decyzja o realizacji projektu "Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. św. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego w Toruniu - BiT-City II".
Inwestycja jest współfinansowana ze środków EFRR w ramach Programu Operacyjnego dla Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020. W ramach prac przebudowane zostały istniejące torowiska tramwajowe wzdłuż kilku ulic Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wały gen. Sikorskiego, Kraszewskiego i Czerwona Droga. Powstał także nowy odcinek torowiska, łączący pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości, a także nowe platformy przystankowe. Obecnie trwają prace wykończeniowe węzła przesiadkowego.
Autobusy i tramwaje. Nowoczesny węzeł przesiadkowy
Dla ułatwienia w korzystaniu z komunikacji miejskiej, przy al. św. Jana Pawła II powstaje wygodny i nowoczesny węzeł przesiadkowy, który połączy główne formy transportu publicznego - autobusy i tramwaje. Pasażerowie czekając na przewóz będą mogli schronić się pod mającą ponad 75 metrów długości wiatą przystankową usytuowaną na wyspie między jezdniami. Podgrzewane perony pomogą w mroźne dni bezpiecznie wsiadać do pojazdów. Dotychczas podróżni musieli pokonywać jezdnię kilka razy, aby przesiąść się np. z tramwaju na autobus. Niebawem to się zmieni, będzie więc łatwiej i bezpieczniej.
Efekty zmian
Łączna długość nowych i zmodernizowanych torowisk wyniesie ok. 2,6 km. Inwestycja zwiększy poziom bezpieczeństwa wszystkich kierowców i pasażerów poprzez szersze jezdnie z równą nawierzchnią dróg. Także przestrzeń wokół nowego węzła została zagospodarowana: powstały nowe ścieżki rowerowe i chodniki, a okolicę zdobi sporo nowych nasadzeń. Chwilowo prace przy zieleni zostały wstrzymane, ale ich wznowienie planowane jest już na wiosnę. Wtedy zazielenią się także zielone torowiska, które powstały w ramach inwestycji. Sama wiata przystankowa będzie pełniła funkcję tzw. zielonego przystanku. Pnącza, które z czasem pokryją przystanek, dadzą schronienie i cień w upalne dni. Będą pełniły także funkcję pochłaniacza zanieczyszczeń generowanych przez ruch drogowy.
Komunikacja miejska bez barier
Według statystyk ok. 10 proc. ludzi to osoby z różnymi dysfunkcjami. Na jakość ich życia znacznie wpływa dostosowanie środków transportu i przestrzeni publicznej. Wspomniana grupa pasażerów wymaga dedykowanych usprawnień w transporcie publicznym. Budowana przez MZK infrastruktura jest w pełni przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.
W obrębie przejść dla pieszych i na peronach są wprowadzane rozwiązania ułatwiające poruszanie się przez osób z dysfunkcjami. Na chodnikach i dojściach do przystanków zastosowane zostały pochyłe, niskie krawężniki i specjalne pasy drogowe dla osób poruszających się na wózkach. Krawężniki na przejściach przez jezdnie i torowisko mają wysokość jedynie ok. 2 cm - będą one jednocześnie elementem ostrzegawczym dla osób niewidomych i niedowidzących. Wysokość peronów jest dostosowana do obsługi taboru niskopodłogowego, wraz z oznakowaniem fakturowym (płytki ostrzegawcze i reliefowe) i wizualnym krawędzi peronu (żółty pas bezpieczeństwa).
Dla ułatwienia podróży osobom niewidomym i niedowidzącym w tablicach informacji pasażerskiej zostanie zastosowany odpowiedni kontrast wyświetlanych komunikatów oraz funkcja informacji dźwiękowej. Komunikaty głosowe emitowane będą po wciśnięciu przycisku z wypukłym opisem zainstalowanym na słupie tablicy.
MZK w Toruniu dysponuje coraz nowocześniejszym taborem. Pomimo pandemii inwestycje w tabor są nadal realizowane. Czekamy na elektryczne autobusy oraz kolejne nowe tramwaje, dzięki czemu stare, wysłużone pojazdy będą mogły być sukcesywnie wycofywane z eksploatacji.
Postępy robót w rejonie placu
Zasadnicze roboty budowlane skończyły się w ubiegłym roku. Obecnie wykonawca inwestycji - konsorcjum firm Balzola Polska Sp. z o.o. oraz Construcciones Promociones Balzola S.A. - skupia się na pracach przy wiacie przystankowej w al. św. Jana Pawła II oraz na budowie ekranów akustycznych przy pl. Niepodległości. Pozostałe obszary są porządkowane, a cała inwestycja niebawem zostanie zakończona.