Kolejny odcinek torowiska tramwajowego – w ciągu Szosy Lubickiej – zostanie zmodernizowany w Toruniu. Prace ruszą w nocy z dnia 29 na 30 stycznia 2021 r. (z piątku na sobotę) i obejmą fragment trasy linii nr 1 i 5 w ciągu Szosy Lubickiej - od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego.
W związku z tym zostaną wprowadzone zmiany w organizacji ruchu drogowego i komunikacji miejskiej.
- Przystępujemy do realizacji kolejnego zadania w ramach projektu „Poprawa funkcjonowania komunikacji miejskiej w Toruniu – BiT-City II” współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020”. Projekt ten zawierza osiem zadań, z których najważniejszym jest budowa nowej linii tramwajowej do tzw. osiedla Jar – mówi prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Toruniu Zbigniew Wyszogrodzki.
Są w nim także cztery zadania modernizacyjne. Na trzy z nich podpisaliśmy już umowy. Prace na pierwszym odcinku, w ciągu ul. Kraszewskiego, ruszyły w ubiegłym roku i trwają, a teraz przyszedł czas na modernizację torowiska wraz z siecią trakcyjną na trasie linii nr 1 i 5, w ciągu szosy Lubickiej, od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego. Kolejne zadanie, na które już mamy umowę, to modernizacja torowiska w ul. Bydgoskiej.
W ramach tych trzech zadań modernizacyjnych przebudowanych zostanie łącznie ponad 8 330 metrów toru pojedynczego (4 165 mb), w tym powstanie ponad 5 517 mtp (2 758 mb) zielonego torowiska. Toruń zyska nowe tory i sieć trakcyjną, wyposażone w sygnalizację świetlną przejścia dla pieszych, odnowione jezdnie i chodniki oraz rozbudowany system informacji pasażerskiej.
- Wykonawcą tego zadania jest Balzola Polska Sp. z o.o., a ich wartość wynosi ponad 31,8 mln zł brutto Umowę podpisano 4 listopada 2020 r. W jej myśl roboty powinny się zakończyć w terminie do 13 miesięcy od daty zawarcia umowy, tj. do grudnia br. – dodaje prezes Wyszogrodzki. - Modernizacja torowiska wraz z siecią trakcyjną obejmie odcinek ul. Szosa Lubicka od pl. Daszyńskiego do ul. Ślaskiego, z wyłączeniem pl. Sybiraków (skrzyżowanie z ul. Przy Skarpie).
Zakres robót obejmuje:
• wykonanie niezbędnych robót rozbiórkowych;
• przebudowę torowiska tramwajowego wraz z infrastrukturą przystankową,
• przebudowę przejazdów i przejść przez torowisko;
• dostosowanie przejścia podziemnego przy CH OBI do potrzeb osób niepełnosprawnych (montaż platform schodowych);
• przebudowę sieci trakcyjnej,
• przebudowę kabli zasilających sieć trakcyjną,
• przebudowę sterowania i ogrzewania zwrotnic,
• przebudowę i budowę systemu odwodnienia układu torowego,
• przebudowę i zabezpieczenie istniejących sieci uzbrojenia terenu będących w kolizji z przebudowywanym układem torowym,
• przebudowę oświetlenia ulicznego,
• rozbudowę systemu informacji pasażerskiej, budowę tablic informacji pasażerskiej. W ramach przebudowy SIP projektuje się wykonanie dwóch nowych tablic Systemu Informacji Pasażerskiej na przystankach tramwajowych „Jamontta” i „Rydygiera” po stronie południowej.
• budowę i przebudowę sieci teletechnicznych,
• rozbudowę sygnalizacji świetlnych,
• nasadzenia drzew i krzewów; odtworzenie trawników na powierzchni 31 144 m2, zabezpieczenie na czas budowy 328 szt. drzew, nasadzenie krzewów w ilości 4054 szt. (zgodnie z wykazem)
• odtworzenie terenów zieleni po robotach budowlanych;
• wprowadzenie i utrzymanie stałej organizacji ruchu.
Przeprowadzenie modernizacji torowiska wiąże się z koniecznością wprowadzenie zmian w organizacji ruchu drogowego i komunikacji miejskiej.
Zgodnie z umową, prace modernizacyjne mają być wykonywane przy zachowaniu ruchu tramwajowego. W tym celu w pierwszym etapie robót planuje się wykonać tymczasowe rozjazdy torowe tzw. „przewiązki”, mające na celu skierowanie ruchu tramwajowego na jeden tor – północny. Umożliwi to wahadłowy ruch tramwajów w czasie realizacji wszystkich robót.
W ciągu ulicy Szosa Lubicka zostaną wykonane dwie "przewiązki": jedna na wschód od pl. Daszyńskiego, druga po stronie wschodniej od przystanków tramwajowych na wysokości ul. Piskorskiej, przed skrętem w ulicę Ślaskiego.
[ALERT]1611676447313[/ALERT]