Zamknij

Tak będą wyglądać toruńskie park & ride. Drogowcy właśnie ogłosili przetarg na budowę sieci parkingów. Gdzie powstaną? [WIZUALIZACJE]

11:00, 02.11.2017 WG
Skomentuj Tak ma wyglądać parking park & ride przy ul. Dziewulskiego, źródło: Miejski Zarząd Dróg, projekt biura architektonicznego ComProjekt Tak ma wyglądać parking park & ride przy ul. Dziewulskiego, źródło: Miejski Zarząd Dróg, projekt biura architektonicznego ComProjekt

W czterech lokalizacjach powstaną parkingi park & ride. Zostaną wybudowane na peryferyjnych przystankach komunikacji miejskiej z myślą o kierowcach spoza naszego miasta. Wszystko po to, żeby nie wjeżdżali do centrum miasta.

Idea parkingów park & ride, które od wielu lat z powodzeniem funkcjonują w wielu europejskich metropoliach, jest prosta: kierowcy zostawiają swoje samochody w tego typu obiektach, które najczęściej znajdują się na peryferyjnych przystankach komunikacji miejskiej, przesiadają się do metra, tramwajów lub autobusów i w ten sposób kontynuują drogę do centrum miasta. W taki sposób można zwiedzić np. Pragę lub Berlin.

Toruń też będzie mieć sieć swoich parkingów park & ride. Wszystko dzięki pozyskaniu funduszy w ramach tzw. Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Na początek w skład tej sieci wejdą cztery obiekty. Gdzie powstaną? Miasto chce wybudować tego typu postoje przy ul. Dziewulskiego (na pętli "Rubinkowo II"), Olimpijskiej (w pobliżu pętli tramwajowej), Gagarina (przy kampusie uniwersyteckim) i Turystycznej.

W ostatnich miesiącach Miejski Zarząd Dróg zlecił opracowanie koncepcji dla tego typu obiektów. Teraz zaś drogowcy ogłosili przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej, a następnie wybudowanie postojów park & ride. Firmy zainteresowane tym lukratywnym kontraktem poznamy dopiero 10 stycznia. Zwycięzca przetargu będzie mieć dwa lata na realizację całego zadania.

Park & ride przy ul. Dziewulskiego (dla jadących od strony Lubicza) będzie się składać z dwóch poziomów. 105 postojów znajdzie się na pierwszym poziomie, a na parterze - pieć dla niepełnosprawnych. Na poziomie "zero" zaplanowano przystanki autobusowe, toalety i pomieszczenia techniczne m.in. dyspozytornię MZK. Zostanie urządzony teren wokół obiektu: powstanie droga dojazdowa, zjazdy z ul. Dziewulskiego i Szosy Lubickiej. W planach jest też przebudowa węzła autobusowego i układu chodników i ścieżek rowerowych.

Park & ride przy ul. Dziewulskiego, koncepcja biura architektonicznego ComProjekt

Z kolei przy ul. Olimpijskiej ma powstać 140 stanowisk na dwóch poziomach z możliwością rozbudowy w przyszłości do 220 miejsc. W planach dodatkowo jest rozbudowa ul. Kusocińskiego, budowa dwóch zjazdów (zjazd z ul. Olimpijskiej poprzez osiedlową drogę dojazdową). W obiekcie znajdzie się toaleta.

Park & ride przy ul. Olimpijskiej, koncepcja biura architektonicznego ComProjekt

Park & ride przy ul. Gagarina zdecydowanie wyróżnia się swoim wyglądem na tle pozostałych trzech obiektów. Przynajmniej tak to wygląda w koncepcji toruńskiego biura architektonicznego ComProjekt. Parking ma częściowo powstać na terenie należącym do miasta i UMK. W przyszłości będzie można go rozbudować o część usługową. Przewidziano w nim trzy poziomy ze 150 miejscami (z możliwością rozbudowy do czterech poziomów). W obiekcie znajdzie się m.in. toaleta, winda osobowo-towarowa, zjazdy czy drogi zewnętrzne.

