W tym roku miasto ogłosi konkurs na opracowanie koncepcji budowy mostu zachodniego - na wysokości Szosy Okrężnej. Kiedy może rozpocząć się budowa kolejnej przeprawy przez Wisłę?
Wątek dotyczący budowy mostu zachodniego wraca co jakiś czas. Zwykle jest o nim mowa w kontekście kampanii wyborczej. Tym razem pytanie o przeprawę na wysokości Szosy Okrężnej padło podczas poniedziałkowego czatu na Facebooku z prezydentem Michałem Zaleskim.
- Jakie są plany budowy trzeciego mostu dla Torunia i przybliżone daty i miejsce powstania? - zapytał jeden z uczestników czatu.
- Zgodnie z planami zagospodarowania miasta są jeszcze w Toruniu dwie lokalizacje dla potrzeb budowy mostów przez Wisłę. Jedna z nich, nazywana popularnie „Waryńskiego”, jest w bliskim sąsiedztwie mostu kolejowego, a druga, „Zachodnia”, na przedłużeniu ul. Szosa Okrężna w kierunku Wisły - czytamy w odpowiedzi, jaką udzielił Zaleski. - Ze względu na równomierność rozłożenia mostów w mieście, celową i właściwą w rozważaniach na najbliższy czas jest lokalizacja „Zachodnia”.
W tym roku Miejski Zarząd Dróg ma ogłosić konkurs na opracowanie koncepcji budowy mostu na wysokości Szosy Okrężnej. - Należy jednak pamiętać, że rozpoczęcie budowy tego obiektu to zapewne za kilka lat, a być może nawet za około 10 lat - wskazuje Zaleski. - Koncepcja jest potrzebna po to, aby na trwałe zarezerwować tereny pod budowę tego kolejnego mostu.
Na podstawie wielokryterialnej koncepcji dla mostu zachodniego zostanie ostatecznie wytyczony i zarezerwowany korytarz pod tę trasę. Trasa zachodnia ma być połączona z węzeł Toruń Zachód (obecnie Nieszawka) na drodze ekspresowej S10 i drodze krajowej nr 15.
Jej przebieg jest od wielu lat wpisany w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i plany zagospodarowania przestrzennego. Będzie to przedłużenie Szosy Okrężnej w kierunku południowym, pomiędzy stacją paliw BP a terenami Fundacji Ducha. W granicach miasta obejmuje odcinek tylko do osi Wisły.
Parametry techniczne trasy (szerokość pasa drogowego, liczbę pasów na samej przeprawie) wskaże koncepcja wielokryterialna. Ile może kosztować budowa trzeciego mostu? Według szacunków z 2016 r. ok. 285 mln zł. Taka wycenia pojawiła się w „Studium zrównoważonego rozwoju systemów transportowych powiatów bydgoskiego i toruńskiego ze szczególnym uwzględnieniem miast Bydgoszczy i Torunia” z 2016 r.Według wyliczeń natężenie ruchu na moście zachodnim może wynieść ok. 23,4 tys. samochodów na dobę.