Zamknij
REKLAMA

Jest kasa na rewolucję tramwajową w centrum!

11:00, 13.11.2017 | WG
REKLAMA
Skomentuj
W centrum - na al. Jana Pawła II i Wałach gen. Sikorskiego - szykuje się mnóstwo zmian, fot. Tomasz Berent

Ponad trzy miesiące MZK zwlekał z rozstrzygnięciem przetargu na realizację projektu tramwajowego w centrum Torunia. W końcu toruński przewoźnik postawił na polsko-hiszpańskie konsorcjum. Ale będzie musiał dołożyć do tej inwestycji ok. 15 mln zł.

Pod koniec lipca, gdy zostały otwarte koperty z ofertami na to zadanie, wydawało się, że przetarg zostanie unieważniony i zostanie rozpisany nowy. Dlaczego? Do Miejskiego Zakładu Komunikacji wpłynęły cztery oferty, które znacznie przekraczały pulę zaplanowaną na zadanie - 39,4 mln zł. Propozycje wahały się od 60,8 mln do 70,7 mln zł.

W minionym tygodniu - po ponad trzech miesiąc od otwarcia ofert - MZK jednak rozstrzygnął przetarg. Co ciekawe, miejska spółka nie wybrała najtańszej oferty (konsorcjum PBDI i Progreg Budownictwo, które wyceniło swoje usługi na 60,8 mln zł, wycofało się z przetargu). Zwycięzcą zostało konsorcjum firm Balzola Polska z Warszawy i hiszpańskie Construcciones y Promociones Balzola, które zażądało (66,8 mln zł).  

Miasto w przetargach zwykle podaje dużo niższą wartość zadania, licząc na to, że wykonawcy dostosują do niej cenowo. W przypadku tego przetargu najniższa oferta - PBDI - przekroczyła wartość przedsięwzięcia nie o 27,4 mln zł, ale o ok. 10 mln zł. 

- Ta część projektu BiT City będzie realizowana z pieniędzy Regionalnego Programu Operacyjnego, który podlega marszałkowi - tłumaczy skarbnik miasta Magdalena Flisykowska-Kacprowicz. - Najniższa oferta przekroczyła koszt zaplanowany i złożony we wniosku o dofinansowanie do RPO o 10 mln zł. Te 10 mln zł trzeba było dołożyć.

W tym przypadku konieczna była zgoda toruńskiej rady miasta. Zielone światło rajców pozwoliło na emisję o 10 mln zł obligacji więcej niż wcześniej planowano. Tymczasem konsorcjum PBDI i Progreg wycofało swoją ofertę z przetargu. A to oznaczało, że trzeba będzie dołożyć kolejne 6 mln zł. Skąd weźmie je MZK?

- Tę kwotę MZK ma sfinansować z własnych pieniędzy - tłumaczy Flisykowska-Kacprowicz. - Skąd spółka ma własne pieniądze? W tym roku przekazaliśmy jej - jak co roku - środki na amortyzację. Zawsze mieliśmy zasadę, że spółka z amortyzacji kupowała nowe autobusy. W 2017 r. przetarg na dostawę autobusów nie wyszedł.

Urzędnicy brali też pod uwagę unieważnienie przetargu i rozpisanie kolejnego. Nie zdecydowali się jednak na takie rozwiązanie z uwagi na ryzyko, że oferty w kolejnym konkursie mogą być jeszcze wyższe.

Co zaplanowano w ramach projektu tramwajowego w centrum Torunia? W planach jest m.in. przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Chopina od skrzyżowania al. 500-lecia Torunia do skrzyżowania z al. św. Jana Pawła II i przebudowa układu drogowego al. św. Jana Pawła II od zjazdu z mostu drogowego do pl. Niepodległości.

Projekt przewiduje też budowę węzła tramwajowo-autobusowego w al. św. Jana Pawła II z pasem dla transportu zbiorowego, przebudowę układu drogowego ul. Wały gen. Sikorskiego od pl. Artylerii Polskiej do skrzyżowania z al. Solidarności, a także budowę pasa tramwajowo-autobusowego w osi ul. Wały gen. Sikorskiego od pl. Artylerii Polskiej do skrzyżowania z al. Solidarności.