Park & ride przy ul. Gagarina, koncepcja biura architektonicznego ComProjekt

Na ul. Turystycznej zaś nie przewidziano zadaszonego parkingu. Tam powstanie 46 postojów, w tym trzy dla niepełnosprawnych, w pobliżu obecnej pętli autobusowej na ul. Turystycznej.

"System parkowania i opłat parkingowych polegać będzie na wjeździe do parkingu wielopoziomowego, poborze biletu, zajęciu stanowiska postojowego i zakupie biletu komunikacji miejskiej w kasie parkingowej" - czytamy w materiałach przetargowych. "Tablica informacyjna (świetlna) na wjeździe informować będzie w czasie rzeczywistym będzie o ilości wolnych miejsc postojowych oraz osobno dla osób niepełnosprawnych. Po wjechaniu do budynku, w celu łatwego znalezienia miejsca postojowego pomagać będzie system czujek i punktów świetlnych, które będą informować o wolnych miejscach. Miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych oraz stanowisko ładowania pojazdów elektrycznych powinny być oznakowane strzałkami kierunkowymi z opisem umieszczonymi ponad jezdnią".

Czy parkingi park & ride zdadzą egzamin w Toruniu? Czy są potrzebne?

(WG)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(22)

@@

3 2

Oczywiście będą to parkingi strzeżone, tak? A co z drugą stroną Wisły? 11:05, 02.11.2017

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

NEW USERNEW USER

0 0

Drugą stronę Wisły jak zwykle pominięto... A może takowy parking odciążyłby zakorkowany co rano stary most... 15:49, 02.11.2017


PaulPaul

1 1

Bo mowa jest o Toruniu a nie o drugiej stronie Wisły! 17:32, 02.11.2017


reo

MariuszMariusz

13 9

Toruń nie jest metropolią i porównywanie do Pragi (1,2 mln mieszkańców) czy Berlina (prawie 3,5 mln mieszkańców) mija się z celem. Rozwiązanie stosowane w tak dużych miastach nie zawszę sprawdza się w tak stosunkowo niedużym mieście jakim jest Toruń. 11:06, 02.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

asssikasssik

8 1

ciekawe...czy teraz to auta nie sprowadza się pod ziemię aby na zewnątrz była przestrzeń dla ludzi??? Człowiek bez światła dziennego dobrze nie funkcjonuje a maszynie to jest obojętne. I nie ma znaczenia koncepcja architektoniczna bo powstaje kolejny parking na powierzchni ziemi. 11:38, 02.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

StawkiStawki

9 3

A co z dworcami pkp? Szczególnie mam tu na myśli dworzec główny. W chwili obecnej miejsc jak na lekarstwo a koleją podróżuje jednak sporo osób i z parkowaniem przy dworcach zawsze jest problem. 12:30, 02.11.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

KamilKamil

2 3

Ja dworzec można dojechać komunikacją miejską, ewentualnie taxi. 13:45, 02.11.2017


Drive Drive

8 4

Kupiłem auto po to by nim jeździć, a nie jechać kawałek i przesiadać sie na komunikację miejska ???? bezsensu wydane pieniądze 14:18, 02.11.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

KamilKamil

2 3

Obyś był tak samo chętny to płacenia za parkowanie. 16:05, 02.11.2017


GrzegorzGrzegorz

4 4

Czyli jednak bedzie ten parking na Dziewulskiego dla ctr'ow pod oknami lokalnych mieszkańców? Co za kretynizm. Liczę ze mieszkańcy zgrają sie i zaprotestuja! 15:28, 02.11.2017

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

KamilKamil

2 2

Parking P&R to tylko przykrywka, w rzeczywistości będzie to parking dla mieszkańców. Mam nadzieję, że nie darmowy. 16:04, 02.11.2017


