Zamknij
Ważne

Zmiany na al. Jana Pawła II w Toruniu! Sprawdź szczegóły przebudowy kluczowej drogi

FD/materiały nadesłane 08:00, 12.12.2019
fot. materiały własne fot. materiały własne

Zmiany na al. Jana Pawła II w Toruniu! Sprawdź szczegóły!

Zapowiada się prawdziwa drogowa rewolucja! Drogowcy wchodzą w zasadniczą fazę przebudowy al. Jana Pawła II. Wycięto już drzewa, które przeszkadzały w inwestycji.  Teraz kierowcy z Torunia i pasażerowie MZK muszą uzbroić się w cierpliwość!

Prace – ze względu na rozległy zakres – podzielono na etapy. Pierwszy, obejmujący ul. Chopina i Wały gen. Sikorskiego, rozpoczął się w maju br. 6 grudnia 2019 r. Wojewoda wydał zezwolenie dla drugiego etapu, czyli al. św. Jana Pawła II, ul. Kraszewskiego i Czerwona Droga, dzięki czemu wykonawca może rozpocząć kolejny etap robót drogowych. Stanie się to 12 grudnia 2019 r. po godzinie 9.00, czyli po godzinach porannego szczytu komunikacyjnego.

Inwestycja jest realizowana w ramach projektu „Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego w Toruniu – BiT-City II”. Obejmuje przebudowę istniejących torowisk tramwajowych wzdłuż ulic: Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wały gen. Sikorskiego oraz Kraszewskiego i Czerwona Droga oraz budowę nowego odcinka torowiska łączącego pl. Artylerii Polskiej i pl. Niepodległości wraz z infrastrukturą towarzyszącą – W al. św. Jana Pawła II powstanie nowoczesny węzeł przesiadkowy integrujący transport autobusowy z tramwajowym. Przeprowadzona zostanie również kompleksowa przebudowa układu drogowego w obrębie przebudowywanych torowisk. Zakres jest więc bardzo szeroki.

mówi prezes MZK w Toruniu, Zbigniew Wyszogrodzki. 

Ten etap budowy będzie podzielony na dwa podetapy: podetap 1 - kiedy ruch samochodowy będzie odbywał się po jezdni wschodniej, czyli od strony starówki oraz podetap 2 - kiedy ruch zostanie przełożony na jezdnię zachodnią, od strony Bydgoskiego Przedmieścia.

Zakres robót w al. św. Jana Pawła II:

  • budowa nowego torowiska na płycie betonowej (przystosowane do ruchu autobusowego i tramwajowego) wraz z budową sieci trakcyjnej,
  • budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego w formie „zielonego przystanku”, z wiatami w stylu staromiejskim i podgrzewaną nawierzchnią peronów,
  • wykonanie nowych rozjazdów tramwajowych,
  • wykonanie nowego odcinka torowiska tramwajowego łączącego pl. Artylerii Polskiej z pl. Niepodległości,
  • wykonanie nowej konstrukcji jezdni (wzmocnienie podłoża rodzimego, nowej podbudowy zasadniczej konstrukcji nośnej jezdni  oraz  nawierzchni bitumicznej),
  • nowe chodniki, ścieżki rowerowe i oświetlenie wzdłuż przebudowanej linii tramwajowej,
  • wykonanie nowych zatok autobusowych,
  • sygnalizacja świetlna dla ruchu drogowego i torowego,
  • budowa kolektora deszczowego w jezdni zachodniej  wraz ze studniami rewizyjnymi oraz budowa sieci wodociągowej,
  • urządzenie zieleni i wykonanie małej  architektury (płotki przeciwrozbryzgowe, ławki, śmietniki).

Nowe drogi, chodniki, ścieżki rowerowe, zintegrowany węzeł przesiadkowy, pas tramwajowo – autobusowy i łącznik torowy – tak w przyszłości będzie wyglądał plac Rapackiego i jego okolice. 12 grudnia 2019 r. rusza kolejny etap prac – przebudowa alei św. Jana Pawła II. 

Zaczynamy od sfrezowania nawierzchni bitumicznej, następnie od rozbiórki torowiska i usunięcia starych torów. Następnie zajmiemy się uzbrajaniem sieci podziemnych, czyli budową nowego kolektora deszczowego, który ma za zadanie odwodnić jezdnię oraz torowisko, układaniem nowego wodociągu,  nowych kanalizacji deszczowych, teletechnicznych i elektroenergetycznych. Następnie będą wykonywane odkrywki związane z budową fundamentów do słupów trakcyjnych. To będzie się działo do Świąt Bożego Narodzenia, a w styczniu zobaczymy, na co nam pozwoli pogoda.

wyjaśnia Wojciech Kulpiński, kierownik budowy.

W czasie prac zmieni się organizacja ruchu drogowego, odrębnie dla każdego podetapu.

Zmiany w organizacji ruchu drogowego dla podetapu I, kiedy to ruch będzie się odbywał po jezdni od strony starówki:

  • zamknięcie jezdni od strony Bydgoskiego Przedmieścia,
  • ruch w obu kierunkach będzie odbywał się po jednej jezdni - od strony starówki,
  • nie będzie możliwy wjazd w ul. Mickiewicza z al. św. Jana Pawła II i Wałów gen. Sikorskiego,
  • nie będzie możliwy wjazd w Wały gen. Sikorskiego od strony pl. Niepodległości,
  • zamknięcie wyjazdu z ul. Słowackiego w al. św. Jana Pawła II, OBJAZD: ul. Słowackiego – Moniuszki – Kraszewskiego,
  • wyjazd z ul. Chopina będzie odbywał się jak dotychczas, tj. tylko w prawo w kierunku na most drogowy,
  • na Wałach gen. Sikorskiego ruch będzie odbywał się jak dotychczas,
  • zjazd z pl. Niepodległości w al. św. Jana Pawła II będzie odbywał się po jednym pasie ruchu z każdego kierunku.

By zminimalizować utrudnienia, zalecany jest objazd przez most gen. Elżbiety Zawackiej.

Nastąpi zmiana lokalizacji przystanku autobusowego na al. św. Jana Pawła II - przystanek autobusowy  w kierunku lewobrzeża zostanie przeniesiony za skrzyżowanie z ul. Chopina.

Od czwartku 12 grudnia od godz. 9:00, w związku z przebudową al. św. Jana Pawła II i brakiem możliwości wjazdu w ul. Mickiewicza, wprowadzona zostanie zmiana w trasie przejazdu autobusów linii zastępczej nr 53. Autobusy jadące w kierunku Bydgoskiego Przedmieścia pojadą ul. Czerwona Droga (przystanek przy Cinema City) i dalej ul. Kraszewskiego i Matejki (przystanek tymczasowy przed ul. Mickiewicza). Ominą zatem przystanki przy al. Solidarności i pl. Rapackiego.

mówi Krzysztof Przybyszewski z Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Torunia.

Co nas czeka w kolejnych etapach prac?

Etap II, podetap 2

Po zakończeniu pierwszego podetapy prac w al. św. Jana Pawła II ruch zostanie przełożony na jezdnię zachodnią.

Etap III

Ostatnim etapem robót budowlanych będzie przebudowa pl. Niepodległości. Prace będą obejmowały budowę węzła torowego na pl. Niepodległości z połączeniem nowego odcinka torowiska w al. św. Jana Pawła II oraz przebudowę fragmentów istniejącego torowiska wzdłuż ulic Kraszewskiego i Czerwona Droga.

Cała inwestycja będzie kosztować ponad 70 milionów złotych. 

(FD/materiały nadesłane)
Dalszy ciąg materiału pod wideo ↓

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%