Zamknij

Dekomunizacja na ulicach Torunia. Co to znaczy? Jakie nazwy znikną z naszej przestrzeni

12:19, 06.04.2016 Katarzyna Fus
Skomentuj fot. Tomasz Berent fot. Tomasz Berent

Sejm przyjął ustawę w sprawie zmian nazw ulic, które kojarzą się z czasami komuny. Jeśli ustawa przejdzie przez Senat i podpisze ją prezydent, z mapy Torunia znikną niektóre nazwy. Jakie?

Zapisy w ustawie mówią, że samorządy będą miały 12 miesięcy od wejścia w życie ustawy na zmianę nazw. W Toruniu są przykłady ulic, które mogłyby zyskać nowy adres.

W Toruniu takie zmiany już się dokonały, choć nadal jest kilka nazw, które warto usunąć. W sierpniu ubiegłego roku pojawił się pomysł, by zmienić nazwy dwóch ulic Armii Ludowej oraz Pstrowskiego. Miasto oszacowało, że zmiana pochłonęłaby ok. 50 tys. zł kosztów. Odbyły się konsultacje, ale mieszkańcy nie poparli pomysłu. Oprócz nich do zmiany być może dojdzie także na ul. Gagarina. Ale jakie nazwy znikną ostatecznie, nie wiadomo, bo w parlamencie nie zyskał akceptacji pomysł, by stworzyć katalog nazw zakazanych.  

- Kilka miesięcy temu odbyły się konsultacje społeczne, które pokazały, że mieszkańcy zdecydowanie nie chcą zmian nazw ulic Armii Ludowej i Pstrowskiego - mówi Michał Rzymyszkiewicz, radny PO. - Uważam, że tę decyzję powinniśmy przyjąć ze zrozumieniem i nie należy dokonywać zmian "na siłę". Przy okazji przypomnę, że rok temu zaproponowałem, aby przeprowadzić konsultacje dotyczące nadania nazwy najszybciej rozwijającemu się osiedlu w Toruniu - mam na myśli teren, który potocznie określamy jako JAR (formalnie jest to część osiedla Wrzosy). Projekt uchwały w tej sprawie, który złożyłem w imieniu Klubu Radnych PO utknął u Przewodniczącego Rady Miasta. Ubolewam, że tak długo zwlekamy w sprawie przeprowadzenia odpowiedniej procedury oraz konsultacji społecznych i cały czas posługujemy się skrótem od mieszczącej się tam niegdyś Jednostki Armii Radzieckiej. Dodam tylko, że rozumiem przyzwyczajenia torunian i dlatego spodziewam się, że dużą popularnością mogłaby się cieszyć nazwa np. zielony jar.

 O konieczności zmiany mówią też działacze PiS.

- Z przestrzeni publicznej trzeba usunąć wszystko, co związane z komunizmem i bohaterami Związku Radzieckiego - uważa Karol Maria Wojtasik, radny PiS. - Pozostawienie ich daje im szanse na przetrwanie, że skoro są nazwami ulic to są osobami zasłużonymi, wybitnymi, dobrymi... Nie można tych ludzi podnosić do rangi zasłużonych, aby ich nazwiskami nazywać ulice. To powinno być dawno zrobione.

Decyzję o stwierdzeniu nieważności uchwały nadającej niezgodną z nowymi przepisami nazwę budowli, obiektowi lub urządzeniu użyteczności publicznej będzie podejmował wojewoda po obowiązkowym zasięgnięciu opinii Instytutu Pamięci Narodowej. Ustawa zapewnia też, iż pisma oraz postępowania sądowe i administracyjne w sprawach dotyczących zmiany nazwy będą wolne od opłat.