Oprócz tego planowana jest przebudowa układu drogowo-torowego na pl. Niepodległości oraz krótkich odcinków torowiska w ul. Kraszewskiego i Czerwonej Drodze. Powstanie też nowy odcinek torowiska tramwajowego w al. Jana Pawła II od pl. Artylerii Polskiej do pl. Niepodległości, który będzie spinać tory linii nr 1 i 2. Dzięki temu np. podczas awarii składów na pl. Teatralnym będzie możliwe puszczenie składów objazdem.

Wykonawca zajmie się też przebudową sieci trakcyjnej wzdłuż modernizowanego torowiska w ul. Chopina, al. św. Jana Pawła II, Wałach gen. Sikorskiego, Kraszewskiego i Czerwonej Drodze. Przewidziano też montaż oświetlenia ulicznego, przebudowę bądź budowę chodników, dróg rowerowych, zjazdów i peronów, a także przejść i przejazdów przez torowisko. Ponadto pojawi się sygnalizacja świetlna wzbudzana przez tramwaj na wszystkich przejazdach tramwajowych i przejściach przez torowisko. Niezbędna będzie przy tym przebudowa infrastruktury podziemnej i zabezpieczenie kanału „B” Strugi Toruńskiej, która płynie w tym miejscu w kierunku Wisły.

Zaraz po podpisaniu umowy zaczną się prace projektowe. Roboty budowlane ruszą prawdopodobnie w czwartym kwartale 2018 r. i potrwają do czwartego kwartału 2020 r.

(WG)
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze (8)

PhoenixPhoenix

15 2

Może lepiej zamiast robić kolejną średnio działającą platformę przesiadkową UM posłuchał by raz mieszkańców lewobrzeża i "przerzucił" linię tramwajową przez most?
Inna sprawa, to przydałoby się obniżyć ceny biletów miesięcznych, bo te są drogę w stosunku do innych miast. Mieszkańcy lewobrzeża, z racji mizernego skomunikowania powinni płacić o połowę mniej za bilet miesięczny niż Ci z uprzywilejowanej części miasta.
Powód? Przypomnę tylko, że całe lewobrzeże ma mniej linii autobusowych niż jeden przystanek: Rubinkowo Centrum. Autobusy jeżdżą rzadko, w tym skrajnie rzadko jak 19-ka (co godzinę) i nie ma żadnej linii tramwajowej, choć osiedla coraz bardziej się rozbudowują czego UM stara się nie widzieć. 13:31, 13.11.2017

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

malenczukmalenczuk

5 1

Zgadzam się. Zawsze będę zaznaczał, że lewobrzeże jest zapomniane, bo wszyscy począwszy od byłych i obecnych posłów, przez większość wpływowych radnych, na marszałku woj.kończąc mieszka po drugiej, a zarazem tej lepszej stronie Wisły... 21:01, 13.11.2017


GośćGość

2 1

Nie, nie można rozbudować linii tramwajowej na lewą stronę miasta! Zwłaszcza, że przewidywany jest remont mostu drogowego, który nie uwzględnia tego w planach. Wg toruńskich urzędasów tramwaj POTRZEBNY jest na Rubinkowie i trzeba go tam wcisnąć.
Pozdrawiam prezydenta i jego głuchych urzędników. 10:17, 14.11.2017


Nasz kochany Ratusz Nasz kochany Ratusz

8 2

Jest to po części kolejne wyrzucanie dużych pieniędzy w błoto .
A co np z istniejącym odcinkiem torów na ulicy Uniwersyteckiej ..?
Słychać , że zaorzą i wybudują tam kolejny parking ..?
NIK w Toruniu znalazłby wiele złych przykładów niegospodarności .
Jeśli już się przerabia torowisko to pytanie dla kogo ... dla tej
krótkiej linii przez Bydgoskie ? ... a dlaczego nie przez most ..! 17:27, 13.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

rewolucjarewolucja

0 3

Skoro znów rewolucja! czyli za zbrodniarza lenina podgórski pasuje jak ulał (on niemalże wyjęty z bolszewickiej formaliny). 19:27, 13.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

