Sporo zmian szykuje się w komunikacji miejskiej. Magistrat chce wprowadzić bilety semestralne dla dzieci i młodzieży oraz kwartalne dla wszystkich. Mają spaść też ceny biletów okresowych i krótkookresowych. Teraz wszystko w rękach radnych.
Za tydzień rada miasta zajmie się projektem uchwały wprowadzającym wiele zmian w komunikacji publicznej w Toruniu. Zostały w nim uwzględnione wnioski z badań, jakie wśród torunian przeprowadził magistracki wydział gospodarki komunalnej. Mieszkańcy mogli wypowiedzieć się w sprawie wprowadzenia bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską dla dzieci z podstawówek. Wnioski? Co trzeci ankietowany byłby skłonny, żeby dziecko korzystało z transportu miejskiego.
Propozycje spełniają też postulaty zgłaszane m.in. przez radnego PO Michała Rzymyszkiewicza, który zabiegał o wprowadzenie biletów kwartalnych dla studentów.
[ZT]7957[/ZT]
Co takiego proponuje toruński magistrat? Ujednolicenie taryfy biletowej. Mają się pojawić nowe rodzaje biletów: semestralne dla dzieci i młodzieży oraz kwartalne, z których skorzystają wszyscy pasażerowie. Bilety na semestr mają kosztować 180 zł. Natomiast kwartalne na wszystkie linie tramwajowe - 200 zł (ulgowy 100 zł), a na wszystkie linie dzienne i nocne - 230 zł (ulgowy 115 zł).
W planach jest także obniżenie cen niektórych biletów okresowych i krótkookresowych. Zamiast 100 zł za miesięczny na wszystkie linie dzienne i nocne w pierwszej strefie zapłacimy 88 zł. Bilet dobowy zaś ma kosztować 10 zł (obecnie płacimy 12 zł).
Z taryfy wypadną bilety miesięczne imienne na wszystkie linie i miesięczne na okaziciela na wszystkie linie dzienne w pierwszej strefie. Bilet na okaziciela w pierwszej i drugiej (poza granicami Torunia) strefie ma kosztować 160 zł (20 zł mniej niż w tej chwili).
- Bilety jednorazowe zastąpiono jednoprzejazdowymi bądź 30 minutowymi, uprawniającymi do jednokrotnego przejazdu wybraną linią dzienną lub nocną w jednej strefie, od momentu skasowania do ostatniego przystanku określonego w rozkładzie jazdy bądź do przejazdu z przesiadkami na wszystkich liniach dziennych i nocnych w obu strefach w czasie 30 minut od momentu skasowania - informuje magistrat.
Zmienią się też zasady korzystania z karnetów na osiem przejazdów. Każdy ich odcinek ma się stać biletem czasowym do 30 minut.
Z bezpłatnych przejazdów skorzysta więcej osób. Takie uprawnienia zyskają m.in. niewidomi z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, honorowi dawcy krwi zasłużeni dla zdrowia narodu, honorowi dawcy przeszczepu, dzieci do 16. roku życia z orzeczoną niepełnosprawnością oraz kierowcy (plus czterech pasażerów) korzystający z parkingów buforowych w trakcie Bella Skyway Festival.
Projekt uchwały promuje też postawy ekologiczne. Podczas przekroczenia poziomu stężenia średniodobowego zanieczyszczeń pyłowych PM10 (powyżej 200µg/m³) ogłoszonego przez Wojewódzki Zespół Zarządzania Kryzysowego za darmo komunikacją miejską będą mogli korzystać właściciele lub współwłaściciele aut osobowych z osobami towarzyszącymi (w liczbie nie przekraczającej liczby miejsc siedzących w pojeździe). Takie alerty dotyczące zanieczyszczenia powietrza będą publikowane na stronie miejskiej - torun.pl.
Phoenix13:37, 16.11.2017
Szkoda, że w artykule nie podano cen biletów kwartalnych, bo można by zobaczyć, czy przekładem innych miast będą one tańsze w porównaniu do sumy trzech biletów miesięcznych. Poza tym, to przydałoby się też wprowadzenie biletów półrocznych i rocznych oraz jakiegoś rabatu za regularne korzystanie z biletów okresowych.
Samo zlikwidowanie podziału na miesięczne dzienne i dzienno-nocne, to dobry pomysł, o ile Radni utrzymają proponowaną cenę 88 złotych (choć miło byłoby zobaczyć 80 zł na bilecie).
13:37, 16.11.2017
hehehe14:12, 16.11.2017
Czyli tak naprawdę podwyżka ceny miesięcznych o 8 złotych. 14:12, 16.11.2017
Phoenix19:02, 16.11.2017
Widać, że nie korzystasz z biletów miesięcznych.