(Katarzyna Fus)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(25)

kokokoko

14 13

proponuje zamiast gagarina dac aleje europejskosci , zamiast armii ludowej to aleje amerykanskosci a zamiast pstrowskiego to aleje zydowskosci 13:44, 06.04.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

mattmatt

20 5

armii ludowej niech sobie zmieniają ale co im przeszkadza Gagarina? Koleś poleciał w kosmos bo musiał a Ci go obarczają terrorem komunistycznym, poważnie? 14:19, 06.04.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

TorunianinTorunianin

14 6

Panie Radny Michale Rzymyszkiewicz, dlaczego Pani pisze że potocznie mówi się osiedle JAR (Jednostka Armii Radzieckiej), Znaki na ulicy (na ulicy Grudziądzkiej na wylocie z Torunia jest drogowskaz wskazujący kierunek na osiedle z napisem JAR postawiony przez Miasto więc skąd stwierdzenie że to potoczna nazwa?) i na autobusie MZK (nr 10) jasno mówią że to osiedle JAR a ne Wrzosy!

Mieszkańcy nie chcą zmian więc to ich powinno się słuchać! 14:22, 06.04.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

armii Larmii L

13 24

~matt - mieszkasz na Armii Ludowej pewnie NIE to odwal się od jej nazwy , zmieniaj sobie swoją. Mieszkańcy tej ulicy w konsultacjach społecznych nie chcieli zmiany , wiec jest jasna deklaracja mieszkańców. 14:25, 06.04.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JAJA

19 0

Na Wrzosach i tak na JAR wołamy osiedle Ugory, może lepiej z JAR-u zrobić jakiś "Leśny Jar" i też będzie dobrze (jar - to inaczej wąwóz) :) a Gagarin... ciekawe co na to uniwersytet? 14:40, 06.04.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

YOKOYOKO

18 27

Armii ludowej powinno zostać. Ginęli w niej zwykli żołnierze nie mający nic wspólnego z wielką polityką. Walczyli za Polskę. 14:48, 06.04.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

xdtxdt

5 10

" Pozostawienie ich daje im szanse" np. na pamięć o tym co złe. 18:59, 06.04.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SpecSpec

10 22

Skoro mieszkańcy nie chcą zmiany nazw radni powinni się podporządkowac tej decyzji. 19:09, 06.04.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

TomTorTomTor

13 10

Ludzie przecież to jest NASZA historia!!! Nie da się wymazać, że Armii Ludowej nie było, że żołnierze radzieccy nie walczyli i ginęli w NASZYM kraju!!! Czy nie może to wszystko zostać tak jak jest!!! 19:50, 06.04.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

stanislawstanislaw

22 1

Tak tzw armia ludowa była! A jakze! I taki jeden z tej al wydał gestapo mojego teścia członka ZWZ ( potem AK) na gehennę niemal pięciu lat w Stutthofiie. Co prawda przeżył łacznie z tzw marszem snmierci w styczniu 1945, ale wrócił jako wrak czlowieka. A kapuś, który go zakapował Niemcom po wojnie został wysokim wplywowym członkiem ppr, potem pzpr, ub. A Hanka Sawicka, czyli tzw gl nie była lepswza, denuncjując Niemco AK'owców. 20:01, 06.04.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

gość1gość1

28 0

Jak to wizja nadchodzącej ustawy może zmieniać poglądy - no, no...; A jeszcze tak niedawno, gdy grupa ze Stawek chciała tych zmian, to radny Wojtasik biadolił, że jakie to będą koszty..., a to że trzeba by zapytać mieszkańców o opinię (i wypowiedzieli - nie chcieli zmiany...) itp. A tu jak widać ustawę dekomunizującą nazwy na horyzoncie u Wojtasika następuje zwrot o 180 stopni - oto przystosowanie polityczne i koniunkturalne, a przy tym jakież konformistyczne zachowanie - byle na wierzchu, byle z prądem płynąć (choć wiadomo co pływa zawsze z prądem i po po powierzchni). 20:52, 06.04.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

gość1gość1

20 0

Niedouczonym i naiwnym przypominam to co napisał stanislaw / 20:01, 06.04.2016 - TAK! Armia Ludowa to była zbrodnicza organizacja współpracująca z gestapo, w dodatku była to agenda NKWD na terenach polskich i ...przekazywała informacje głownie o AK do mocodawców z NKWD przez front za pośrednictwem właśnie gestapo lub SS i inne struktury Urzędu Bezpieczeństwa III Rzeszy. Przy okazji wydawała Niemcom również co ważniejszych żołnierzy AK. Po wejściu sowietów większość UB-owców rekrutowała się z AL. 20:58, 06.04.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

