Zostało mało czasu!
0
0
dni
0
0
godzin
0
0
minut
0
0
sekund
Spraw bliskim radość
zanim będzie za późno!
Kup prezent
Zamknij
Ważne

Tak będą wyglądać toruńskie park & ride. Drogowcy właśnie ogłosili przetarg na budowę sieci parkingów. Gdzie powstaną? [WIZUALIZACJE]

WG 11:00, 02.11.2017
Tak ma wyglądać parking park & ride przy ul. Dziewulskiego, źródło: Miejski Zarząd Dróg, projekt biura architektonicznego ComProjekt Tak ma wyglądać parking park & ride przy ul. Dziewulskiego, źródło: Miejski Zarząd Dróg, projekt biura architektonicznego ComProjekt

W czterech lokalizacjach powstaną parkingi park & ride. Zostaną wybudowane na peryferyjnych przystankach komunikacji miejskiej z myślą o kierowcach spoza naszego miasta. Wszystko po to, żeby nie wjeżdżali do centrum miasta.

Idea parkingów park & ride, które od wielu lat z powodzeniem funkcjonują w wielu europejskich metropoliach, jest prosta: kierowcy zostawiają swoje samochody w tego typu obiektach, które najczęściej znajdują się na peryferyjnych przystankach komunikacji miejskiej, przesiadają się do metra, tramwajów lub autobusów i w ten sposób kontynuują drogę do centrum miasta. W taki sposób można zwiedzić np. Pragę lub Berlin.

Toruń też będzie mieć sieć swoich parkingów park & ride. Wszystko dzięki pozyskaniu funduszy w ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Na początek w skład tej sieci wejdą cztery obiekty. Gdzie powstaną? Miasto chce wybudować tego typu postoje przy ul. Dziewulskiego (na pętli "Rubinkowo II"), Olimpijskiej (w pobliżu pętli tramwajowej), Gagarina (przy kampusie uniwersyteckim) i Turystycznej.

W ostatnich miesiącach Miejski Zarząd Dróg zlecił opracowanie koncepcji dla tego typu obiektów. Teraz zaś drogowcy ogłosili przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej, a następnie wybudowanie postojów park & ride. Firmy zainteresowane tym lukratywnym kontraktem poznamy dopiero 10 stycznia. Zwycięzca przetargu będzie mieć dwa lata na realizację całego zadania.

Park & ride przy ul. Dziewulskiego (dla jadących od strony Lubicza) będzie się składać z dwóch poziomów. 105 postojów znajdzie się na pierwszym poziomie, a na parterze - pieć dla niepełnosprawnych. Na poziomie "zero" zaplanowano przystanki autobusowe, toalety i pomieszczenia techniczne m.in. dyspozytornię MZK. Zostanie urządzony teren wokół obiektu: powstanie droga dojazdowa, zjazdy z ul. Dziewulskiego i Szosy Lubickiej. W planach jest też przebudowa węzła autobusowego i układu chodników i ścieżek rowerowych.

Park & ride przy ul. Dziewulskiego, koncepcja biura architektonicznego ComProjekt

Z kolei przy ul. Olimpijskiej ma powstać 140 stanowisk na dwóch poziomach z możliwością rozbudowy w przyszłości do 220 miejsc. W planach dodatkowo jest rozbudowa ul. Kusocińskiego, budowa dwóch zjazdów (zjazd z ul. Olimpijskiej poprzez osiedlową drogę dojazdową). W obiekcie znajdzie się toaleta.

Park & ride przy ul. Olimpijskiej, koncepcja biura architektonicznego ComProjekt

Park & ride przy ul. Gagarina zdecydowanie wyróżnia się swoim wyglądem na tle pozostałych trzech obiektów. Przynajmniej tak to wygląda w koncepcji toruńskiego biura architektonicznego ComProjekt. Parking ma częściowo powstać na terenie należącym do miasta i UMK. W przyszłości będzie można go rozbudować o część usługową. Przewidziano w nim trzy poziomy ze 150 miejscami (z możliwością rozbudowy do czterech poziomów). W obiekcie znajdzie się m.in. toaleta, winda osobowo-towarowa, zjazdy czy drogi zewnętrzne.

Park & ride przy ul. Gagarina, koncepcja biura architektonicznego ComProjekt

Na ul. Turystycznej zaś nie przewidziano zadaszonego parkingu. Tam powstanie 46 postojów, w tym trzy dla niepełnosprawnych, w pobliżu obecnej pętli autobusowej na ul. Turystycznej.

"System parkowania i opłat parkingowych polegać będzie na wjeździe do parkingu wielopoziomowego, poborze biletu, zajęciu stanowiska postojowego i zakupie biletu komunikacji miejskiej w kasie parkingowej" - czytamy w materiałach przetargowych. "Tablica informacyjna (świetlna) na wjeździe informować będzie w czasie rzeczywistym będzie o ilości wolnych miejsc postojowych oraz osobno dla osób niepełnosprawnych. Po wjechaniu do budynku, w celu łatwego znalezienia miejsca postojowego pomagać będzie system czujek i punktów świetlnych, które będą informować o wolnych miejscach. Miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych oraz stanowisko ładowania pojazdów elektrycznych powinny być oznakowane strzałkami kierunkowymi z opisem umieszczonymi ponad jezdnią".

Czy parkingi park & ride zdadzą egzamin w Toruniu? Czy są potrzebne?

(WG)
Dalszy ciąg materiału pod wideo ↓

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%