GrzegorzGrzegorz

3 1

Chcesz płacić za postój pod swoim domem?! Mieszkancy nie maja gdzie parkować a Zaleski wymyślił sobie patking dla ctr'ow który powinien być przy straży pożarnej jak i sama pętla autobusowa też tam. 17:30, 02.11.2017


KamilKamil

2 2

Postój powinien być płatny dla każdego. Komunikacja miejska w mieście nie jest darmowa, więc dlaczego parkingi mają być darmowe? Ludzie zrozumcie w końcu, że nic za darmo wam się nie należy! 18:07, 02.11.2017


GoscGosc

7 0

Warszawa - normalny bilet rodzinny na cały weekend kosztuje 40zl. Opłaca się zostawić auto i z rodziną jeździć po mieście komunikacją miejską. Za parking się nie płaci gdy posiada się taki bilet. Czuję, że w Toruniu tak kolorowo nie będzie. Poza tym komunikacja w Toruniu jest dziurawa i kursy są zbyt rzadkie niestety. Sam pomysł dobry, ale musi być dopracowany. 17:46, 02.11.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

hehehehehehe

1 0

A w Toruniu rodzinny bilet weekendowy kosztuje 16 zł. 23:43, 02.11.2017


BenqBenq

4 0

Pamiętam jak dziś na konsultacjach w 2016 i 2017 jak towarzysz gospodarz powiedział że skoro nie chcecie parkingu tego typu na Dziewulskiego to go nie będzie a teraz jest powrót do kotleta ludzie protestowali prosili błagali że nie chcą go miec pod oknami że mieszkańcy nie będą mogli korzystać z tego typu parkingów bo nie będzie to zgodne z projektem unijnym więc dlaczego mamy się godzić takie molochy dla przyjezdnych to miasto jest zarządzane przez chorych ludzi bo to władza nazwać nie można 08:59, 03.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

UlaUla

4 0

Szczytem jest wizualizacje pokazująca starego jelcza na przystanku w tekim tunelu jak zakopci podjeżdżając to wszystkich zatruje komunikacja w Toruniu kuleje a oni takie kwiatki proponują te wszystkie parkingu to tylko skupisko dla bezdomnych będzie i graficiarzy na ścianach 09:02, 03.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

awadakadabraawadakadabra

7 0

Parkingi P+R maja sens gdy czas przejazdu samochodem jest dłuższy niż czas przejazdu środkami komunikacji miejskiej (tak jest w Warszawie - P+R są przy stacjach metra i SKM)
NIKT nie przesiądzie się na autobus czy nawet tramwaj wiedząc, że np. z Rubinkowa do centrum dojedzie w 10-15 minut samochodem, a tramwajem czy autobusem w ponad 20 minut.
09:17, 03.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AbsurdAbsurd

1 0

He ludzie od dwóch lat kładą do głowy urzędnikom że nie chcą parkingu na Dziewulskiego. Miasto mimo zapewnień że skoro nie chcecie to nie nie będzie a teraz wydają kasę na projekt w miejscu w którym mówili że nie zrobią i tak oto marnuje się pieniądze 06:54, 04.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

CosinusRexCosinusRex

0 0

Kochani kiedy Wy się wreszcie obudzicie? Chcecie jeszcze na tego starucha króla betonu i asfaltu głosować? 07:18, 04.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

jedna zarazajedna zaraza

0 1

ctr, cin, ct, cal, cw! i rowerzyści też! to jedna zaraza, jeździcie tak samo; wrednie, chamsko, niebezpiecznie. Bez szacunku dla siebie, a szczególnie dla pieszych. 08:04, 04.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

jurjur

0 0

Praga, Berlin .... jasne tylko, że tam komunikacja miejska funkcjonuje jak szwajcarski zegarek.
A najważniejsze: CENY. Na PaD bardzo niskie a w centrum wysokie. U nas nie przejdzie bo ceny parkometrowe reguluje ustawa i samorządy nie mają nic do gadania. 19:09, 04.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%