Dzienny kosztuje 89,20, a dzienno-nocny 100, także jest to obniżka ceny. 19:02, 16.11.2017
hehehe07:59, 17.11.2017
A rzeczywiście. Przepraszam za pomyłkę. Byłem przekonany że jakiś czas temu obniżono jego cenę do 80 zł. 07:59, 17.11.2017
hehehe15:15, 16.11.2017
Za to na plus należy poczytać propozycję traktowania karnetów wieloprzejazdowych jako biletów czasowych. 15:15, 16.11.2017
nie20:21, 16.11.2017
nie zmnieniajcie tak jest dobrze 20:21, 16.11.2017
Krzyś22:20, 16.11.2017
Pomysł dobry ,żeby jeszcze pomysłodowca
znał aktualny cennik biletów.Bilet dobowy w Toruniu kosztuje 11,20 zł
22:20, 16.11.2017
Stefan22:35, 16.11.2017
A co z biletami ulgowymi miesięcznymi, czy renciści będą mieli prawo korzystania z ulgi kupując taki bilet? Przecież to jest bzdura, że rencista mający prawo do ulgowych przejazdów, nie może z tej ulgi skorzystać kupując bilet miesięczny. Szanowni Państwo Radni, przeanalizujcie
ten temat pod kątem ludzkim, osoby
chorej. Dodam, że dla osob przebywających na rencie, często skasowanie biletu pojedynczego (ulgowego) sprawia wiele trudności i kiedy już uda im się ten bilet skasować, wszystkie miejsca siedzące są już zajęte. W każdym innym mieście, rencista jest uprawniony do ulgowych przejazdów na podstawie biletów miesięcznych, Toruń to niestety niechlubny ewenement. 22:35, 16.11.2017
urzędnik23:01, 23.11.2017
Rencista jest chory i ma siedzieć w domu i się leczyć a nie rozbijać się autobusami!!! Niech sie cieszy że ma ulgowy jednorazowy--to jest PO to żeby dojechać na badania okresowe... 23:01, 23.11.2017
mariaz23:25, 16.11.2017
O co chodzi z karnetami na osiem przejazdów? Bo jestem *%#)!& Każdy ich odcinek ma się stać biletem czasowym do 30 minut. Przecież jak kasuje, to jest jednorazowy i właśnie muszę się zmieścić w tych 30 minutach. 23:25, 16.11.2017
Phoenix09:03, 17.11.2017
Nie rozumiesz zasady korzystania z obecnych biletów.
Bilet za 2,80 ma podwójną rolę. Może być biletem 30-minutowym, jak przesiadasz się w trakcie jazdy lub jednoprzejazdowym jeśli jedziesz jedną linią. Wtedy też nie obowiązuje ograniczenie czasowe i dla przykładu linią 40 możesz jechać od Plazy do Carrefoura co zajmuje koło 45 minut.
Z karnetami do tej pory było tak, że każdy odcinek był biletem jednoprzejazdowym, a więc nieograniczonym czasowo i można było korzystać z niego tylko w jednym pojeździe. W przeciwieństwie do biletu za 2,80 nie można było na takim odcinku się przesiąść i kontynuować jazdy. Teraz ma się to zmienić, niejako ujednolicając zasadę działania karnetów z "jednorazowymi" biletami. 09:03, 17.11.2017
Pablo09:50, 17.11.2017
Jak na moje 30 min to za mało. Jeśli ktoś jedzie z przesiadką to zazwyczaj podróż trwa dłużej niż pół godziny... Korki powodują wydłużenie czasu podróży. Ja z rubinkowa na "osiedle wolności" ;-) jade łącznie ok 45-50 min... Gdyby był bezpośredni autobus koszt byłby 2,80 a tak 5,60... 09:50, 17.11.2017
Phoenix11:04, 17.11.2017
Zawsze możesz kupić bilet 60-minutowy za 4 złote by dojechać na JAR. 11:04, 17.11.2017
Torunianin19:39, 17.11.2017
W artykule jest podana cena biletów kwartalnych "Natomiast kwartalne na wszystkie linie tramwajowe - 200 zł (ulgowy 100 zł), a na wszystkie linie dzienne i nocne - 230 zł (ulgowy 115 zł)."
19:39, 17.11.2017
ulat09:10, 19.11.2017
burdel jak nic 09:10, 19.11.2017
mama21:13, 23.11.2017
Dzieci i młodzież ucząca się powinny mieć darmowe przejazdy, argument, że co 3 rodzic korzystałby z transportu publicznego dla dziecka jest śmieszny - to znaczy, że jeśli każdy rodzic zgłosiłby zainteresowanie to przeszłyby darmowe przejazdy? To nie powinno mieć znaczenia - te dzieci, które muszą dojeżdżać skorzystałyby i tyle. Jestem rozczarowana. 21:13, 23.11.2017
mama21:16, 23.11.2017
A bilet semestralny - koszt wyjdzie podobny jakby się kupowało bilet miesięczny co miesiąc raptem o 20 zł mniej (zakładając że to na 5 miesięcy), wielkie udogodnienie - tylko dla kogo? 21:16, 23.11.2017
Torunianin19:37, 17.11.2017
0 0
W artykule jest podana cena biletów kwartalnych "Natomiast kwartalne na wszystkie linie tramwajowe - 200 zł (ulgowy 100 zł), a na wszystkie linie dzienne i nocne - 230 zł (ulgowy 115 zł)."
19:37, 17.11.2017
Phoenix08:22, 18.11.2017
1 0
W chwili publikacji artykułu i pisania komentarza tej informacji nie było. 08:22, 18.11.2017