LewobrzeżeLewobrzeże

5 1

Radni miejscy- przejrzyjcie na oczy! Taka droga, a niewiele dająca inwestycja. Dobrze już tu inni internauci zauważyli, że przecież jest taki awaryjny tor na Uniwersyteckiej i że lewobrzeże potrzebuje jak nigdy tramwaju. Może jeszcze miasto puści bezsensownie linię tramwajową przez środek Rubinkowa to już będzie komplet idiotycznych decyzji i pieniędzy wyrzuconych w błoto. 21:06, 13.11.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

hehehehehehe

2 2

Linia na Rubinkowie nie jest bezsensowna 07:48, 14.11.2017


gośćgość

4 0

Pomimo tego, że jestem mieszkańcem prawobrzeża zgadzam się z mieszkańcami lewobrzeża. Toruń powinien rozwijać się i rozbudowywać w każdym kierunku, a lewobrzeże ze względu na bardzo dobre skomunikowanie z drogami klasy A i S powinno być usłane dźwigami. Linia tramwajowa jak najbardziej, a dodatkowo wykorzystałbym w mieście linie kolejowe, które z nowymi przystankami jako kolej miejska tworzyłyby uzupełnienie systemu komunikacyjnego. 10:15, 14.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA
REKLAMA

Szanowny Użytkowniku

25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych").

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Po dniu 25 maja 2018 roku administratorami danych będzie firma VIVA MEDIA MARCIN NOWAK, 87-100 Toruń , ul. Konopnickiej 31/2, oraz nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Najczęściej ta współpraca ma na celu dostosowywanie reklam, które widzisz na naszej stronie internetowej do Twoich potrzeb i zainteresowań oraz wykonywanie różnych badań mających na celu polepszanie usług internetowych i dostosowywanie ich do potrzeb użytkowników. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

Jaki jest cel przetwarzania danych?

Dane osobowe są zbierane w ramach korzystania przez naszych Użytkowników z naszej strony internetowej wraz z funkcjonalnościami na niej udostępnianych ,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszej stronie przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów. Przetwarzamy te dane w celach opisanych w polityce prywatności, między innymi aby: dopasować treści stron i ich tematykę, w tym tematykę ukazujących się tam materiałów do Twoich zainteresowań,zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług, w tym, aby wykryć ewentualne boty, oszustwa czy nadużycia,dokonywać pomiarów, które pozwalają nam udoskonalać nasze usługi i sprawić, że będą maksymalnie odpowiadać Twoim potrzebom,pokazywać Ci reklamy dopasowane do Twoich potrzeb i zainteresowań.

Komu możemy przekazać dane?

Zgodnie z obowiązującym prawem dane mogą zostać przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. dostawcą usług IT, agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług, Zaufanym Partnerom oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. Informujemy, że na naszej stronie internetowej dane o ruchu użytkowników zbierane są przez naszych Zaufanych Partnerów.

Jak możesz zarządzać swoimi danymi?

Masz między innymi prawo do żądania dostępu do danych, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Możesz także wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności. Tam też znajdziesz informacje jak to zrobić.

Zaznacz przycisk „Zgadzam się” jeśli wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych podanych w formularzu przez VIVA MEDIA MARCIN NOWAK, 87-100 Toruń , ul. Konopnickiej 31/2 i naszych Zaufanych Partnerów jako administratora danych osobowych, w celach marketingowych, które obejmują także niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile marketingowe na podstawie aktywności na stronie internetowej zgodnie z bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa. Wyrażenie zgody jest dobrowolne , masz prawo do dostępu do swoich danych, ich poprawiania, a także wycofania udzielonej zgody w dowolnym momencie, a także o pozostałych kwestiach wynikających z art. 13 RODO, dostępnych w Polityce prywatności..

Zgadzam sięNie teraz
© ddtorun.pl | Prawa zastrzeżone