NickiNicki

4 2

~Torunianin
Nie ma osiedla JAR. To nazwa tylko potoczna. Radny Rzymyszkiewicz ma rację.
Skąd to wiadomo? Stąd:
www.torun.pl/pl/node/153445
i stąd:
www.torun.pl/sites/default/files/pictures/Dokumenty/torun_czesci_granice_tabela_2005.pdf
Najwyższy czas zrobić porządek z JARem!! 23:19, 06.04.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Arkadiusz BrodzińskiArkadiusz Brodziński

10 17

Z przestrzeni publicznej trzeba usunąć wszystko, co związane z Kościołem i bohaterami Państwa Watykan (np. pomnik JPII, który krył pedofilię). 00:24, 07.04.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mmwmmw

11 3

ul. Gagarina to UMK i duże osiedle... wryte w pamięć. Po kiego grzyba to zmieniać?! 04:25, 07.04.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

stanislawstanislaw

13 3

do Bredzińskiego Arkadiusza! wygłaszania takich bredni wstydzili się nawet tępi politrucy w lwp. 08:03, 07.04.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Jan MariaJan Maria

10 1

Trudno nie zgodzić się z !@#$%^&* wpisem -gość1 trafny do bólu. Te wszystkie Wojtasiki, Klabuny, Rasielewskie, Rzymyszkiewicze, Jakubaszki to chłopcy którzy nie mają o czymkolwiek pojęcia czy to historii, zarządzaniu, organizacji czy współpracy. To "chłopcy w krótkich spodenkach", obijający sie o stołki i krzyczący byle co, aby tylko na siebie zwrócić uwagę. Podpinający sie pod cudze pomysły, bez własnej inicjatywy bo umowa koalicyjna, to co !@#$%^&* Najwyższy "chłopcy w krótkich spodenkach" przyklepują, bez refleksyjnie czy może bezmyślnie chociaż tego nie chciałbym im zarzucać. Bo jak zrozumieć nie podjęcia decyzji w sprawie np. podłączenia wod/kanu dla Winnicy i to jak najszybciej w 2016 przy dzisiejszej technice, i przy tak dobrym stanie kasy jak mówi Pani Skarbnik, te parę groszy znalazłoby się, ludzie ludziom - kuźwa, a oni zastanawiają się nad nazwami placów za CSW i dekomunizacji ulic, wiceprezydent czeka na badania czystości wód - WTF ? - a co to zmieni w ich sytuacji, wiecej empatii i zaangażowania w ważne tematy bądźcie bliżej ludzi, a nie dróg szybkiego ruchu i stołków. O mieszkańcach sobie przypominacie przed wyborami i jestecie wtedy tak blisko ich problemów, że aż oddychać nie można. 09:34, 07.04.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Arkadiusz BrodzińskiArkadiusz Brodziński

10 20

Zgadzam się z "Jan Maria". Zaleski ze swoim "zapleczem" podejmuje strategiczne decyzje, a "chłopcy" z PiS-u dostali po "cukierku" ( praca w spółce miejsce, praca dla żony, itp.) oraz możliwość decydowania o "pierdołach". W ten sposób wydaje im się, że są bardzo "zajebiści", stanowią "elitę" i mają wpływ na zarządzanie miastem. Tak naprawdę są "chłopcami na posyłki", zwykłymi tanimi k.... 12:10, 07.04.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Arkadiusz BrodzińskiArkadiusz Brodziński

9 19

Zgadzam się z "Jan Maria". Zaleski ze swoim "zapleczem" podejmuje strategiczne decyzje, a "chłopcy" z PiS-u dostali po "cukierku" ( praca w spółce miejsce, praca dla żony, itp.) oraz możliwość decydowania o "pierdołach". W ten sposób wydaje im się, że są bardzo "zajebiści", stanowią "elitę" i mają wpływ na zarządzanie miastem. Tak naprawdę są "chłopcami na posyłki", zwykłymi tanimi k.... 12:13, 07.04.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Jan MariaJan Maria

