Jeszcze w tym roku mają rozpocząć się prace nad dokumentacją dla trzeciego odcinka trasy średnicowej. Chodzi o fragment pomiędzy Szosą Chełmińską a Szosą Okrężną.
W ostatnich latach powstały dwa odcinku północnej trasy średnicowej - od Szosy Chełmińskiej do Grudziądzkiej i od Grudziądzkiej do Skłodowskiej-Curie. Teraz przyszedł czas na kolejny fragment tej ważnej dla miasta arterii, która ma pełnić rolę trasy łączącej toruńskie osiedla i rozprowadzającej ruch na linii wschód - zachód. Chodzi o odcinek pomiędzy Szosą Chełmińską a Szosą Okrężną.
Toruńscy drogowcy właśnie ogłosili przetarg na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej dla trzeciego etapu średnicówki, która wraz z trasą staromostową jest elementem tzw. głównego szkieletowego układu drogowego Torunia. Dokumentacja wraz z niezbędnymi zezwoleniami ma być gotowa do końca 2018 r.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, projektowanie trzeciego odcinka trasy średnicowej może ruszyć jeszcze w lipcu. 6 lipca wyznaczono bowiem termin składania ofert. Wykonawca będzie musiał opracować koncepcję wielobranżową dla trasy wraz z multimedialną prezentacją, projekty budowlane i wykonawcze (m.in. z branży drogowej, odwodnienia, oświetlenia), kosztorys inwestorski, materiały do przetargu na realizację prac, a także materiały niezbędne do uzyskania kluczowych zgód, czyli decyzji środowiskowej i zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.
Projektowany odcinek ma 1,9 km długości. Oprócz budowy nowej trasy na tym fragmencie, zostaną przebudowane drogi lokalne w tej okolicy o łącznej długości 1,2 km.
"Obecnego połączenia komunikacyjnego pomiędzy ulicami Szosa Chełmińska – Szosa Okrężna nie ma. Istnieją jedynie ulice, które będą stanowić skrzyżowania / połączenia z Trasą Średnicową, m.in. z ul. Wybickiego, Borowiacką, Kaszubską, Grunwaldzką, Św. Józefa, Morycińskiego, Św. Klemensa oraz Szosą Okrężną. Trasa Średnicowa stanowić będzie połączenie dwóch główniejszych ciągów komunikacyjnych miasta – drogi wojewódzkiej nr 553 z ul. Szosa Okrężna (droga powiatowa nr 3231C). Wszystkie wskazane wyżej ulice posiadają nawierzchnie ulepszone, tj. bitumiczne bądź betonowe (z kostki lub trylinki)" - czytamy w specyfikacji przetargowej.
W ramach tego zadania przewidziano m.in. budowę jezdni, chodników, zatok autobusowych, infrastruktury dla pieszych i rowerzystów, parkingów przy ul. Wybickiego (w pobliżu osiedla mieszkaniowego) i przy ul. Grunwaldzkiej (przy kościele), odwodnienie nawierzchni drogowych oraz montaż oświetlenie drogowego. "Wykonawca winien przewidzieć możliwość połączenia Trasy Średnicowej z układem komunikacyjnym dróg wewnętrznych" - czytamy w wytycznych dla projektantów.
Jak będzie wyglądać docelowo nowy układ drogowy, który powstanie między Szosą Chełmińską a Szosą Okrężną? Wstępną koncepcję dla trasy średnicowej na tym odcinku poznaliśmy pod koniec 2015 r., kiedy było głośno wokół budowy ul. Długiej między Szosą Chełmińską a św. Józefa. Pisaliśmy o tym tutaj:
[ZT]1840[/ZT]
Docelowo średnicówka na tym odcinku ma być trasą dwujezdniową (po dwa pasy w każdym kierunku). W rejonie Kaszubskiej południowa nitka ma biec śladem ul. Grunwaldzkiej. Pierwszym skrzyżowaniem ma być połączenie z ul. św. Józefa (czterowlotowe z dodatkowymi pasami dla relacji lewo- i prawoskrętu). Ruch na nim ma być sterowany za pomocą sygnalizacji świetlnej. Docelowy wariant trasy średnicowej przewiduje zmianę przebiegu ul. Grunwaldzkiej. Obecny wyjazd w kierunku zachodnim zostanie zamknięty. Trasa zaś ma być połączona z ul. Bema w śladzie torów kolejowych i tereny wojskowe.
Pod koniec 2015 r. była też mowa o etapowaniu tej budowy. Najpierw układ dwujezdniowy miałby powstać między Szosą Chełmińską a Borowiacką, gdzie średnicówka przechodziłaby w układ jednojezdniowy - na jezdnię południową, która miałaby zostać wybudowana w docelowym śladzie. Wszystko przed to, że z budową trasy koliduje willa z lat 30. XX w. z zabytkowym ogrodem - na rogu ul. Grunwaldzkiej i św. Józefa.
O tym, jak będzie wyglądać realizacja trasy - czy od razu powstanie w docelowym kształcie, czy zostanie podzielona na etapy - napiszemy wkrótce.
9 3
Może niech dokończa druga nitkę przy swietopelka...