W tym roku miasto ogłosi konkurs na opracowanie koncepcji budowy mostu zachodniego - na wysokości Szosy Okrężnej. Kiedy może rozpocząć się budowa kolejnej przeprawy przez Wisłę?
Wątek dotyczący budowy mostu zachodniego wraca co jakiś czas. Zwykle jest o nim mowa w kontekście kampanii wyborczej. Tym razem pytanie o przeprawę na wysokości Szosy Okrężnej padło podczas poniedziałkowego czatu na Facebooku z prezydentem Michałem Zaleskim.
- Jakie są plany budowy trzeciego mostu dla Torunia i przybliżone daty i miejsce powstania? - zapytał jeden z uczestników czatu.
- Zgodnie z planami zagospodarowania miasta są jeszcze w Toruniu dwie lokalizacje dla potrzeb budowy mostów przez Wisłę. Jedna z nich, nazywana popularnie „Waryńskiego”, jest w bliskim sąsiedztwie mostu kolejowego, a druga, „Zachodnia”, na przedłużeniu ul. Szosa Okrężna w kierunku Wisły - czytamy w odpowiedzi, jaką udzielił Zaleski. - Ze względu na równomierność rozłożenia mostów w mieście, celową i właściwą w rozważaniach na najbliższy czas jest lokalizacja „Zachodnia”.
W tym roku Miejski Zarząd Dróg ma ogłosić konkurs na opracowanie koncepcji budowy mostu na wysokości Szosy Okrężnej. - Należy jednak pamiętać, że rozpoczęcie budowy tego obiektu to zapewne za kilka lat, a być może nawet za około 10 lat - wskazuje Zaleski. - Koncepcja jest potrzebna po to, aby na trwałe zarezerwować tereny pod budowę tego kolejnego mostu.
Na podstawie wielokryterialnej koncepcji dla mostu zachodniego zostanie ostatecznie wytyczony i zarezerwowany korytarz pod tę trasę. Trasa zachodnia ma być połączona z węzeł Toruń Zachód (obecnie Nieszawka) na drodze ekspresowej S10 i drodze krajowej nr 15.
Jej przebieg jest od wielu lat wpisany w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i plany zagospodarowania przestrzennego. Będzie to przedłużenie Szosy Okrężnej w kierunku południowym, pomiędzy stacją paliw BP a terenami Fundacji Ducha. W granicach miasta obejmuje odcinek tylko do osi Wisły.
Parametry techniczne trasy (szerokość pasa drogowego, liczbę pasów na samej przeprawie) wskaże koncepcja wielokryterialna. Ile może kosztować budowa trzeciego mostu? Według szacunków z 2016 r. ok. 285 mln zł. Taka wycenia pojawiła się w „Studium zrównoważonego rozwoju systemów transportowych powiatów bydgoskiego i toruńskiego ze szczególnym uwzględnieniem miast Bydgoszczy i Torunia” z 2016 r.Według wyliczeń natężenie ruchu na moście zachodnim może wynieść ok. 23,4 tys. samochodów na dobę.
Janek13:14, 09.05.2018
Oby to była tylko kiełbasa wyborcza. Nowy most kosztował ponad 600mln zakładając, że już dziś m.in. przez wyższe płace i ceny materiałów koszt byłby około 30% wyższy to będzie prawie miliard zł. Pytanie czy po remoncie mostu Piłsudskiego (który na pewno usprawni ruch przez Wisłę i zmniejszy korki) naprawdę potrzebujemy wydać miliard złotych na kolejny most??? Nie ma w tym mieście sensowniejszych wydatków?? 13:14, 09.05.2018
Phoenix13:29, 09.05.2018
Most Zachodni powinien powstać jak najszybciej, a na nim powinna zostać wytyczona linia tramwajowa, która łączyłaby Pl. Skalskiego, a być może i pętlę Uniwersytet z Podgórzem i dalej, przez Andersa, os. Stawki, a może i w przyszłości z TPT czy Czerniewicami. 13:29, 09.05.2018
łukasz13:38, 09.05.2018
tylko pytanie po co te tramwaje za setki milinów złotych??na jar około 200 milionów wydadza na tramwaje wolałbym 1/3 mostu postawić za tą kasę :) 13:38, 09.05.2018
Phoenix15:33, 10.05.2018
Do: łukasz
Tramwaje to komunikacja, a komunikacja to rozwój.
Lewobrzeże i tak coraz bardziej się rozwija i ta garstka autobusów nie starcza.
Tramwaje poprawiłyby skomunikowanie i wpłynęły na dalszy rozwój tej części miasta.
Co do tego co byś wolał, to zapewne jesteś kierowcą i w głowie Ci tylko kolejna droga. 15:33, 10.05.2018
Gość15:23, 09.05.2018
Boję się o brak przemyśleń gospodarczych. Most powinien łączyć jak największe skupiska mieszkańców i jednocześnie być obwodnicą zachodnią miasta, a dzięki temu powinien tworzyć perspektywy inwestycyjne na sąsiednich działkach dla budowy osiedli i nowych miejsc pracy. Szkoda, że urzędnicy nie muszą być fachowcami, a za miliony zł. odpowiadają osoby znajome często po ukończeniu administracji. 15:23, 09.05.2018
Po administracji 17:47, 09.05.2018
A co kolego masz do administratywistow? Ty co skonczyles że gardzisz tym kierunkiem? 17:47, 09.05.2018
Gość22:41, 09.05.2018
Nie mam nic do osób po jakimkolwiek kierunku.uwazam, że każdy powinien być fachowcem na swoim stanowisku. Za finanse i inwestycje powinna być odpowiedzialną osobą, która się na tym zna. 22:41, 09.05.2018
Torrr15:50, 09.05.2018
Najpierw należy wybudować jeden optymalny węzeł na wprost nowego mostu zamiast dwóch szkodliwych (Kluczyków ładujących prawie cały ruch wjazdowy do miasta na stary most i pokręconych Czerniewic którymi nic nie zjedzie).
Proponuję tam tunel otwarty pod Włocławską (tunel 2x2) i rondem Łódzka (tunel już 1x2 - prawe pasy przechodzące wcześniej w łącznice jedno pasowe biegnące na "gorę" na rondo Łódzka (podobnie jak na Daszyńskiego od strony Wschodniej). Dwa bajpasy ronda "Łódzka" zostają. Trzeci bajpas Andersa->Czerniewice do likwidacji.
Od strony mostu wschodniego przed węzłem Łódzka 3 pasy: lewy w dół do tunelu prosto do S10 pod rondem i Włocławską , środkowy na rondo "Łódzka", prawy w bajpas w prawo z mostu na Podgórz.
1.Powstaje docelowy węzeł dwupoziomowy "Łódzka" z tunelem 1x2 pod rondem w osi nowy most-S10/A1
2.Mieszkańcy 8 domków szerokiego korytarza Jaspisowej nic nie widzą ani nie słyszą.
3.Nie odcinamy Włocławskiej czyli wschodniej części osiedla Piaski położonego bliżej torów (łącznik leci pod nią,nie musimy wtedy budować kolizyjnego przejazdu przez ruchliwe tory na Łódź na Włocławskiej a odcięci mieszkańcy jeździć przez nie dookoła do centrum przez nowe rondo przy TPT na Łódzkiej w lesie)
4.Omijamy tereny najbardziej zamieszkałe minimalizując natężenie na starym moście, Poznańskiej, Andersa, Łódzkiej 15:50, 09.05.2018
Torrr16:03, 09.05.2018
Most zachodni powinien kosztować miasto "zaledwie" 80 mln zł. Powstanie tam prosta jedno jezdniowa "decha" (taka jak jedna z nitek mostu A1 w Czerniewicach). Koszt ok 300 mln zł. Dodatkowo granica miasta jest na Wiśle więc miasto płaci tylko za połowę mostu zachodniego (150 mln zł) w tym tunel jedno jezdniowy pod pl Skalskiego w osi Okrężna-most zachodni. Przy co najmniej 50 % dofinansowaniu miasto na wkład własny wydałoby 80 mln zł na most zachodni.
Aby pozyskać dofinansowanie zewnętrzne, na most zachodni można przenieść drogę wojewódzką z awaryjnej przeprawy promowej/pontonowej Bydgoska/Przybyszewskiego (DW257) i ta droga powinna być wkomponowana w tą przeprawę co pozwoli na pozyskanie środków zewnętrznych na budowę. Podobnie zrobiła Bydzia z trasą uniwersytecką wkomponowując w nią drogę wojewódzką.
16:03, 09.05.2018
abc08:11, 10.05.2018
A kto zapłaci Twoim zdaniem za drugą połowę? Chyba nie uważasz, że Gmina Wielka Nieszawka? Mimo, że do najbiedniejszych nie należy, to na taki most w życiu się nie zrzucą. Tym bardziej, że to Toruń powinien mieć w tym większy interes. Więc kto zapłaci? 08:11, 10.05.2018
Torrr09:31, 10.05.2018
@Do abc
Wkład własny na drogi wojewódzkie poza miastem wykłada marszałek (też ok 80 mln zł). A dofinansowanie UE na te drogi poza miastem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO). Z tego samego programu UE (RPO) dofinansuje się część miejską. 09:31, 10.05.2018
Phoenix15:44, 10.05.2018
Do: Torrr
Co do przeniesienia awaryjnej przeprawy promowej, to... przypomnisz kiedy ostatnio była ona używana? Nie sądzę by ktoś dał kasę na przerzucenie drogi, która nie jest używana.
Tunel na Skalskiego też mija się z celem, bo skoro przeprawa ma służyć tylko mieszkańcom, to wystarczy zwykłe włączenie do obecnego układu drogowego. Dużo lepiej byłoby przerzucić tramwaj przez ten most skoro przez inne się już nie da. 15:44, 10.05.2018
Yoko06:27, 10.05.2018
Łysy bredzi. Jak by chciał trzeci most budować, to by najpierw nie paraliżował miasta na rok przez remont starego mostu. 06:27, 10.05.2018
hecer22:31, 10.05.2018
Nawet z mostem Zachodnim miałbyś paraliż.
Obie lokalizacje są błędem - wschodnia i zachodnia.
22:31, 10.05.2018
hecer22:33, 10.05.2018
ZACHODNIA OBWODNICA TORUNIA!
Wreszcie! Co prawda czekałem na Trasę Wschodnią, ale może być i Zachodnia.
Czyżby jednak z Trasą Wschodnią było coś nie tak? Czy ten kosmiczny projekt z akweduktem dla Strugi Toruńskiej był zagrożony? 22:33, 10.05.2018
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu ddtorun.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Marzena06:32, 10.05.2018
5 1
Ale co usprawni remont starego mostu? Tylko ruch pieszy i rowerowy będzie miał większy pas, droga dla aut pozostaje bez zmian. W szczycie korki będą te same. 06:32, 10.05.2018