10 2

A któż to zminusował komentarz -Arkadiusz Brodzińskiego ? Czyżby dotknął czułego miejsca, Pan Arkadiusz pisze , komentarze bez ogódek i tak jak to On, swoim specyficznym językiem - jest sobą. Widać że zależy mu na tym "zasmarkanym" mieście dlatego komentuje, bezwolne działanie władz naszego miasta. Nie ze wszystkimi komentarzami zgadzam się z panem Arkadiuszem, ale trudno odmówić mu racji, jako przedsiębiorca widzi ten cały nadęty balon części radnych. Te minusy Panie Arkadiuszu - to ci co dostali po cukierku i teraz mają obs...rane torby, bo któż inny ? 13:08, 07.04.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Arkadiusz BrodzińskiArkadiusz Brodziński

10 15

"Jan Maria". Jakim pislamskim arogantem trzeba być aby dawać sobie prawo do decydowania za zwykłych ludzi co jest dla nich dobre lub nie? Tysiące ludzi ciężko pracuje "na chleb" i płaci podatki aby "chłopcy" realizowali swoje chore pomysły. Jako facet spaliłbym się ze wstydu, gdybym dostał pracę po znajomości. A tu paru "patryjotów" uważa, że może układać życie, chociaż sami nigdy nie zostali zweryfikowani przez "rynek" i pracują z powodu legitymacji, a nie umiejętności czy doświadczenia. To wszystko jest chore... 13:18, 07.04.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AnitaAnita

3 16

~Jan Maria a jednak radny Michał Rzymyszkiewicz dotrzymał swoich deklaracji i zagłosował za budową wodociągu na naszym osiedlu Winnica, mimo że tym samym złamał dyscyplinę partyjną i naraził się na jakieś konsekwencje.
Wszystkim, którzy nas wspierali i wspierają BARDZO DZIĘKUJEMY!
To nie koniec naszej walki! 14:54, 07.04.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Jan MariaJan Maria

4 3

-Anita, a gdzie był dotychczas, i jak Was wspierał, ten radny wali kolejną kadencję, gdzie był z wami w zeszłej kadencji ? I wytłumacz mi proszę na jakie konsekwencje się naraził, co mu zrobią w partii ? obrażą się na niego, usuną jego profil ze znajomych z FB - złamał dyscyplinę, powinien głosować cały klub za tym żebyście mieli wodę, a Ty się napinasz "...a jednak radny", co chcesz mi tym udowodnić, przecież ja Wam kibicuję z całego serca - Anita właśnie ta zasr...ana dyscyplina od lat blokowała tego typu przedsięwzięcia. I sama udawadniasz to co wcześniej napisałem to są "chłopcy w krótkich spodenkach" ci Panowie nie robią nic samodzielnie (przecież złamał dyscyplinę - śmiech na sali) i to co próbował w swój charakterystyczny sposób wytłumaczyć Pan Arkadiusz Brodziński, a czego nie zrozumiała "brać urzędniczo/radna" 19:18, 07.04.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PDGPDG

4 4

W Toruniu nie ma ważniejszych tematów? Mieszkańcy nie chcą zmiany nazwy ulicy. Gospodarzu i Rado Miasta !!! Róbcie ulice a nie zmieniajcie nazwy !!!! 22:37, 07.04.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AnitaAnita

0 2

On jako jedyny odbierał od nas zawsze telefon i odpisywał na e-maile. Przedstawiliśmy mu nasze postulaty i kilka tygodni później ta sprawa była omawiana na komisji gospodarki, której pan Rzymyszkiewicz przewodniczy. Od tego momentu sprawa nabrała tempa.
To nie jest "nasz radny", bo to nie jest Jego okręg, ale my mogliśmy na Niego liczyć. Żałujemy, że radni z naszego okręgu nie się tacy jak On. 23:23, 08.04.2016

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%