Logo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika oraz cały związany z nim projekt identyfikacji wizualnej znalazł się w finale ważnego konkursu.
Chodzi o konkurs Dobry Wzór 2016, który organizuje Instytut Wzornictwa Przemysłowego. To jedyna w kraju instytucja o statusie jednostki naukowej oraz Centrum Badawczo - Rozwojowego, która zajmuje się systemowo wzornictwem i prowadzi działalność na rzecz poprawy - poprzez stosowanie wzornictwa - innowacyjności i konkurencyjności polskich przedsiębiorstw. Doradza przedsiębiorcom, administracji publicznej, instytucjom i projektantom.
Do tegorocznej edycji konkursu zgłoszono 222 produkty i usługi. W finale znalazło się 136 propozycji, które rywalizują w dziewięciu kategoriach: dom, praca, sfera publiczna, usługi, nowe technologie, grafika użytkowa i opakowania, nowe materiały produkcyjne, transport i komunikacja, moda i akcesoria.
[ZT]2372[/ZT]
Logo UMK oraz cały system identyfikacji wizualnej toruńskiego uniwersytetu został zaprojektowany przez zespół pod kierownictwem prof. Edwarda Salińskiego i dr. Szymona Salińskiego (studio graficzne S3design). Rywalizować będzie w kategorii „grafika użytkowa i opakowania”. Pokonać będzie musiał 21 konkurentów.
Od początku nowe logo wzbudzało wiele kontrowersji.
- Po raz pierwszy w całej swojej historii Uniwersytet Mikołaja Kopernika będzie miał całościowy, spójny i uporządkowany system identyfikacji wizualnej, obejmujący zarówno znaki graficzne jak i sposoby ich wykorzystania - zapewniał w marcu ubiegłego roku prof. Andrzej Tretyn, rektor toruńskiej uczelni. - Uniwersytet musi dysponować takim systemem, to niezwykle ważny element naszej promocji i budowy wizerunku, bez których nie da się funkcjonować w warunkach konkurencji. Jestem pewien, że nowe logo, wyrastające z dotychczasowego znaku, oraz cały system identyfikacji wizualnej znacząco pomogą budować wizerunek UMK, zwłaszcza wśród przyszłych studentów i naszych zagranicznych partnerów.
Szybko posypały się jednak nieprzychylne komentarze. "Pacman", "jajko na twardo", "patelnia" - to najczęstsze epitety, jakich używano w odniesieniu do nowego logo. Podkreślano, że przypomina ono logo TVN i w żaden sposób nie kojarzy się z uniwersytetem. Mimo licznych głosów sprzeciwu ze strony studentów i kadry naukowej - logo nie zostało zmienione.
Laureatów poznamy 20 października.