Na ul. Kościuszki w Toruniu trwają intensywne prace przy modernizacji torowiska oraz sieci trakcyjnej. Inwestycja obejmuje odcinek od wysokości posesji przy ul. Kościuszki 28–30 do ul. Olbrachta, czyli około 1,2 kilometra toru pojedynczego.
Większość torowiska powstaje w tzw. technologii zielonej, to znaczy, że między szynami pojawi się roślinna nawierzchnia, która poprawi estetykę ulicy i ograniczy hałas. Wymienione zostaną również wiaty przystankowe, a przystanki zyskają zielony charakter.
Aktualnie prace prowadzone są na torze w kierunku ul. Grudziądzkiej, co pozwala utrzymać wahadłowy ruch tramwajów. Stare tory i sieć trakcyjną już zdemontowano, trwa pogłębianie koryta torowiska, budowa fundamentów pod słupy trakcyjne oraz układanie kanalizacji kablowej.
Zakończenie prac planowane jest na sierpień 2026 roku. Inwestycja realizowana jest w ramach projektu „Rozwój ekologicznej komunikacji miejskiej w Toruniu”, współfinansowanego z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021–2027.
Druga duża inwestycja dotyczy torowiska w ciągu ul. Konstytucji 3 Maja. Prace obejmują odcinek od ul. Śląskiego do pętli Olimpijska. Powstanie tam 4,6 kilometra toru pojedynczego, w większości zielonego, a także nowa sieć trakcyjna i infrastruktura towarzysząca.
[FOTORELACJANOWA]14108[/FOTORELACJANOWA]
Modernizowana jest również sama pętla Olimpijska oraz łuk torowy na skrzyżowaniu Szosy Lubickiej z ul. Śląskiego. W ramach inwestycji powstanie nowa podstacja trakcyjna oraz instalacja do napełniania piasecznic w tramwajach.
[ZT]71638[/ZT]
Obecnie prace toczą się na torze północnym – ruch tramwajów odbywa się wahadłowo po torze południowym. Ekipy budowlane usuwają kolizje z siecią ciepłowniczą i gazową oraz układają kable zasilające oświetlenie i sieć teletechniczną.
Zakończenie tej części inwestycji przewidziano na styczeń 2027 roku. Zadanie jest współfinansowane z programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021–2027.
Po zakończeniu obu inwestycji toruńskie tramwaje mają kursować ciszej, płynniej i z mniejszym wpływem na środowisko. Zielone torowiska ograniczą hałas i poprawią mikroklimat miasta, a nowe przystanki zwiększą komfort pasażerów.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz