Miejski Zakład Komunikacji podpisał umowę z firmą MAN Truck & Bus Polska na dostawę 14 hybrydowych autobusów.
Przetarg na dostawę 14 hybrydowych autobusów został ogłoszony jeszcze w październiku ub.r. I choć zgłosiła się do niego tylko jedna firma - MAN Truck & Bus Polska - to procedura przetargowa zakończyła się dopiero niedawno. Z uwagi na wartość kontraktu - 24,8 mln zł - przetarg musiał jeszcze przejść kontrolę w Urzędzie Zamówień Publicznych. Zakończyła się ona w kwietniu.
Dostawa kolejnych pojazdów pozwoli na wymianę starych autobusów. Chodzi przede wszystkim o wysłużone jelcze.
- W transporcie publicznych Torunia jeździ 51 jelczy, które pewnie żadnej lub znikomą normę ochrony środowiska trzymają - mówi prezydent Torunia Michał Zaleski. - Wymiany taboru będą sukcesywne. To ważny element poprawy standardu transportu publicznego.
Nowe autobusy będą mieć 12 m długości. Będą przystosowane do przewozu niepełnosprawnych. Mają być wyposażone w monitoring, automaty do sprzedaży biletów, klimatyzację, gniazda USB, WiFi i silnik spełniający normę ekologiczną Euro 6. Od innych pojazdów MZK wyróżniać je będzie zastosowane w autobusie połączenie silnika wysokoprężnego i napędu elektrycznego.
Autobusy zostaną dostarczone w dwóch turach: pierwszych siedem do 31 października, a pozostałe do 15 listopada.
- To bardzo nowoczesny sprzęt polskiej produkcji, w którym jest też polska myśl techniczna - mówi Piotr Stański, prezes MAN Truck & Bus. - Wszystkie autobusy miejskie powstają w dawnej fabryce Stara w Starachowicach, którą przejęliśmy w 2000 r. Produkujemy tam pojazdy nie tylko na rynek polski, ale też europejski.
Piotr Kwiatkowski z firmy MAN Truck & Bus podkreśla, że autobusy hybrydowe obecnie jest najkorzystniejszym rozwiązaniem pod kątem eksploatacyjnym i ekonomicznym, jakie można zaproponować dla nowoczesnej komunikacji miejskiej.
Autobusy hybrydowe MAN zużywają o ok. 30 proc. mniej paliwa i obciążają atmosferę znacznie mniejszą ilością wydzielanego dwutlenku węgla w porównaniu do tradycyjnych autobusów. Takie pojazdy są też cichsze.
"Innowacyjna technologia napędu hybrydowego magazynuje odzyskaną dzięki rekuperacji energię hamowania w kondensatorach wysokiej mocy, znajdujących się pod aerodynamiczną pokrywą na dachu autobusu. Zmagazynowana energia wykorzystywana jest ponownie do napędu silnika elektrycznego, np. w celu wolnego od emisji oraz hałasu ruszania na przystankach" - wskazuje MAN Truck & Bus.